Gå til innhold

Boktips til 5 år gammel jente

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg har ei jente på 5 år.

Vi venninnene har jo sluttet å gi gaver til hverandre, men alle andre barn av venner får, og jeg ønsker å gi en liten ting til henne også.

Lurer på å kjøpe en bok.

Er det noen som har noen forslag til hva 5-6 år gamle jenter liker å lese?

Jeg antar jo at hun har massevis av leker, så en bok kunne kanskje være litt bedre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :gråte:

Skrevet

Gå inn på bokklubben.no - velg barn, og så får du opp etter alder og kan bla deg gjennom for tips :)

Skrevet
Gå inn på bokklubben.no - velg barn, og så får du opp etter alder og kan bla deg gjennom for tips :)

De har en gruppe for 3-5, og en for 6-9.

Synes det blir litt dumt med en bok som viser seg å kanskje være mest populær hos en 3-4-åring.

Og det samme hvis boka faktisk krever at hun bør ha gått på skolen og lært å lese før hun får utbytte av den.

Ingen som har eller har hatt jenter i 5-6års alder?

Eller liker bare ikke jenter i den alderen bøker?

Skrevet

Karsten og Petra- bøkene var en klar favoritt for min datter da hun var fem. De leses fremdeles, og nå er hun 7.

Elleres er der MANGE prinsessebøker som jenter i den alderen elsker. Disse bøkene krever at en voksen leser for henne. Hvis det ikke er det du ønsker, se etter en lydbok. Finnes mange evntyr og prinsessehistorier på dvd.

Ta en tur i bokhandelen og spør de som jobber der. Synes de har god peil jevnt over. Mange av bøkene i bokklubben faller ikke helt i smak hos min jente, selvom de sikkert er valgt ut av kyndig personale de og.

Skrevet
De har en gruppe for 3-5, og en for 6-9.

Synes det blir litt dumt med en bok som viser seg å kanskje være mest populær hos en 3-4-åring.

Og det samme hvis boka faktisk krever at hun bør ha gått på skolen og lært å lese før hun får utbytte av den.

Ingen som har eller har hatt jenter i 5-6års alder?

Eller liker bare ikke jenter i den alderen bøker?

Det som er, er at en 5 åring er ikke en 5 åring. Jeg har en 6 åring, men h*n kunne lese fra h*n var 4, så h*n hadde HELT andre ønsker i bokveien enn det for eksempel de fleste av vennene hadde...

Min 6 åring leser alt mulig - faktabøker, eventyr, prinsessehistorier, Ole Brum, sangbøker, rim og regler, ja alt mulig.

For at du skal vite hva du skal kjøpe til denne 5 åringen må du vite litt om interesser og nivå.

Min 6 åring er forresten veldig glad i lydbøker også, og det passer jo uansett om barnet leser selv eller ikke.

Gjest nextlife
Skrevet (endret)

Skal boka leses av barnet selv, kan hun lese, eller skal hun bli lest til?

Lillemor var tidlig ute med lesing, kunne lese bøker når hun begynte på skolen.

De bøkene hun leste i den alderen var

- Rampete Robin

- Astrid Lindgren ( var 5 1/2 år når hun leste Brødrene løvehjerte)

- Roald Dahl

Men alle disse bøkene krever at hun har god språkforståelse, og leser godt

Endret av nextlife
Skrevet

Prøv bøkene om Pulverheksa av Ingunn Aamodt. De har vært og er veldig populære hos oss. Veldig enkle, men akk så spennende!

Ellers er Gubben og katten å anbefale. De er fulle av detaljer og det er spennende for barna å se i også når de ikke blir lest for.

Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Tydeligvis var dette vanskeligere enn jeg trodde!

Vet litt om jenta, men sansynligvis ikke nok til å være helt treffsikker.

Men lydbok var et veldig godt forslag!

Gjest Gjest_petra_*
Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Tydeligvis var dette vanskeligere enn jeg trodde!

Vet litt om jenta, men sansynligvis ikke nok til å være helt treffsikker.

Men lydbok var et veldig godt forslag!

[/quote

eventyrboka.no

Anbefaler deg å ikka ha med så mange som 6 venner men heller 3-4:)

Skrevet
Prøv bøkene om Pulverheksa av Ingunn Aamodt. De har vært og er veldig populære hos oss. Veldig enkle, men akk så spennende!

De er pop her også :jepp: fine bøker.

Barnehagebøkene til Karin Grossmann ("Barnehageboka mi", som handler om hverdagen i barnehagen, og oppfølgeren "Au, det gjør vondt", som også lærer barnet litt om førstehjelp og er veldig spennende) er også veldig populære. Kjempefine tegninger som man kan prate litt rundt også :)

Og ikke minst er Albert Åberg en stor favoritt her.

Gjest puselabb
Skrevet

Ja, bøkene om Pulverheksa er veldig populære i barnehagen nå. Vil absolutt anbefale deg å kjøpe en av de.

Gjest Silmarill
Skrevet

Maria - snart skolejente

av Lise Knudsen

Helle kidnapper en bestefar

av Liz Bente L. Dæhli

Freddrik

av Walter Vik

Da Per så Mister Baff

av Jón Sveinbjørn Jónsson

Julie og fuglen

av Sidsel Mørck

Skrevet

Karin Kinge Lindboe: Sam møter en stor hund - fin lettlest bok med store bokstaver

Rørvik og Dybvig: Bøkene om reven og grisungen. Morsomt!

Tania Kjeldset: Stine-bøkene

Stian Hole: Garmanns sommer. Nyyydelig bok om å grue seg for å begynne på skolen

Datteren min elsket "De engelske rosene" av Madonna i den alderen, selv om jeg synes de er dårlige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...