Gå til innhold

fikk tilskudd fra nav, men fikk ikke ny kontrakt

Anbefalte innlegg

Gjest utlogget
Skrevet

Jeg var arbeidsledig over en lengre periode da jeg endelig fikk meg jobb, men det var bare som vikar. Nav ville jeg skulle spørre om de ville ha meg på heltid hvis de fikk tilskudd for å ha meg og det ville de.

Jeg jobbet der i fem mnd, men da kontrakten skulle fornyes i tre mnd, ville de ikke. Litt av ett sjokk for meg og det har ikke vært noe kjekt den siste mnd :gråte:

Nav krevde sluttårsak fra sjefen og jeg har purret og purret. Jeg fikk den forrige uke og da leverte jeg den til Nav med en gang. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk penger de to forrige ukene heller. Jeg synes det er urettferdig at jeg blir straffet for at ikke arbeidsgiver sendte sluttpapirene før etter fire uker etter jeg måtte gå.

Jeg spurte damen på Nav hva jeg skulle gjøre siden de ikke ville beregne dagpenger til meg enda. Hun sa jeg fikk gå til ett vikarbyrå... og det har jeg gjort, men jeg tjener jo ikke noe særlig denne mnd...

Så nå er jeg rimelig blakk. Vet ikke om jeg har nok til å betale husleie neste mnd eller ha penger til mat og jeg får ikke sove om nettene. Er så fortvilet :gråte:

Noen som vet hva jeg kan gjøre? Eventuelt gå på sosialkontoret?

Jeg har sendt masse cver og er blitt kalt inn til intervju, men snart har jeg ikke penger til å komme meg noen sted :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du har krav på en bekreftelse/sluttattest den dagen du går fra bedriften. Du kan ikke få ledighetstrygd fra NAV før du har fått sluttattest fordi den skal leveres sammen med dagpengesøknaden. Dette kan du ikke gjøre noe med nå.

Dette er ufint av bedriften du jobbet i. Det er også ufint av dem å motta lønnstilskudd for en person de ikke har tenkt å ansette fast.

Ingen av disse tingene løser ditt økonomiske problem - i den perioden frem til du får dagpenger er det nok dessverre kun sosialen, evt. arbeidsmarkedstiltak som gjelder.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Det er også ufint av dem å motta lønnstilskudd for en person de ikke har tenkt å ansette fast.

Fordi? :klø:

Skjønner bedriften godt jeg - de får arbeidskraft til en billig penge. De kan jo ikke ansette ethvert menneske på tiltak heller?

Nå sier jeg IKKE at det gjelder TS her, men det hender jo at det dumper innom en og annen tomsing man får ha gratis på tiltak - har man mye å gjøre kan man sette denne på begrensede oppgaver; man må ikke dermed sagt ansette idioten etterpå.

Gjest Blondie65
Skrevet
Fordi? :klø:

Skjønner bedriften godt jeg - de får arbeidskraft til en billig penge. De kan jo ikke ansette ethvert menneske på tiltak heller?

Nå sier jeg IKKE at det gjelder TS her, men det hender jo at det dumper innom en og annen tomsing man får ha gratis på tiltak - har man mye å gjøre kan man sette denne på begrensede oppgaver; man må ikke dermed sagt ansette idioten etterpå.

Og nøyaktig HVA er det tilskuddet beregnet til? Er det ikke for å prøve ut noen i en prøveperiode? Er det ikke da rart at bedriften verken er i stand til å formidle at de ikke fortsetter etter denne perioden på et tidligere tidspunkt ELLER greier å skrive en sluttattest så jenten kan få trygd?

Lønnstilskudd er ment for å hjelpe folk ut i fast jobb, ikke for at bedrifter skal utnytte systemet til å få gratis arbeidskraft. Når trådstarter ikke i det hele tatt har fått tilbakemelding i løpet av perioden om hun duger eller ikke (hun ble jo overrasket over at arbeidsforholdet ikke ble forlenget) så forteller det meg at her er en bedrift som kun skummer fløten. Jeg har jobbet i en slik selv, etter at jeg var der fikk de ikke flere på tilskudd (de ansatte nye på lønnstilskudd hele tiden).

Gjest Frysepulver
Skrevet
Og nøyaktig HVA er det tilskuddet beregnet til? Er det ikke for å prøve ut noen i en prøveperiode? Er det ikke da rart at bedriften verken er i stand til å formidle at de ikke fortsetter etter denne perioden på et tidligere tidspunkt ELLER greier å skrive en sluttattest så jenten kan få trygd?

Lønnstilskudd er ment for å hjelpe folk ut i fast jobb, ikke for at bedrifter skal utnytte systemet til å få gratis arbeidskraft. Når trådstarter ikke i det hele tatt har fått tilbakemelding i løpet av perioden om hun duger eller ikke (hun ble jo overrasket over at arbeidsforholdet ikke ble forlenget) så forteller det meg at her er en bedrift som kun skummer fløten. Jeg har jobbet i en slik selv, etter at jeg var der fikk de ikke flere på tilskudd (de ansatte nye på lønnstilskudd hele tiden).

Som datter av to selvstendig næringsdrivende skjønner jeg godt at bedriftene gjør dette. Det er ikke lett i dag med alle de rettighetene arbeidstakerne har - bedriftene har nærmest ingen i forhold.

Det er mye ræl blant folk som ALDRI får seg jobb - det er en grunn til at de ikke får det heller. Noen er liksom skapt for ingenting og burde egentlig bli fødd på av familien sin så de ikke går på trygd ihvertfall.

Gjest Blondie65
Skrevet
Som datter av to selvstendig næringsdrivende skjønner jeg godt at bedriftene gjør dette. Det er ikke lett i dag med alle de rettighetene arbeidstakerne har - bedriftene har nærmest ingen i forhold.

Det er mye ræl blant folk som ALDRI får seg jobb - det er en grunn til at de ikke får det heller. Noen er liksom skapt for ingenting og burde egentlig bli fødd på av familien sin så de ikke går på trygd ihvertfall.

Joda jada osv.

Det er flott at folk bruker svarte håndverkere for alle skjønner jo at de som betaler skatt og avgift er for dyre.

I en annen tråd her får enhver som har vært så syndig å være hjemme en dag fra jobb begrunnet av fyllesyke så hatten passer.

Så det er da opplagt at bedrifter må få lov å misbruke lønnstilskudd fra NAV - hei og hå klart det ...

TULL!

Lønnstilskuddet er helt korrekt til for å hjelpe bedrifter ved nyansettelser. Men det er ikke meningen at bedriftene skal bedrive "serie-ansettelser" på lønnstilskudd.

Gjest Frysepulver
Skrevet
Joda jada osv.

Det er flott at folk bruker svarte håndverkere for alle skjønner jo at de som betaler skatt og avgift er for dyre.

I en annen tråd her får enhver som har vært så syndig å være hjemme en dag fra jobb begrunnet av fyllesyke så hatten passer.

Så det er da opplagt at bedrifter må få lov å misbruke lønnstilskudd fra NAV - hei og hå klart det ...

TULL!

Lønnstilskuddet er helt korrekt til for å hjelpe bedrifter ved nyansettelser. Men det er ikke meningen at bedriftene skal bedrive "serie-ansettelser" på lønnstilskudd.

Nå har aldri jeg personlig vært borti slike tilskudd, de som har vært i våre bedrifter har vært alldeles gratis, og dengang aetat har vært fullt klar over at min mor kun ønsker gratis arbeidskaft i perioder.

Jeg sier heller ikke at de "må få lov" - jeg sier at jeg har full forståelse for at noen bedrifter har den praksisen.

Ellers har jeg også full forståelse for at folk bruker svart arbeidskraft - for med tanke på alle skatter og avgifter ER det dyrt her i landet!

Skrevet

Trådstarter igjen,

Jeg vil bare få sagt at jeg søkte på jobben og fikk den og jobbet der en mnd fulltid (masse ekstravakter) før jeg fortalte dem at jeg var under Nav og kunne få tilskudd...

Og jeg var ganske dyktig, det vet jeg selv og flere jeg har jobbet med sa det.

Det var en del omstrukturering på slutten. De ansatte en haug 18 åringer, som regel gutter. De ønsker ikke å ha kvinner som kan tenke seg å bli gravid i nær fremtid.

Jeg trivdes ikke så utrolig godt heller, men skulle ønske jeg hadde fått tid til å få en ny jobb før jeg eventuelt sluttet frivillig...

Jeg har heldigvis fått god respons på søknadene mine og jeg har blitt kalt inn til en del intervjuer, så jeg håper det ordner seg for meg snart :)

Gjest Blondie65
Skrevet
Trådstarter igjen,

Jeg vil bare få sagt at jeg søkte på jobben og fikk den og jobbet der en mnd fulltid (masse ekstravakter) før jeg fortalte dem at jeg var under Nav og kunne få tilskudd...

Og jeg var ganske dyktig, det vet jeg selv og flere jeg har jobbet med sa det.

Det var en del omstrukturering på slutten. De ansatte en haug 18 åringer, som regel gutter. De ønsker ikke å ha kvinner som kan tenke seg å bli gravid i nær fremtid.

Jeg trivdes ikke så utrolig godt heller, men skulle ønske jeg hadde fått tid til å få en ny jobb før jeg eventuelt sluttet frivillig...

Jeg har heldigvis fått god respons på søknadene mine og jeg har blitt kalt inn til en del intervjuer, så jeg håper det ordner seg for meg snart :)

Jeg tror du skal være glad for at det ikke ble det firmaet på lang sikt.

Lykke til!

Gjest Blondie65
Skrevet
Nå har aldri jeg personlig vært borti slike tilskudd, de som har vært i våre bedrifter har vært alldeles gratis, og dengang aetat har vært fullt klar over at min mor kun ønsker gratis arbeidskaft i perioder.

Jeg sier heller ikke at de "må få lov" - jeg sier at jeg har full forståelse for at noen bedrifter har den praksisen.

Ellers har jeg også full forståelse for at folk bruker svart arbeidskraft - for med tanke på alle skatter og avgifter ER det dyrt her i landet!

Hva mener du gratis? I dette tilfellet er det MER enn gratis: NAV betaler lønnen?

Når det gjelder unndragelse av skatt og misbruk av offentlige midler har vi tydeligvis helt forskjellig syn. Det er ikke det at jeg er så prektig at jeg aldri gjør noe galt, men jeg vet ikke om jeg kan stå inne for å forsvare det ene misbruket av offentlige midler med forståelse for at folk arbeider svart. Mitt poeng var at begge deler er like ulovlig. I dette tilfellet gikk misbruk av offentlige midler som var ment som en stønadsordning for en fast ansettelse til å smøre en bedrift som dessverre ikke hadde tenkt å overholde kontrakten med den ansatte. I neste runde blir det da strammet inn på midlene og det blir vanskeligere å få dem fordi bedrifter som i trådstarters tilfelle misbruker midlene. Synes du virkelig det kan forsvares?

Jeg er slett ikke ute etter å svartmale de som driver for seg selv og som benytter offentlige støtteordninger - f.eks. MIDLERTIDIG ansettelse med lønn fra NAV. Det var ikke DET trådstarter her fikk: hun fikk avtalt et såkalt lønnstilskudd. Det er et annet virkemiddel som er ment å betale prøvetiden og en periode frem for den som blir ansatt. Det skal ikke være noe midlertidig over ansettelsen siden det ikke er denne typen tiltak. Det er rett og slett en gulrot som er ment fra NAV til å ansette akkurat denne arbeidsledige personen fremfor en annen.

Når bedriften da ikke ansetter trådstarter fast men ansetter andre og unnskylder seg med nedskjæringer så har de pr definisjon misbrukt ordningen med lønnstilskudd.

Du kan lese mer om lønnstilskuddet her.

Skrevet

Et sted jeg jobbet hadde vi folk på tilskudd fra NAV et par ganger. Vi hadde ikke ledige stillinger eller råd til å ansette flere, og det var vi helt åpne om til NAV, men de ville allikevel gi oss tilskudd. De som var hos oss fikk verdifull erfaring og fant seg faste stillinger andre steder etter hvert, vi fikk avlastning og mulighet til å gjennomføre noen prosjekter vi ellers ikke ville hatt tid til. Det er mulig NAV gjorde noe galt i å gi lønnstilskudd til den bedriften, men målet ble jo faktisk nådd allikevel, selv om det ikke var hos oss de ble ansatt.

Skrevet (endret)

Men da burde jo bare de bedriftene ansette folk på normal basis, og holde seg unna Nav, ingen er forpliktet til å inngå slike avtaler. Heller enn å ødelegge for privatpersoner og lure dem til å bruke opp dagpengeperioden sin på noe som ikke gir dem noe.

Lønnstilskudd er forøvrig ikke bare for å få de aktuelle bedriftene til å ansette vedkommende, men brukes også for at langtidsledige skal få noe praksis å vise til i videre jobbsøking. Men dette forutsetter jo at bedriften skriver ut sluttattester som de skal, og evt stiller som referanse.

Til trådstarter: Dersom du søker nye jobber og får dem, så er det ignen grunn til å ta opp dette med lønnstilskudd, da dette kan gjøre en del bedrifter mer skeptiske. Kan du få jobben uten er det best, også fordi du da slipper å bruke opp dagpengeperioden din på dette. Lønnstilskudd bør man kun benytte seg av dersom arbeidsgiver er usikker, og dette kan tippe vektskåla til ens fordel.

Endret av Eir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...