Karmosin Skrevet 20. desember 2007 #161 Del Skrevet 20. desember 2007 Nå tror jeg ikke folk flest bruker masse tid på å holde seg oppdatert i hva slags trender som gjelder når det dreier seg om klær, musikk, hus, osv .. jeg tror de aller fleste har såpass selvtillit at de bruker noe fordi de liker det og ikke fordi de har sett det i et eller annet magasin .. .. det er faktisk ikke slik at det er likhetstrekk mellom IQ og miljøvern - som man skulle tro om man leste innlegget ditt .. Eller kan du bevise at det faktisk er slik du påstår over hver? Man kan faktisk ha litt mellom ørene selvom man liker å kle seg stilig og bygger et fint hus. Men du gjør jo akkurat det samme som du kritiserer; setter likhetstegn mellom to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre. Man kan utmerket godt like å kle seg stilig og bygge et fint hus OG tenke miljø samtidig. Dessverre er det sånn at mange intelligente mennesker fortsatt velger å bruke intelligensen og energien sin på å finne på unnskyldninger for å unngå bevisst forbruk heller enn å bruke den samme intelligensen og energien på å drive bevisst forbruk. Min oppfatning er, som sagt i en tidligere kommentar, at det er ikke noe stress å forsøke. Stresset oppstår bare hvis man gjerne vil at det skal være masete å være en bevisst forbruker. Tar man det litt etter litt og velger sine kamper går det strålende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mediocre Skrevet 20. desember 2007 #162 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg kan definitivt ikke love noe, men kan love å prøve! Pengeforbruket mitt ifht til klær kan absolutt ha godt av litt nedskjæring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20. desember 2007 Forfatter #163 Del Skrevet 20. desember 2007 Jeg kan definitivt ikke love noe, men kan love å prøve! Pengeforbruket mitt ifht til klær kan absolutt ha godt av litt nedskjæring Alle monner drar, både for miljø og lommebok - og et sted må man begynne. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 23. desember 2007 #164 Del Skrevet 23. desember 2007 Nå kjenner jeg hvor vanskelig det egentlig er å leve slik jeg vil. Jeg har nettopp blitt gravid, og ønsker ikke å prakke på meg med kjemi-bomber av diverse slag. Har vært halve verden rundt (hvertfall øyen vår) og spurt etter økologiske produkter, eventuelt produkter uten tilsetningsstoffer. Noen svarer at det har de aldri hørt om, mens andre svarer at de ikke har mulighet til å ta det inn. Andre sier; kan du ikke sjekke produktene selv? Da jeg endelig trodde jeg hadde funnet en seriøst forhandler av rene produkter, viste det seg at det var feil. Damen i kassen skrøt produktene opp i skyene, fordi de var så rene, ingen farlige stoffer ol. Jeg sjekket listen selv, og fant SLS som eneste negative ingrediens, så jeg tenkte jeg kunne prøve dem. Da jeg kom hjem viste det seg at i Bodylotionen var det masse parabener. Samme med mat og drikke. Alt har E-stoffer eller sukker/sukkererstatninger i seg. Har en avtale med helsekost damen at hun skal hjelpe meg å planlegge hvordan jeg kan dekke alle behovene etterhvert som jeg vil begynne å gå over til å bli vegetarianer, ihvertfall delvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 23. desember 2007 Forfatter #165 Del Skrevet 23. desember 2007 Så flott at du vil gå over til et mer økologisk og rent kosthold med mindre kjøtt! Det er vanskelig noen ganger. Jeg vil anbefale deg å gå til www.kinsarvik.no. De har norsk nettbutikk og har et godt utvalg av økologiske, fairtrade og helsekostvarer. Vegetarprodukter også. Vi har handlet hos dem flere ganger og har aldri hatt problemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 24. desember 2007 #166 Del Skrevet 24. desember 2007 Jeg har lyst å si God Jul til dere alle med å fortelle litt om hvordan tankegangen min har endret seg bare siden jeg begynte i denne tråden - og etter å ha lyttet til Tabris en stund: Julegaver: Jeg har prøvd virkelig og hardt å kjøpe nyttige ting som jeg vet blir brukt. Det gjør jeg egentlig alltid, men enda mer i år. Shopping generelt: Jeg har nå innarbeidet vanen med å ha handlenettet i vesken og overivrige butikkdamer som putter pent i pose får grei beskjed om at pose skal jeg ikke ha. Spesielt gjelder dette de minste posene. De blir ALDRI gjenbrukt likevel. Det er dessuten mye mer behagelig å handle og bære hjem med nettet for det går over skulderen. Dermed har man flere hender fri. Julemat: Jeg skal ha gjester i morgen og selv om det naturlige ville vært å kjøpe en kalkun og fylle den fant jeg ut at jeg ikke kunne forsvare å kjøpe et så stort dyr der under halvparten ville bli spist. Dermed var jeg litt i beit for hva slags julemat jeg skulle lage. Resultat: Det blir fylt kylling istedet - både fordi jeg ikke ville ha storfekjøtt og fordi at kylling og kalkun jo er beslektet. Dessuten blir det nå ikke rester som går i bosset. Jeg kan love at det ikke hadde vært tenkt slik tidligere ... Til den gravide: Lindex bugner over av økologisk tøy - dette har skjedd den siste uken. De er merket med grønne prislapper, det går ikke an å ikke finne det hvis butikken har tatt det inn. I 2008 vil fokuset være på økologiske produkter og enda mer resirkulering/soterting. I tillegg vil jeg kutte ned på antall måltider med storfekjøtt pr uke. Det er allerede vesentlig kuttet ned. Takk for inspirasjonen Tabris! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. desember 2007 Forfatter #167 Del Skrevet 24. desember 2007 Årets julegave til meg, Blondie65! :-D :-D God jul til deg, og til alle andre i denne tråden, og tusen takk for denne posten. Det gjorde meg virkelig glad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 24. desember 2007 #168 Del Skrevet 24. desember 2007 Så flott at du vil gå over til et mer økologisk og rent kosthold med mindre kjøtt! Det er vanskelig noen ganger. Jeg vil anbefale deg å gå til www.kinsarvik.no. De har norsk nettbutikk og har et godt utvalg av økologiske, fairtrade og helsekostvarer. Vegetarprodukter også. Vi har handlet hos dem flere ganger og har aldri hatt problemer. Så bra med tips! Kinsarvik ligger i bergen det, så der kan jeg nok reise en gang innimellom. Jeg har lyst å si God Jul til dere alle med å fortelle litt om hvordan tankegangen min har endret seg bare siden jeg begynte i denne tråden - og etter å ha lyttet til Tabris en stund: Julegaver: Jeg har prøvd virkelig og hardt å kjøpe nyttige ting som jeg vet blir brukt. Det gjør jeg egentlig alltid, men enda mer i år. Shopping generelt: Jeg har nå innarbeidet vanen med å ha handlenettet i vesken og overivrige butikkdamer som putter pent i pose får grei beskjed om at pose skal jeg ikke ha. Spesielt gjelder dette de minste posene. De blir ALDRI gjenbrukt likevel. Det er dessuten mye mer behagelig å handle og bære hjem med nettet for det går over skulderen. Dermed har man flere hender fri. Julemat: Jeg skal ha gjester i morgen og selv om det naturlige ville vært å kjøpe en kalkun og fylle den fant jeg ut at jeg ikke kunne forsvare å kjøpe et så stort dyr der under halvparten ville bli spist. Dermed var jeg litt i beit for hva slags julemat jeg skulle lage. Resultat: Det blir fylt kylling istedet - både fordi jeg ikke ville ha storfekjøtt og fordi at kylling og kalkun jo er beslektet. Dessuten blir det nå ikke rester som går i bosset. Jeg kan love at det ikke hadde vært tenkt slik tidligere ... Til den gravide: Lindex bugner over av økologisk tøy - dette har skjedd den siste uken. De er merket med grønne prislapper, det går ikke an å ikke finne det hvis butikken har tatt det inn. I 2008 vil fokuset være på økologiske produkter og enda mer resirkulering/soterting. I tillegg vil jeg kutte ned på antall måltider med storfekjøtt pr uke. Det er allerede vesentlig kuttet ned. Takk for inspirasjonen Tabris! Så utrolig deilig at du klarer å tenke sånn! Jeg har også tenkt endel på dette når jeg har vært ute å handlet i år. Jeg har ikke kjøpt noen klær/sko bortsett fra ett par joggesko som jeg måtte ha pga de andre var ødelagt for lenge siden. De nye skoene fungerer også som jobbso, så de er i daglig bruk. Jeg har brukt gråpapir til å pakke inn årets julegaver, og prøvd å kjøpe økologisk der det er mulig å snike det inn, evt også forbruksvarer. Hadde planer om å reise innom Lindex på søndag, men det var da jeg kjapt forsto at vi absolutt ikke har lindex på øyen, så da må jeg til bergen for det også. Jeg skal ha en vakt på ett senter i bergen i romjulen, så kanskje jeg går innom lindex da. Men, av klær til barnet vil jeg helst bruke de klærne vi hadde til storebror. Da viste jeg ikke kjønnet, og handlet inn endel beige, kvitt og nøytrale klær, det lønner seg absolutt nå, og er det beste tipset jeg tar med meg inn i denne graviditeten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 24. desember 2007 #169 Del Skrevet 24. desember 2007 Også glemte jeg: GOD JUL ALLE SAMMEN!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 25. desember 2007 Forfatter #170 Del Skrevet 25. desember 2007 Yay, Tigerjente, en klem til deg også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #171 Del Skrevet 30. desember 2007 I dagens BT trekker Eli Kari Gjengedal opp fasiten med et år 2007 uten shopping. I hele år har hun ikke kjøpt et eneste plagg til seg selv. For å være festfin har hun lånt klær av venninner og venninner har lånt klær av henne. Hun sier selv at hun har spart 50.000 på ikke å kjøpe klær. Det er 50.000 mindre i forbruk for henne det i 2007. Dessverre er denne artikkelen bare å finne i papirutgaven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #172 Del Skrevet 30. desember 2007 Interessant artikkel. Da får man satt litt fokus på det og ser hvor mye det faktisk er snakk om, både i penger, forbruk og materielle artikler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 30. desember 2007 #173 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er jo i og for seg bra at mennesker som har hatt så høyt forbruk går inn for å gjøre noe med det, og det har jo da også stor innvirkning hvis mange som har det slik kunne gjøre noe. Men man må jo si at de har sløst vanvittig i utgangspunktet da. Hvis jeg lar være å kjøpe klær på et år (hvilket jeg ikke kan gjøre siden jeg bruker klær til de er utslitte, og jeg må faktisk ha noe å ha på meg) kommer det jo ikke opp i 10% en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 30. desember 2007 #174 Del Skrevet 30. desember 2007 Nå kommer min kritiske kommentar nok engang: Jeg trodde jeg hadde mye klær - men jeg kunne aldri åpnet skapet mitt for venninner så de kunne fått lånt fest-klær av meg .. Det hadde blitt fint lite fest på dem for å si det mildt. Hun sier at hun har spart over 50.000 på å ikke kjøpe klær på et år. Da må jeg spørre - "hvordan i all verden har hun hatt behov for å handle klær for over 4 tusen kroner pr. mnd. når alle vet at hun ikke har behøvd å kjøpe klær til jobben - for det har de egne konsulenter som gjør i TV2 på TV2`s egne budsjett. Og hvis hun i årene tidligere har kjøpt fest-klær og hverdagsklær for over 4 tusen i måneden så må hun nødvendigvis ha mye å gå på .. Jeg ser ikke helt heltedåden i dette - det viser vel heller at hun har sløst vanvittig tidligere .. og endelig tatt til fornuft Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #175 Del Skrevet 30. desember 2007 Vel, hvis dere leser på "hvor mye har dere brukt på klær i 2007"-tråden her inne på KG, så ser dere at det er flere som bruker lignende beløp på klær. Uansett så kan det være en inspirasjon til å redusere forbruket, selv om det ikke er så høyt som hennes. Evt. redusere det på et annet område hvor man bruker mer. Kan jeg spørre om dere vil starte kritiske tråder for dere selv, så skal jeg gjerne være med på debatten? Dette skal være en tråd for råd, tips og inspirasjon til mindre og mer miljøvennlig shopping i 2008, ikke en tråd hvor vi må svare på kritikk. Kritikk er greit, men da i en egen tråd. (Jeg startet forsåvidt en egen tråd om en tidligere problemstilling som ble tatt opp her, men den ble det aldri svart på). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 30. desember 2007 #176 Del Skrevet 30. desember 2007 Oi - unnskyld - det skal aldri skje igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #177 Del Skrevet 30. desember 2007 Vel, det nærmer seg 2008 med stormskritt. Planer for neste år er klar - er det mentale like forberedt? Etter min erfaring så er det den som avgjør om det lar seg gjøre eller ikke, og det er tiden frem til man innerst inne har bestemt som er den vanskelige, ikke selve gjennomføringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 30. desember 2007 #178 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg kjenner noen ganger at jeg tenker at jeg har sååå lyst på en ting, men så klarer jeg å holde meg i tøylene. Dette skal være noe jeg gjør fordi jeg har lyst til å spare pengene, og forrdi jeg ikke trenger mer klær, og ikke fordi jeg skal bevise noe for noen andre. Samtidig lurer jeg på hvordan det skal gå når jeg har en gravidbukse, en topp, og en selebukse. Brukte jo ingen gravideklær forige år! Kanskje jeg bør revurdere planen litt i forhold til akkurat det, men det ser jeg ann når den tid kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #179 Del Skrevet 30. desember 2007 Det er selvsagt forskjell på å kjøpe et plagg man faktisk trenger (f.eks mammaklær når man er gravid) enn å kjøpe ting - som du nevner - fordi man har lyst på det eller fordi man skal bevise noe for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 30. desember 2007 #180 Del Skrevet 30. desember 2007 Joda, det er sant, men samtidig kan jeg også være bevist der. Jeg kan velge å kjøpe brukt, eller gjennom en butikk som har verdier mtp produsenter, og som har økologiske/fairtrade produkter. Vi snakker også om tøybleier når den tid kommer. Det skader ikke å prøve det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå