Gjest s.n Skrevet 13. desember 2007 #121 Del Skrevet 13. desember 2007 Tror de heter Mestergrønn (hvertfall en av de vanligste blomsterhandlerne som er på 'alle' handlesenter) Her virket jeg utrolig grønn... De heter Mestergrønn, jeg var mest usikker på om det var Mestergrønn, eller om det var en annen kjede... http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_laught.gif' alt=':fnise:'> Her er mer info, forresten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Veronica Mars Skrevet 13. desember 2007 #122 Del Skrevet 13. desember 2007 (endret) Henger meg på her jeg! -- Endret 2. april 2008 av Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #123 Del Skrevet 13. desember 2007 Vi begynner å bli en del her nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 16. desember 2007 #124 Del Skrevet 16. desember 2007 Her vil jeg gjerne følge med. Noe av det viktigste jeg må fokusere på framover er å få mannen med på tøybleieprosjektet "mitt" sånn at det ikke renner ut i sanden når han skal ha permisjon... Har brukt tøybleier på minstejenta i rundt 2 måneder og er veldig fornøyd med det. Angrer bare på at jeg ikke begynte helt fra hun var nyfødt, jeg kom ikke i gang før hun var rundt 6 måneder. Ellers vil jeg forsøke å redusere forbruket vårt, og velge ølologisk/fairtrade der det er mulig. Håper at en sånn tråd som dette kan være til inspirasjon både for meg selv og andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 16. desember 2007 Forfatter #125 Del Skrevet 16. desember 2007 Velkommen, Fru Fomle! Hvordan gjør man rent praktisk med tøybleier? Fjerner man "innholdet" før man vasker dem? Naive spørsmål, men jeg har alltid lurt på hvordan det gjøres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest s.n Skrevet 16. desember 2007 #126 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg brukte tøybleier, og da hadde vi rispapir som lå inni bleia. Dette papiret tømte vi i do, og resten av bleie la jeg i ei bøtte med eddikvann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 17. desember 2007 #127 Del Skrevet 17. desember 2007 Henger meg med (vel, slutter å bare lurke). Jeg er litt flink allerede, men jeg kan bli mye, mye flinkere. Hovedfokus for 2008 må være å ikke kjøpe klær jeg ikke trenger. Det er jeg fæl til, så fæl at jeg nå føler det som en stor seier at i stedet for å kjøpe ny dynejakke har jeg begynt å bruke en jeg la i skapet for to år siden. Neste punkt er Jakten På Økologisk Tannpasta Som Ikke Inneholder Sodiumlaurylsulfat. Det verserer masse nettrykter om at SLS er helseskadelig, hvilket ikke medfører så mye riktighet, men jeg blør lett i tannkjøttet av SLS og vil unngå det av den grunn. Tips mottas med takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #128 Del Skrevet 17. desember 2007 Velkommen, Karmosin. Jeg leter også etter en økologisk eller naturlig tannkrem. Jeg har fått høre at man kan finne det i noen helsekostbutikker. Om de inneholder SLS eller ikke, vet jeg ikke. s.n: Smart med rispapir i tøybleiene. Det er vel naturlig og løser seg opp? Alle monner drar, både små og store. Jeg har kun kjøpt Nemi julehefte, og skal ikke kjøpe noen andre - noe jeg ellers ville jeg gjort hvis jeg ikke skulle tenkt miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 17. desember 2007 #129 Del Skrevet 17. desember 2007 Velkommen, Karmosin. Jeg leter også etter en økologisk eller naturlig tannkrem. Jeg har fått høre at man kan finne det i noen helsekostbutikker. Om de inneholder SLS eller ikke, vet jeg ikke. Mange takk Kingfisher er vanlig i helsekostbutikker. De inneholder SLS (grr) men er ellers bra, såvidt jeg vet. Jeg sleit forresten litt med smaken på den første økologiske tannkremen jeg prøvde, for en del år siden. Kanel var VELDIG fremmedartet som tannkremsmak Nå skulle jeg ønske jeg husket hva den heter og klarte å finne den igjen, for plutselig frister kanelsmak veldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 17. desember 2007 #130 Del Skrevet 17. desember 2007 Er det virkelig så veldig miljøvennlig med tøybleier? For det første så er det tidkrevende, det blir mye mer klesvask, dessuten så må de klores etterhver som de blir flekkede .. Sist men ikke minst så er det mye mer behagelig for babyen å ha en behagelig engangsbleie på enn en tøybleie som virkelig trekker til seg all fukt. Husker at moren min alltid sa hvor heldige vi var som slapp tøybleier .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. desember 2007 #131 Del Skrevet 17. desember 2007 (endret) Er det virkelig så veldig miljøvennlig med tøybleier? For det første så er det tidkrevende, det blir mye mer klesvask, dessuten så må de klores etterhver som de blir flekkede .. Sist men ikke minst så er det mye mer behagelig for babyen å ha en behagelig engangsbleie på enn en tøybleie som virkelig trekker til seg all fukt. Husker at moren min alltid sa hvor heldige vi var som slapp tøybleier .. For det første: De bleiene moren din brukte var noen svære "laken" i forhold til de vi har i dag. For det andre: Man vasker tøybleiene i maskin i likhet med annet 60 graders (evt. 90 graders) tøy og de blir ren. Det er mulig at de ikke - i likhet med annet hvitt undertøy - fortsetter å være like hvit. Skal man da klore de av estetiske hensyn? Innlegget med rispapir går i TOALETTET fordi det er laget for det istedet for HELE bleien som går på SØPPELDYNGEN. Tøybleier er akkurat like behagelig for barnet som engangsbleiene - det hevder i alle fall de jeg kjenner som bruker dem. Endret 17. desember 2007 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 17. desember 2007 #132 Del Skrevet 17. desember 2007 For det første: De bleiene moren din brukte var noen svære "laken" i forhold til de vi har i dag. For det andre: Man vasker tøybleiene i maskin i likhet med annet 60 graders (evt. 90 graders) tøy og de blir ren. Det er mulig at de ikke - i likhet med annet hvitt undertøy - fortsetter å være like hvit. Skal man da klore de av estetiske hensyn? Innlegget med rispapir går i TOALETTET fordi det er laget for det istedet for HELE bleien som går på SØPPELDYNGEN. Tøybleier er akkurat like behagelig for barnet som engangsbleiene - det hevder i alle fall de jeg kjenner som bruker dem. Jojo - hver sin lyst. Ikke rart at folk nå til dags er stressa. Man skal være superpersoner og rekke alt, full jobb i tillegg til full fokus på miljøet. Velger man å bruke tøybleier så kan man ikke skifte over til engangsbleier for en kort periode for da vil barnet mest sannsynlig bli sår og få utslett. Tenk da når man skal ha barnevakt og får tilbake en pose med skitne bleier. Og det må da bli uhorvelige mengder med klesvask - for jeg går utifra at bleiene ikke kan vaskes sammen med andre klær? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #133 Del Skrevet 17. desember 2007 Tulipa: Det hele kommer vel også an på hvilken holdning man velger å ha til de endringer man gjør. Man kan velge å se på det hele som er ork - og dermed blir det et ork - eller man kan ha et positivt syn på det hvor man gjør det til en utfordring, en vane og tenker over det positive med at man faktisk bidrar med noe som er større enn en selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 17. desember 2007 #134 Del Skrevet 17. desember 2007 Tulipa: Det hele kommer vel også an på hvilken holdning man velger å ha til de endringer man gjør. Man kan velge å se på det hele som er ork - og dermed blir det et ork - eller man kan ha et positivt syn på det hvor man gjør det til en utfordring, en vane og tenker over det positive med at man faktisk bidrar med noe som er større enn en selv. Spørsmålet mitt var hvor besparende dette egentlig er? Noe ingen her har svart på .. .. dessuten er jeg er lei av alt presset mennesker idag skal leve med .. og da spesielt kvinner - for jeg tror ikke det er så mange menn som går inn for bruk av tøybleier uten at kvinnen bedyrer at hun skal ta seg av vasken. Nå er jeg ferdig med egne barn - de er voksne og klarer seg selv. Da ser jeg endelig verdien av å ha litt tid for meg selv .. kunne bestemme over min egen tid .. det er faktisk veldig verdifullt og ikke minst deilig. For det er tid småbarnsforeldre har for lite av .. tid sammen med barna sine. For de skal prestere fra morgen til kveld - jobbe full tid, barn i barnehager - gjerne 2-3 forskjellige barnehager - og gjerne i tillegg til at en eller flere av barna går på skole. Alt i alt er det nærmest et umenneskelig press på småbarnsforeldre. Derfor irriterer det meg at disse i tillegg skal oppleve et press for å gå over til tøybleier - av miljøhensyn .. Hva betyr egentlig noen bleier ekstra i miljøsaken om mor kollapser og ikke klarer fungere mer? Bør man ikke snart begynne å fokusere mer på tid - gjøre noe for at samfunnet skal bli bedre og ikke bare for å skape nye trender på miljøsiden? Hva skal man med bedre miljø når det egentlig stort sett bare medfører økte kostnader eller økt arbeidsmengde? Det virker helt feil for meg .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #135 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg forstår hva du sier, Tulipa, selv om jeg slett ikke er enig. Men jeg vil ikke argumentere mer siden dette skal være en tråd hvor man utveksler tips, erfaringer og råd omkring grønn shopping, ikke en diskusjon om miljø og stresset med å være en småbarnsforelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. desember 2007 #136 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg går ut fra at S.N. har lettere for å svare på om det er stress med tøybleier. Da en slektning av meg hadde det til sine små spurte jeg om det samme og fikk til svar at hun ikke visste om noe annet. Jeg ville aldri kritisert noen for å ikke bruke tøybleier eller kalt dem miljøsvin. Det får bli den enkeltes valg. Men jeg er møkk lei av at vi som ønsker å gjøre en innsats, stor eller liten, skal forsvare oss for det vi gjør overfor dere som ikke ønsker det. Hvordan kan det ha seg? Jeg er også opptatt av helheten i miljøsaken - jeg vil ikke knipe inn et sted for å bli miljøsvin på et annet område. Ikke har jeg tenkt å bli helt "hysterisk" heller. Men jeg er ikke tretten år gammel og har gått på en mote jippo kalt miljø. Jeg ønsker å gjøre noen valg der jeg kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 17. desember 2007 #137 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg forstår hva du sier, Tulipa, selv om jeg slett ikke er enig. Men jeg vil ikke argumentere mer siden dette skal være en tråd hvor man utveksler tips, erfaringer og råd omkring grønn shopping, ikke en diskusjon om miljø og stresset med å være en småbarnsforelder. Det er ikke stress i det å være småbarnsforldre i seg selv - men det stadige fokuset på miljø, miljø, miljø - som faktisk ofte oppleves som et stor merbelastning for endel mennesker - og da spesielt småbarnsforeldre som har nok belastning fra før. Det snakkes om å ikke bruke bil, ikke plastposer i butikken, kun økologiske matvarer og tannkrem, kun miljømerkete vaskemidler, etc, etc .. sortere søppel til den store gullmedaljen og ikke kjøpe klær på et år .. osv. Hvordan tror du det er å komme trøtt i barnehagen etter 8 timer på jobb, dra med enda trøttere unger i butikken for å kjøpe mat .. så må du i tillegg tenke på at det du kjøper må være rettferdig mat .. i tillegg til at det selvsagt skal være økologisk .. drit i om det koster nærmere det dobbelte av annen mat. Når man har fått dratt med seg de stadig trøttere og sultnere ungene til kassen og betalt, så skal man selvsagt ikke bruke plastposer - men medbragte nett - gjerne kjøpt på et rettferdig nettsted .. Så skal man spasere hjem med barn på slep og ørten rettferdige nett med økologiske matvarer .. Da starter matlagingen med selvsagt null/niks halvfabrikata .. kun økologisk rent kjøtt og grønnsaker .. Det var bare et lite hjertesukk fra en som ikke er småbarnsmor i full jobb - men allikevel blir sliten av alt maset om å være så vanvittig miljøbevisst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. desember 2007 Forfatter #138 Del Skrevet 17. desember 2007 Som sagt - vi kan gjerne diskutere den problemstillingen i en annen tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 18. desember 2007 #139 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg har akkurat flytta, og i går viste det seg at helsekosten der jeg nå bor har Weleda-tannkrem - uten SLS. Hurra! Herbal Gel for sensitivt tannkjøtt er innkjøpt og jeg merker alt forskjell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 18. desember 2007 #140 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Jeg går ut fra at S.N. har lettere for å svare på om det er stress med tøybleier. Da en slektning av meg hadde det til sine små spurte jeg om det samme og fikk til svar at hun ikke visste om noe annet. Jeg ville aldri kritisert noen for å ikke bruke tøybleier eller kalt dem miljøsvin. Det får bli den enkeltes valg. Men jeg er møkk lei av at vi som ønsker å gjøre en innsats, stor eller liten, skal forsvare oss for det vi gjør overfor dere som ikke ønsker det. Hvordan kan det ha seg? Jeg er også opptatt av helheten i miljøsaken - jeg vil ikke knipe inn et sted for å bli miljøsvin på et annet område. Ikke har jeg tenkt å bli helt "hysterisk" heller. Men jeg er ikke tretten år gammel og har gått på en mote jippo kalt miljø. Jeg ønsker å gjøre noen valg der jeg kan. Amen til det! Kan jo fortelle litt om min tøybleiehverdag, den er langt fra så stressende som det folk tror. Det er synd at enkelte skal gå rett i forsvarsposisjon når noen sier de velger tøybleier av miljøhensyn, og det er synd at det argumentet man alltid blir møtt med er den uhorvelige mengden klesvask det blir... Ja, det blir mer klesvask, men det kommer jeg tilbake til. For det første så har tøybleie-verden forandret seg ganske mye fra våre mødre skiftet bleier på oss. Nå finnes det utrolig mange forskjellige typer tøybleier, fra "gammeldagse" brettebleier til fancy lommebleier og alt-i-ett løsninger. Her er noen få eksempler: Imse Vimse formsydd økologisk Thiristies formsydd bleie HappyHeniz lommebleie FuzzyBunz lommebleie BumGenius alt-i-ett bleie Selv bruker jeg både brettebleier og formsydde med ullbukse over, samt lommebleier av forskjellige typer. Lommebleiene er veldig greie når man skal noe sted, de fylles med passende mengde innlegg. Dette vil variere fra barn til barn, noen tisser mye og trenger mye innlegg, andre klarer seg med mindre. Innerst i bleia bruker jeg rispapir, dette samler opp avføringen og kastes i toalettet. Fungerer ikke like godt når barnet kun får morsmelk, da er som regel avføringen så løs at rispapiret mister noe av sin funskjon. Når det bare er tisset i bleia, går også rispapiret til vask, det går fint å vaske det et par ganger før det blir for tynt og må kastes. Bleiene må såklart vaskes, men de kan fint vaskes med annet tøy som kluter, håndklær osv. Jeg pleier først å kjøre bleiene alene på en kald forvask. Dette for å skylle ut mest mulig bakterier som ellers kunne kosa seg i vaskevannet mens det varmes opp til 60 grader. Disse bakteriene er ikke farlige, men kan lage lukt. Deretter hiver jeg inn andre klær til full maskin og vasker på 60 grader, en sjelden gang på 90. Jeg bruker tørketrommel etterpå, dette er selvfølgelig ikke det mest miljøvennlige. Men endel bleier er tykke (spesielt formsydde og alt-i-ett) og tar veeeeldig lang tid å tørke. Kloring av flekker har jeg ikke tenkt å bedrive, sola skal få ta den jobben. Det jeg synes tar lengst tid med tøybleiene er brettingen etter at de er tørre. Har masse innlegg av oppklipte tøybleier, og det tar litt tid å få de pent bretta. Kunne selvfølgelig bare slengt de i skuffa og bretta når jeg skulle bruke de, men da blir det litt rot synes jeg. Den største fordelen kontra papirbleier er lukta. Vi bruker ennå papir innimellom og jeg blir helt satt ut av lukta fra dem, spesielt nattbleiene. Tenkte aldri på det da jeg brukte papir hele tiden, men merker det veldig godt nå. Miljøargumentet for tøybleier kontra papir kan helt sikkert diskuteres i det vide og det brede, det finnes flere utregninger som viser at de er ganske likestilt. Det kommer helt an på hvilke type tøybleier man velger og forutsetninger som legges inn i beregningene. Men jeg skulle tro at om man tar med ALLE ledd i livsløpet til papirbleier fra produksjon av skog og framstilling av plast til endelig deponering og nedbryting så ville tøybleiene vise seg mer miljøvennlig... Jeg har iallefall tatt mitt valg, men er altså usikker på hvor lenge vi blir fulltidsbrukere. Vi er heldige, jenta vår har god hud og tåler kombinasjonsbruk, så jeg kommer nok til å fortsette med en slik løsning om mannen ikke kan overbevises. For alle som vil vite mer om tøybleier så vil jeg anbefale forumet på tettinntil. Der er det eget tøybleieforum, man må være registrert og søke "opptak" for å lese der. Endret 18. desember 2007 av Fru Fomle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå