Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
Kanskje frukt og grønt i papposer i stedet for plastposer hadde vært noe? De kan i hvertfall gjenvinnes.

Plastposer kan også gjenvinnes. Hvis du ser bort fra transporten av posen til forbrenningsanlegget får du like mye energi ut av posen i forbrenningen som du brukte for å lage den. Plastposer tilsvarende 2 liter olje gir energi tilsvarende 2 liter olje i andre enden.

Mitt hovedargument mot plastposer (grunnen til at jeg vil kutte ned på mitt forbruk) er at vi drukner jo i dem. Dessuten blir de liggende og slenge i naturen. Og der brytes de ikke ned. Dessuten mener jeg at Rema og andre kan selge oss bærenett med reklame på i steden - første butikk som selger bærenett i økologisk bomull til meg får en trofast reklamebærer daglig :)

Men det er SLØSERI å bruke så mange liter olje på plastposer, det kunne vært brukt til mer fornuftige ting. Jeg er også ikke helt for å erstatte plast med cellulosebaserte gjenstander (les papir og andre ting laget av tre) pga avskoging.

Da er det bedre med gjenbruksgjenstander. Hva om vi kunne fått jordbærkurv lignende saker til å ha frukt og grønt i? Som vi kunne levert inn igjen neste gang vi handlet? Eller hva om vi fikk kurver som vi brukte til å veie frukt/grønt i og når det var gjort hadde vi en pose til alt sammen som vi tok med hjem, og leverte tilbake veiekurven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, Blondie65. Det er altfor mye bruk av plast. (Hvordan skal vi erstatte alt det når oljen forsvinner?)

Det er en fordel med å abonnere på økologisk frukt og grønt - for de som har anledning til det. Der kommer alt i en grønn kasse. Kassen henter de igjen neste gang de kommer med frukt og grønt, omtrent slik bakerikassene fungerer. Dessverre er det noe frukt og grønt de pakker i plastposer, men langt fra alt. De har også begynt å legge flere typer frukt i en plastpose i stedet for å ha en plastpose til hvert slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Enig med deg, Blondie65. Det er altfor mye bruk av plast. (Hvordan skal vi erstatte alt det når oljen forsvinner?)

Det er en fordel med å abonnere på økologisk frukt og grønt - for de som har anledning til det. Der kommer alt i en grønn kasse. Kassen henter de igjen neste gang de kommer med frukt og grønt, omtrent slik bakerikassene fungerer. Dessverre er det noe frukt og grønt de pakker i plastposer, men langt fra alt. De har også begynt å legge flere typer frukt i en plastpose i stedet for å ha en plastpose til hvert slag.

Dette er en god løsning der det er flere i husstanden. Jeg har sett igjennom dette flere ganger og for meg blir det for dyrt og for mye mat i forhold til hva jeg kan spise opp.

Men det er klart at det hjelper å ha flere slag i samme pose. Det er i alle fall en veldig god start. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden --- jeg har abbonnert på slike kurver i flere år, og mitt hovedargument for å abonnere har vært at det er for dårlig utvalg i butikkene. Nå har jeg derimot sagt opp abonnementet fordi utvalget i Coopen jeg handler på begynner å bli så godt at jeg får dekket samme behov som jeg fikk med kassen. Jeg ønsker å støtte innkjøp av økologiske varer i lokalbutikken - med mindre folk kjøper varene vil butikkene heller ikke ta inn. (dessuten gir Coop 15% rabatt på økologiske grønnsaker, så det blir i tillegg billigere enn abonnement...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, s.n. Det er bra å støtte økologisk i butikkene, det når flere enn økologisk abonnement.

Hvis noen er interessert, så har jeg skrevet et blogginlegg om miljøvennlige og humanistiske julegaver, med lenker.

:nisse:

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Gikk forbi en butikk i Øvregaten her i dag - husker ikke hva den heter. De selger klær for store damer. De har handlenett der du kan få eget trykk på.

Bare et tips dersom det er flere bergensere på jakt etter nett. Nettet var i svart eller naturfarget bomull og ca på størrelse med en vanlig handlepose og med lange "reimer" sånn at den kan bæres over skulderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest nextlife
Jeg har hørt om julekalenderen din allerede og den hadde jeg skikkelig sansen for :)

Takk :bukke:

Her jeg bor har vi en vel etablert og skikkelig avfallsortering,-og håndtering.

Matavfallet blir skikkelig kompostert, og hver vår får innbyggerne hente seg et tilhengerlass med kompostjord :)

Merket stor forskjell i restavfallsboksen etter at de innførte sortering av plast. Nå er den bare halvfull etter 1 mnd, mens den tidligerere var bredfull.

Selv om jeg prøver å legge igjen mest mulig emballasje på butikken (det meste er jo dobbelembalert, og det tar jeg ikke med hjem), er det enorme mengder plast som tar veien inn i huset :nei:

Har også erget meg over plastposene til frukt og grønt. Da soppposene var av papair brukte jeg slike til alle grønnsakene/frukten, men nå er det jo like mye plast som papir i de posene.

Når jeg planlegger store innkjøp tar jeg med meg sånne Zip-lock poser til butikken, de er riktignok av plast, men jeg har hatt de i et år nå, bruker de igjen og igjen, og har ennå ikke trengt å kaste en av de.

Har sittet her å pønsket på julegaver nå, og tar i ettermiddag turen til en lokal småskalaprodusent (kjøtt) for å kjøpe fenalår til foreldrene våre.

Dette med kjøttforbruket er desverre noe jeg ikke er "villig" til å ofre. Prøver å begrense det, men fisk/skalldyr/kylling er ikke noe alternativ her pga allergi, og dessuten er jeg så innmari glad i kjøtt. Prøver å veie opp den dårlige samvittigheten med å kjøpe økologisk og småskala der dette er mulig :lete:

En god 1.søndag i advent til dere, skal nå gå med Lillemor på julegrantenning :tree:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke nødvendigvis kutte ut kjøttet, nextlife, du kan - som du selv nevner - redusere mengden og kjøpe økologisk der du finner. Kjøttet vil kanskje smake bedre også, når du spiser det sjeldnere. :) (Dessuten vil jeg ikke anbefale å bytte ut storfekjøtt med kylling, sånn rent dyrevernsmessig).

Men du gjør jo veldig mye uansett! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo ikke nødvendigvis kutte ut kjøttet, nextlife, du kan - som du selv nevner - redusere mengden og kjøpe økologisk der du finner. Kjøttet vil kanskje smake bedre også, når du spiser det sjeldnere. :)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marihan

Hei.

Vil bare komme med en liten opplysning til de som bor i Stavangerområdet. På coop mega, på amfi madla, har de veldig mye økologiske varer! Anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg prøver å legge igjen mest mulig emballasje på butikken (det meste er jo dobbelembalert, og det tar jeg ikke med hjem), er det enorme mengder plast som tar veien inn i huset :nei:

Jeg vurderer også å legge igjen emballasje i butikkene, men så tenker jeg at dersom de ansatte ikke er flinke til å sortere er det egentlig best at jeg tar det med meg hjem --- der blir det hvertfall korrekt sortert...

Endret av s.n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også å legge igjen emballasje i butikkene, men så tenker jeg at dersom de ansatte ikke er flinke til å sortere er det egentlig best at jeg tar det med meg hjem --- der blir det hvertfall korrekt sortert...

Dette er dessverre sant. Da jeg jobbet i matbutikk, hadde vi bare to containere; en for papp, og en for resten. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marihan

Da jeg jobbet på butikk, sorterte vi plast, papp, matavfall og rest. Det er helt utrolig hvor mye plast som er på varene når de ankommer! Alle pallene er surret inn i mange lag med plast, og de fleste varene er masse plast rundt. Det er så unødvendig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet på butikk, sorterte vi plast, papp, matavfall og rest. Det er helt utrolig hvor mye plast som er på varene når de ankommer! Alle pallene er surret inn i mange lag med plast, og de fleste varene er masse plast rundt. Det er så unødvendig!

Det har faktisk noe med holdbarhet på varene å gjøre. Eller ønsker du å få kjøttet tilkjørt slik som de kjører smuglerkjøtt over grensen? Veldig apetittelig :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Det har faktisk noe med holdbarhet på varene å gjøre. Eller ønsker du å få kjøttet tilkjørt slik som de kjører smuglerkjøtt over grensen? Veldig apetittelig :fnise:

Det er jo ikke bare kjøttet som er badet i plast. Det gjelder faktisk tørr vare også - som datamaskiner, kontorstoler osv.

Dessuten kan jeg opplyse om at kjøtt og fisk veldig ofte blir levert i gjenbrukskasser sånn at man bytter den neste gang sjåføren ankommer.

Hadde vi bare hatt plast på de varene man faktisk trengte det så hadde vi kommet langt. Kjøtt som allerede er vakumpakket i porsjonspakker trenger jo ikke ekstra plast dersom de hadde blitt levert i en kasse med lokk vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest marihan

Hehe, nei takk :) Var ikke akkurat kjøtt jeg tenkte på akkurat, men f.eks tørrvarer som kjeks eller hermetikk.. I tillegg til at det står i ei eske, så er det plast utenpå. Det er dette jeg mener er unødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vil bare komme med en liten opplysning til de som bor i Stavangerområdet. På coop mega, på amfi madla, har de veldig mye økologiske varer! Anbefales! :)

Takk for tips (selv om det blir litt for langt borte for min del :)). Mega har generelt sett godt utvalg på økologisk. Det samme har Meny på Hillevåg (det tror jeg er den beste økologisk/fairtrade/vegetarbutikken jeg har sett av vanlige kjedebutikker.). Samme med Helgø-butikkene og Maxi på Sandnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Det er jo ikke akkurat sånn at jeg tar pølsene ut av pakken, og legger dem i ryggsekken, da.

Jeg pleier å ta av ytterste embalasje av.

dobbelemballerte varer.

Har fått mange rare blikk og kommentarer av butikkansatte, men vet du, det bryr meg ikke.

Handler det meste på en lokal Ica, og der er de så greie at når de ser jeg er i farta kommer de med ei pappeske og en plastesekk :jepp:

Der vet jeg også at de har skikkelig sorteing av avfall :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i disse juletider har jeg to strategier på julegaver:

Venner og venninner får hjemmelaget, feks kaker eller konfekt. Veldig koselig og man kan lage store mengder på en gang. Alle setter pris på dette, i stedet for nok en ubrukelig ting.

Familien - som jeg kjenner såpass godt - får penger gitt til et formål som passer den enkelte. Min søster medisinstudenten får gitt 200 kr til leger uten grenser i sitt navn, min søster dyreverneren får adoptere et nesehorn for et år, og min mor turgåeren får medlemsskap i Naturvernforbundet etc. Samtidig får de også en konfektpakke eller så, og alle er faktisk veldig fornøyde! Det blir personlige gaver av begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...