Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Flyr dere mye?

Hva gjør dere når dere skal på ferie? Besøke familie/venner på en annen kant av landet?

Alt for mye. Men når man bor i Nord-Norge så finnes det i praksis ikke noe alternativ. Flyr både i forbindelse med ferie (men vi tar også deler av ferien her hjemme da...), besøk hos venner/familie i andre deler av landet og kurs på jobb. Desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flyr dere mye?

Hva gjør dere når dere skal på ferie? Besøke familie/venner på en annen kant av landet?

Bor i Trondheim, og har familie i Grenland. Jeg tar stort sett alltid toget når jeg skal hjem alene, gjerne natt-tog. Om jeg drar med sambo kjører vi stort sett bil. Om jeg må ned for en kort tur, feks en helg, må jeg nesten fly for å få noe ut av oppholdet, men det har vel bare skjedd en gang i løpet av 2 år. Ordner meg stort sett noen dager fri når jeg drar hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr dere mye?

Nei, vi flyr ikke. Til jul skal vi opp og besøke familien til samboer som bor i Finmark (vi bor på sørvestlandet). Da tar vi tog så langt vi kommer + leiebil/buss resten. Reisen blir en del av ferien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yoghurt

Personlig reiser jeg bare med tog (sju åttetimerstogturer eller lengre det siste året hvor jeg lett kunne tydd til fly både med tanke på tid og penger), men når jeg er med på ferietur med andre og de tar seg av planlegginga er det fly. Har tatt så mye tog nå at jeg liker det bedre enn fly, får en god følelse av togturene, så mye enklere, så mye mindre stress.

Trenger ny tannkrem snart, hva slags bruker dere?

Endret av Yoghurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker Kingfisher tannkrem, kjøpt på helsekostbutikker eller økogårdutsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Hva bruker dere til å ha restavfallet deres i? Jeg har tenkt å begynne med handlenett, men da blir det jo også tomt for plastposer til å ha bosset i.

Og er det noen som vet om det går an å få kjøpt tidsur til å montere på panelovner?

Endret av Backflip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Denne tråden var flott! Veldig greit for meg som har skumle planer om å bli mye, mye flinkere på hva jeg kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere til å ha restavfallet deres i? Jeg har tenkt å begynne med handlenett, men da blir det jo også tomt for plastposer til å ha bosset i.

Jeg har hatt det samme dilemmaet, og har endt med å kjøpe avfallsposer til restavfallet. Disse er av plast, men de er en del tynnere enn de plastposene man får på butikken.

Endret av Snøsøte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet noen plastposer på rimi som er tynnere enn vanlige poser og mer miljøvennlige. Tror merket var Skona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hva med en liten oppsummering nå som året nærmer seg slutten? Hvordan har det gått, jenter? Er det noen som har klart å endre vaner og leve litt grønnere? :)

Selv har jeg blitt bedre på noe, dårligere på noe og integrert en del som fast vane i hverdagen. Rom for forbedringer er det alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Åh. Denne tråden trengte jeg i dag.

Håper det blir en for 2009 også.

Vi har forbedret en hel del av vårt forbruk. I august fikk vi baby i hus, og lillebror bruker bare (med untak av noen få gaver) bare miljøvennlige, gjennbruk, arve og hjemmestrikka ullklær. Vi bruker mest mulig tøybleier, og alle er i økobomull, eller bambus og brukt fra før av. Bruker enda endel papirbleier, men det blir mindre og mindre.

Storebroren har nettopp hatt bursdag, og han ønsket seg kreative leker (puslespill, maleting osv) og ullklær. Og det var også det han fikk + noen kvalitetsleker.

Jeg har ikke kjøpt et eneste klesplagg til meg selv siden jeg kjøpte noen ammetopper i vår, behovet er ikke der.

Vi vasker klær med vaskenøtter, og husvasken taes med natron, eddik og eteriske oljer.

Skal snart få låne symaskin, tenkte prøve sy bleier og tøybind, samt enkle klesplagg for å se om det er noe jeg kan klare.

Holder også på å starte opp bedrift, der tenkes alt igjennom mtp miljøet. Samt at meningen med bedriften er å spare miljøet.

Syns 2008 har vært et fint øko-år. 2009 står i redesignets tegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

For en super tråd :)

Du lager en for 2009 også ja? - da skal jeg iallfall følge med.

Er vel ganske bevisst på hva jeg kjøper og foretar meg, men man kan jo aldri få nok tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt flinkere til å sortere avfall, bruke kollektivtransport og ikke kjøpe unødvendige ting. :)

...synes jeg da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...