Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vet noen om det har vært gjennomført undersøkelser med vaskenøttene i andre land? Jeg har bare brukt dem 60-graders vask, men har vært fornøyd med effekten på det jeg har vasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om det har vært gjennomført undersøkelser med vaskenøttene i andre land? Jeg har bare brukt dem 60-graders vask, men har vært fornøyd med effekten på det jeg har vasket.

Jeg har tenkt litt på det, at mange sier de er fornøyd med effekten av vaskenøttene. Kanskje det faktisk er tilfelle, at vaskemaskinene har blitt så bra, at rent vann og høy temperatur til sammen er nok til at vanlig skitten vask blir ren? Jeg mener, det meste av skitten vi får på oss er jo vannløselig, og ved høy temperatur er det enda mer som blir vasket bort. Kanskje trenger vi ikke å tenke på hva som blir renest, bare hva som blir rent nok. Det er jo en kjent sak at vi lider hav hygienehysteri i vårt moderne samfunn, men det er jo ikke sånn at så rent som mulig er det beste. Se for eksempel på antibakterielle såper, som er veldig vanlig i USA. De dreper nesten alle bakteriene, men de farligste bakteriene blir igjen, og får gode forhold for å formere seg. Eller at barn som vokser opp med hunder i huset har midre sjanse for å få allergi, kanskje rett og slett fordi det blir for rent ellers. Noen ting er det sikkert best å vaske sånn at det blir renest mulig, f.eks kunne jeg ikke tenke meg å vaske undertøy eller sengetøy med bare vann/vaskenøtter. Men jeg tenkre på om f.eks ullklær og finvask kan ha det like bra med bare rent vann, og det er jo i såfall det aller beste for miljøet. Tror jeg skal teste litt og se hvor fornøyd jeg blir med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For en fin og nyttig tråd! =)

Jeg lurer på om det er noen av dere som har tips om en god deodorant uten aluminium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg også prøvd, men den fungerte ikke optimalt for min del dessverre. Har prøvd en del andre også, hadde en periode som frivillig testkanin for deodoranter på nyåret (referat fra forsøkene kan leses her).

Jeg fant en deodorantspray fra Terra Naturals som jeg var ganske fornøyd med, men har begynt å reagere på den, så er derfor igjen på utkikk etter en ny en.

Jeg bruker sante crystal deo

http://www.naturaleurope.com/ne/S-41097.html

tar litt vann på den, gnir og bruker den som en vanlig deoderant. Sliter ikke med svette med denne (ikke at jeg gjorde det før heller, men jeg merker forskjell om jeg glemmer den)

Endret av Snøsøte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk WWF-blad igår, og med den fulgte et lite og hendig hefte om hvilke fisk som er på den grønne lista og hvilke som er på den røde. Veldig smart å ha i veska. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det fortsatt an å levere inn fillete klær til Fretex til sånn veggisolasjon? Har en haug med fillete bukser nemlig...og i så fall, hvor leverer jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det fortsatt an å levere inn fillete klær til Fretex til sånn veggisolasjon? Har en haug med fillete bukser nemlig...og i så fall, hvor leverer jeg det?

Jeg tror det er forskjellig fra sted til sted, så du må kontakte Fretex der du bor for å høre. Her i byen kan man ikke levere fillete klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakse, vil gjerne høre resultatet av klesvaskprosjektet ditt. Må innrømme at jeg tenkte det samme som deg, men tok den ikke helt ut:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakse, vil gjerne høre resultatet av klesvaskprosjektet ditt. Må innrømme at jeg tenkte det samme som deg, men tok den ikke helt ut:)

Jeg har foreløpig bare tenkt, ikke gjennomført. Har jo ikke prøvd hverken vaskenøtter eller magneter hittil, rett og slett fordi jeg har vært litt skeptisk :sjenert:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Vi skal pusse opp gangen, og vil ha det så miljøvennlig som mulig.

Noen av dere som har tip/vet om produkter som er miljøvennlig?

Kanskje noen av dere vet om noen sider som har fine økologiske tekstiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal pusse opp gangen, og vil ha det så miljøvennlig som mulig.

Noen av dere som har tip/vet om produkter som er miljøvennlig?

Kanskje noen av dere vet om noen sider som har fine økologiske tekstiler?

Har du sett her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigerjente
Har du sett her?

Jepp! Men jeg syns det er så mye fokusering på hva man ikke skal bruke og lite alternativ til hva man faktisk kan bruke. Tror jeg har kommet fram til å bygge en kommode/sittedel selv også se på den nye "miljøvennlige" malingen til coop (var det der jeg så den da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Men jeg syns det er så mye fokusering på hva man ikke skal bruke og lite alternativ til hva man faktisk kan bruke. Tror jeg har kommet fram til å bygge en kommode/sittedel selv også se på den nye "miljøvennlige" malingen til coop (var det der jeg så den da?)

Vi kjøpte noe svanemerket maling nettopp. Tror det var Jotun Lady?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Ja, jotun har mye utvalg av svanermerket maling! Det er kjempebra!

Får høre litt med butikken hva de har av utvalg.

Men økologiske tekstiler i metervis ser det ut til at jeg bare får kjøpt av store forhandlere for møbelsnekkeri, ingen nettbutikker som jeg har funnet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Annonse

No har kiwi her på Vestlandet iallfall innført fleirgangsposar som ein kan kjøpe og bytte inn når den er utsleten..

Prisen e kr 16.90. såg den på kiwi her igår..

Endret av susanne_89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr dere mye?

Hva gjør dere når dere skal på ferie? Besøke familie/venner på en annen kant av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyr dere mye?

Hva gjør dere når dere skal på ferie? Besøke familie/venner på en annen kant av landet?

Eg er kanskje på eit fly ein gang i året, då er det som regel ferie til utlandet. Ferie innenlands har hittil vore på buss eller å køyre bil sjølv.. Besøke folk på anna kant av landet er det bilen som blir brukt..

Har liksom ikkje noko særlig behov for å vere ute og fly..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Det er mange år siden jeg flydde sist. Når jeg skal på ferie kjører jeg om jeg reiser med noen andre som kjører (jeg har ikke lappen selv) eller så tar jeg toget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...