Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest Yoghurt

Hm, takk for svar, tror jeg skal se litt videre, The Body Shop har jo egentlig ikke allverdens til miljøprofil, så vil helst ha i pose og sekk XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest barelillemeg

Kan ikke hjelpe med barberskummet, desverre, men vil dele at annet tips. Vi pusser opp, og da vi skulle kjøpe isolasjon til vaskerommet falt valget på det nye miljøvennlige alternativet fra Fretex (selges i vanlige byggevarebutikker - vi kjøpte på Coop Bygg). Det er gammelt ulltøy som er 'malt' opp og som gjøre som til isolasjon. Det var kjempebra å jobbe med - mykt, lunt, og det klødde ikke! Vi er veldig fornøyde - tenkte 'nå henger jeg kanskje opp en gammel genser som en gang har tilhørt meg', mens jeg drev og jobbet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! For en flott tråd, artig med så mange bevisste brukere og sikker på at jeg kan plukke opp tips her. Er veldig bevisst på hva jeg kjøper, og ikke minst hvordan jeg lever. Men mer om det senere, akkurat nå: miljøvenlig barberskum/krem? XD Har prøvd å bruke balsam, såpe o.l men uten det skum skjærer jeg meg så fælt.. Er litt klomsete sånn sett.. Noen som vet om det finnes/hvor jeg får tak i det?

Edit: glemte å si at jeg heller ikke ønsker å kjøpe produkter testet på dyr.

Helios selger produkter fra Sante og Speick. De har barberskum i sortimentet sitt, men jeg vet ikke om de selger produktene i Norge. Du kan jo spørre om de kan ta dem inn om de ikke har dem?

Link om naturkosmetikk.

Endret av salsera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser de har et godt utvalg av kremer og kosmetikkprodukter på www.kinsarvik.no. Kanskje de har barberkrem også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskenøtter skal jeg kjøpe når jeg har brukt opp det jeg har nå. Så skal jeg vurdere å gå over til stoffbind.

Noen flere som har tenkt på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå går jeg på p-sprøyte, så jeg har ikke behov for noen form for bind. Men når jeg får tilbake mensen ved en senere anledning så skal jeg vurdere mooncup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yoghurt

Takk for de som har svart, skal se rundt for å finne ut hva som blir det beste (og raporterer selvsagt når jeg finner ut hva akkurat det er)

Eneste tiltak jeg har tatt når det gjelder avfall og mensen er at jeg sorterer all plastembalasjen rundt bind/tamponger.. Hva er mooncup?

Ellers føler jeg at jeg er veldig flink når jeg dusjer. Har kun vannet på når det er nødvendig (for å skylle ut shampoo/balsam/såpe), og har over de siste årene graaadvis vent meg til å dusje i lunka-kaldt vann. Det er dessuten deilig å dusje i kaldt vann! Og ja, bruker ikke to hånkler eller bytter hånkle hver gang (noe andre jeg kjenner gjør). De fleste av produktene jeg bruker i dusjen er miljøvennlige, men to er jeg usikker til (en dusjolje fra sebamed og intimvask), har ikke sjekket det men hiver aldri noe før det er brukt opp, så venter med akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Så flink du er Yoghurt. Jeg tror aldri jeg kommer til å klare å skru ned temperaturen på vannet - må inrømme at jeg liker best når det småsvir litt i huden - men jeg er blitt flink til å dusje kjapt. Det er gjort på en snipp snare, så da tenker jeg at det ikke er så ille likevel...

Ellers ville jeg bare rapportere på Miljøvask - i dag fikk jeg pakke i posten fra importøren - ny pose, og fylt med kuler! De holder det de lover (posen røk, og jeg ble lovet ny pose når de fikk neste forsendelse!). Så nå kan jeg bruke det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg inn igjen. Har vært litt borte, men nå er jeg tilbake, med nytt nick.

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ikke har noen erfaring med mooncup, så det vet jeg ingenting om. (Yoghurt - mooncup er et lite beger man bruker når man har mens i stedet for bind eller tamponger).

I går fikk jeg et gratis tøynett på Sunkost. Hun så at vi hadde nett fra før og ga oss et til fordi hun syntes det var kjekt å gi til noen hvor det faktisk ble brukt :juhu:

Ellers synes jeg det var kjekt å se at Maxi-butikken her ommøblerer slik at vegetarvarer nå står sammen med andre varer. Så blir det kanskje mer normalisert. :-D

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig interessant artikkel, med mange gode poeng. Jeg er enig i at det er begrenset hva vi forbrukere kan gjøre hvis ikke politikerne gjør noe. Men samtidig - som artikkelen nevner - så kommer det jo da an på hvilke partier vi stemmer på. Samtidig må vi heller ikke bruke det som en ubevisst unnskyldning til ikke å bevisstgjøre vårt forbruk.

Jeg tror forbrukere har ganske mye makt nettopp pga tilbud/etterspørsel-elementet som er så stort i et forbrukssamfunn som det vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Det med å være bevisst forbruker syntes jeg var et interessant poeng - en har tradisjon for å gi til humanitære organisasjoner og bidra med dugnadsinnsats for både den ene og den andre saken, men en tenker i mindre grad over den makten en har som forbruker --- og hvor viktig den delen er! Så når en står ved butikkreolene så glemmer en plutselig at en kan gjøre noe her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig sant, barelille meg. Noen mister kanskje motet fordi de føler det er så mye - handle økologisk, handle fairtrade, handle brukt, handle lite, handle lokalt, bytte, selge... Men hvis man fokuserer på èn ting om gangen og lar det hele gå i en prosess (uten å stagnere på veien) så blir det mye enklere. Da får tingene tid til å bli etablert som vaner før man går videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det nye nummeret av Kamille står det om gjenbruk på forsia, et kjempebra tiltak. Men dessverre er det ikke nok for med stor skrift står det også "klar for vårmoten!". Jeg synes det er bra at media fremmer miljø, men synes dette blir litt dobbeltmoral..

- Kamille -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Coop Änglamark sin body lotion for litt siden, og den fungerte bra:) den luktet litt rart da den kom i kontakt med fingrene, men lukter ingenting når den kommer på huden. Ellers leter jeg fortsatt etter en øyekrem med solfaktor som er økologisk/svanemerket eller i det minste uten parabener o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...