Fru Fomle Skrevet 10. januar 2008 #281 Del Skrevet 10. januar 2008 I Forbrukerrapporten nr 8 2007 testet de deodoranter, blant annet på innhold av helse- og miljøfarlige kjemikalier. Nå er det selvfølgelig kun et lite utvalg av alle de deodorantene som finnes som ble testet, men en liten overraskelse for meg var at Dr. Hauscka kom dårlig ut. Mest pga innhold av allergifremkallende parfymestoffer, men likevel noe å tenke på for den miljøbevisste..? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. januar 2008 Forfatter #282 Del Skrevet 10. januar 2008 Jeg kjøper alltid deodorant fra The Body Shop, og den fungerer helt fint på meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 10. januar 2008 #283 Del Skrevet 10. januar 2008 Deodorantene fra tbs har hvertfall aluminiumsklorid i seg, også den i aloe serien. I Produktsidene våre (tbs) står det at aluminiumsklorid ikke er farlig, men der står det også at parabener er nødvendig i kosmetikken, så jeg vet ikke helt om jeg stoler på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 11. januar 2008 #284 Del Skrevet 11. januar 2008 Da har jeg vært på Meny og kjøpt Miljøvask - disse mineralkulene som skal gjøre klærne rene! Blir spennende å prøve - og jeg skal rapportere tilbake! Ikke var det dyrt heller - kostet 40 kroner for posen med en ladning som skal holde til 50 vask. Deretter kostet refillposene 35 kroner for 4 poser. Mulig det kun er halv ladning i refillposene, i og med at 'hovedposen' skal fyller på når den er halvfull, men uansett blir det 35 kroner for 100 vask... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 11. januar 2008 #285 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Jeg googlet litt i går og fant noen merker som hadde fått gode resultater i utenlandske tester av deodoranter. Sante, Logona og Weleda var de som gikk igjen. Har noen kjennskap til disse? Endret 11. januar 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 11. januar 2008 #286 Del Skrevet 11. januar 2008 Da har jeg vært på Meny og kjøpt Miljøvask - disse mineralkulene som skal gjøre klærne rene! Blir spennende å prøve - og jeg skal rapportere tilbake! Hvor er Miljøvask produsert? Jeg vil gjerne lese litt me om det, gjerne også på utenlandske nettsider. Vet noen hva produktet heter på andre språk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. januar 2008 #287 Del Skrevet 11. januar 2008 Hvor er Miljøvask produsert? Jeg vil gjerne lese litt me om det, gjerne også på utenlandske nettsider. Vet noen hva produktet heter på andre språk? Her er linken jeg la inn for noen sider siden: Grønn Hverdag om Miløvask De som nevnes her er produsert i India eller Nepal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 11. januar 2008 #288 Del Skrevet 11. januar 2008 (endret) Takk for linken. Det ser ut til at vaskenøttene er produsert i India eller Nepal, men for Miljøvask finner jeg ikke noe om produksjonslandet. Jeg fant dette om Miljøvask og ble litt skeptisk. Men det ser ut til at noen blander sammen Miljøvask og vaskenøtter der inne. Endret 11. januar 2008 av salsera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 11. januar 2008 #289 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg kjøpte Miljøvask. På pakken min står det at de er produsert i Kina, og importert av Andersens Agenturer AS i Tønsberg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 11. januar 2008 #290 Del Skrevet 11. januar 2008 Om Miljøvask Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Grønn Skrevet 13. januar 2008 #291 Del Skrevet 13. januar 2008 "Det er et svimlende antall plastposer som havner på bossplasser, i forbrenningsanlegg, og ute i naturen verden over. De fleste anslagene ligger på et årlig forbruk på 500 milliarder plastposer verden over. Det tilsvarer nesten én million i minuttet." Artikkel: Et vannvittig forbruk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #292 Del Skrevet 14. januar 2008 Interessant og skremmende lesning. Det viser jo at vi tar i mot så mange flere plastposer enn det vi trenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #293 Del Skrevet 14. januar 2008 Interessant og skremmende lesning. Det viser jo at vi tar i mot så mange flere plastposer enn det vi trenger. Jeg ser at Stavanger nå vil innføre papirposer istedenfor plast. Det er som å innføre diesel istedenfor bensin. Tøynett eller plastnett som kan brukes flere ganger er tingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #294 Del Skrevet 14. januar 2008 Men er ikke papirposer bedre enn plastposer, selv om det er ikke er optimalt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 14. januar 2008 #295 Del Skrevet 14. januar 2008 Veldig skeptisk til Miljøvask etter å ha lest at det er parfyme i kulene. "Litt" parfyme kan fort bety kløe og irritasjon for meg. Er det noen her som ikke tåler parfyme særlig godt som har prøvd Miljøvask? Vil du gi oss tilbakemelding på om du er fornøyd med beger eller ikke, Karmosin? Da er jeg i gang... Jeg er ikke helt sikker på om dette er et fungerende alternativ for meg. Det er nok en tilvenningssak, og jeg er langt fra så sviende misfornøyd som jeg var med miljøvennlige bind, men jeg er litt i tvil foreløpig. Jeg ser at det er en stund siden forrige begertråd på KG, så hvis noen er spesielt interessert kan vi jo starte en ny. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #296 Del Skrevet 14. januar 2008 Ja, jeg kan absolutt tro at det er en tilvenningssak. Det er mye som er det. Men håper det går seg til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #297 Del Skrevet 14. januar 2008 Men er ikke papirposer bedre enn plastposer, selv om det er ikke er optimalt? Hvis du tenker på nedbrytbarheten i naturen så er papirposer bedre. Hvis du tenker på transportkostnader så er det mye verre enn plast da papirposer tar mye mer plass enn plast i forhold til mengde (antall) poser transportert. Hvis du tenker på gjenvinnbarhet så er plast langt mer gjenvinnbart enn papir og tro du meg vi drukner i papir også. Når det gjelder alminnelig handling i regnvær vil ikke en papirpose holde fra butikken og hjem. Jeg vet det, for jeg har prøvd. Plast kommer fra olje, det er en ikke fornybar resurs. Papir kommer fra celluose (tre) og er fornybart. Det er det argumentet man bruker. Men man glemmer at for å gjennvinne papir så må det kjøres langt avsted (det må man med plast også) og man må tilsette diverse lim og greier. Hvor miljøvennlig det er vet jeg ikke, det er vel en grunn til at ikke alt resirkulert papir er svanemerket vil jeg tro? Jeg er - som jeg har sagt før - opptatt av helheten. Jeg vil ikke erstatte et produkt med et annet produkt uten at jeg vet at det nye produktet er bedre for miljøet enn det gamle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #298 Del Skrevet 14. januar 2008 Veldig skeptisk til Miljøvask etter å ha lest at det er parfyme i kulene. "Litt" parfyme kan fort bety kløe og irritasjon for meg. Er det noen her som ikke tåler parfyme særlig godt som har prøvd Miljøvask? Er det parfyme i? Da er det ikke noe for meg nei. Herlighet så irriterende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #299 Del Skrevet 14. januar 2008 Nei, det er vanskelig. Det kan virke som om vinningen vil gå opp i spinningen med papirposer. Men det er uansett et steg i riktig retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #300 Del Skrevet 14. januar 2008 Nei, det er vanskelig. Det kan virke som om vinningen vil gå opp i spinningen med papirposer. Men det er uansett et steg i riktig retning. Etter min mening er det et steg ut i luften fordi man tror man gjør noe veldig bra, men fordi det skaper problemer for folk og miljø så blir man negativ til miljøtiltak og dermed har man gjort seg selv og miljøet en bjørnetjeneste.Jeg er motstander av all filosofi som går på "noe må gjøres, dette er noe altså gjør vi det". Jeg vil heller ha ingen tiltak frem til man har funnet frem til RETT tiltak slik at alle er giret på det rette tiltaket. Etter min mening er flergangs handlenett av et annet materiale enn papir rett tiltak. Gjerne noen litt mer solide og dyrere plastnett (og gjerne laget av resirkulerte handlenett). Eller handlenett av stoff som jeg bruker. Jeg ønsker meg et som tåler regnvær så det blir neste skritt. Jeg bruker f.eks. de der blå fra IKEA i plast (vevet) til alt mulig - spesielt til transport av klær opp og ned fra kjelleren. Jeg er villig til å betale en 10'er eller 2 eller 3 for et lignende nett på Rema f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå