Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #181 Del Skrevet 30. desember 2007 Joda, det er sant, men samtidig kan jeg også være bevist der. Jeg kan velge å kjøpe brukt, eller gjennom en butikk som har verdier mtp produsenter, og som har økologiske/fairtrade produkter. Vi snakker også om tøybleier når den tid kommer. Det skader ikke å prøve det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 30. desember 2007 #182 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg skal i 2008: -Slutte med impulskjøp -Donere bort det jeg ikke trenger/vil ha lengere til Fretex o.l -Fortsette å sortere søppel -Bruke handlenett i butikken -Ikke bruke bilen til alt -Kjøpe mest mulig produkter som ikke er testet på dyr -Overtale sjefen til å bruke biodiesel på firmabilene (hvis de kan ha det) Jeg har allerede begynt med å kjøpe dyrevennlige produkter jeg Og firmabilene kan ikke gå på biodiesel. Her hvor jeg bor sorterer vi søppel, men når jeg flytter herifra må jeg fortsette trenden. Jeg har ryddet ut klærne jeg ikke vil ha, men foreløpig ligger de i ei eske. Jeg bruker fortsatt bilen, men vi gruppekjører mer når vi skal noe sammen. Som regel handler jeg o.l på vei hjem så da blir det jo bilen til butikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #183 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Genialt, Tweek. Vi har for ikke så veldig lenge siden begynt å sortere ut plast og metallsøppel. Det er en fin gåtur herfra til avfallsstasjonen, så vi får finne en rutine på det. Jeg trenger også å ta en gjennomgang i klesskapet mitt. Det er mye der jeg ikke bruker lenger, så jeg kan levere en del til Fretex. Men hva med slitte klær? Tar Fretex i mot dem enda? Jeg var også og lette i Stavanger etter heliosbutikken, men ser ut som om den er nedlagt. Endret 30. desember 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 30. desember 2007 #184 Del Skrevet 30. desember 2007 Det aner jeg ikke. Det kan være for jegmener jeg leste noe om at de syr om klær til nye plagg? Hva er helios? Når du sorterer ut plasten, vasker du den først da hvis den er litt skitten ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #185 Del Skrevet 30. desember 2007 Helios er en helsekostkjede. Eller kanskje mer et helsekostmerke? De hadde egen butikk i Stavanger før, men jeg tror den er nedlagt. Nei, jeg skyller ikke plasten. Skal man det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 30. desember 2007 #186 Del Skrevet 30. desember 2007 Det skal vel ikke hardplast i plastavfallet eller? På jobben sorterer vi mykplast, og hardplast for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 30. desember 2007 #187 Del Skrevet 30. desember 2007 Bare fordi hun her gjør det. Jeg gidder ikke.. Vi har ikke oppvaskmakskin og jeg gidder ikke å vaske opp alt plasten i tillegg. Bare lurte på om det var meg eller hun det var noe rart med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #188 Del Skrevet 30. desember 2007 Det vet jeg faktisk ikke. Vi kaster alt som er plast i plastavfallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 30. desember 2007 #189 Del Skrevet 30. desember 2007 (endret) Her har vi fått anbefaling om at vi bør skylle plast som har vært matvarer i (kjøttdeigbegre, rømmebokser o.l) for å unngå lukt. Plastsekken står jo i en mnd før den blir henta, så det kan vel fort begynne å lukte ille om det ikke blir skyllet edit: I plastavfallet går all myk plast, også de som er belagt med aluminium inni (kaffeposer, potetgullposer), samt isopor. Vet ikke helt hvordan de skiller hard og myk plast, men rømmebeger regnes som myk :klø: Endret 30. desember 2007 av nextlife Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #190 Del Skrevet 30. desember 2007 Ja, ok. Vi skyller hermetikk av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tristessa Skrevet 30. desember 2007 #191 Del Skrevet 30. desember 2007 Åh, denne tråden var virkelig kjempeinspirerende! Har lest noen av de første sidene, og skal kose meg med resten senere... Selv vil jeg også ta litt tak i meg selv og bli mer miljøvennlig. Hjemme kildesorterer vi alt, men i Bergen hvor jeg bor og studerer til vanlig, går alt som restavfall. Det er feil synes jeg! Tenk at en så stor by ikke kildesorterer skikkelig, utenom at det finnes noen returpunkter for glass og lignende. Har en venninne som er veldig inspirerende på miljø-fronten, hun bruker for eksempel bare pene tøyservietter som kan brukes om og om igjen (dessuten er det jo kjempestilig), i stedet for bakepapir har hun silikon-ark som også fungerer fint og er generelt veldig bevisst på å minimere avfallet. Det kan jeg også bli flinkere på! Mine begynnende tiltak: - Bli mer bevisst på strømbruk (selv om jeg ikke betaler strøm selv, er det jo forkastelig å bruke mer enn nødvendig) - Minimere avfall. Det betyr å kildesortere så mye som overhodet er praktisk, knuse glass, levere bokser osv. - Ikke kjøpe unødvendige klær! Om mulig økologisk bomull, og heller bli flinkere til å bli mer kreativ med det jeg har. For meg handler det litt mer om etikk og generelt konsum - jeg vil ikke støtte en kjip industri som utnytter billig arbeidskraft for at jeg skal få et enkelt shopping-fix en grå ettermiddag. Jeg trenger ikke å kjøpe, bare fordi det finnes. - Det samme gjelder kosmetikk. Holder meg til mine utvalgte favoritter (som dessverre ikke er økologiske alternativer, men har ikke funnet noe jeg liker enda). Bedre å bruke litt ekstra på noe jeg er fornøyd med, enn å kjøpe flere halvveis-ting. Det jeg er fornøyd med, er at jeg ikke kjører bil (kan ikke kjøre rett og slett, hehe), og at jeg er flink på å handle lokalt rent matvaremessig. For Bergens-boere anbefaler jeg virkelig å sjekke ut Kjøttbasaren og Kinsarvik! Ellers synes jeg denne tråden er et godt tiltak, jeg skal følge med her og snappe opp så mange tips jeg bare klarer. Ah, blir rent gira her altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tristessa Skrevet 30. desember 2007 #192 Del Skrevet 30. desember 2007 Men hva med slitte klær? Tar Fretex i mot dem enda? Så vidt jeg vet tar Fretex i mot slitte klær også, og at klesråstoffet brukes til varme tepper som sendes utenlands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #193 Del Skrevet 30. desember 2007 Velkommen, Tristessa! Kinsarvik er helt genialt. Vi har bestilt varer fra nettbutikken deres flere ganger - også julepresanger. Håper Fretex fortsatt tar i mot slitte klær, slik du sier. Jeg kan ringe den lokale Fretex'en her og høre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 30. desember 2007 #194 Del Skrevet 30. desember 2007 Selv vil jeg også ta litt tak i meg selv og bli mer miljøvennlig. Hjemme kildesorterer vi alt, men i Bergen hvor jeg bor og studerer til vanlig, går alt som restavfall. Det er feil synes jeg! Tenk at en så stor by ikke kildesorterer skikkelig, utenom at det finnes noen returpunkter for glass og lignende. Det er jeg veldig enig med deg i. Bergen er en dårlig by på det. Jeg har nettopp flyttet derfra, og her jeg bor nå ( i en kommune ved siden av) er vi absolutt ikke bedre. Synd, men så kan det også være opp til oss forbrukere å få de til å skjønne at det hjelper med returordninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 30. desember 2007 #195 Del Skrevet 30. desember 2007 Fretex tar imot alt av slitte klær. Dette rives opp, og brukes til isolasjon og dynes som sendes til utlandet. Les mer her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #196 Del Skrevet 30. desember 2007 Vi sorterer mer enn det som blir sagt her i Bergen, men vi kunne sortert mer. Sortering av matavfall ble prøvd med rotteplage som resultat. Pr i dag sorteres følgende hos hustander: Papp og papiri eget spann - dette går til materialgjennvinning Restavfall (inkl. matavfall) - dette går til energigjennvinning (brennes i Rådal) Glass og blikk til returpunkt - dette går til materialgjenvinning Elektroprod. leveres der man kjøper nytt eller på gjenbruksstasjon Spesialavfall leveres spesialavfallsstasjonene Det er i gang et prøveprosjekt vedrørende plast for å se hvor godt det blir sortert. I tillegg er det i gang et prøveprosjekt med en spesialavfallsbil som kjører rundt i bydelene på bestemte dager slik at folk kan kaste maling og elektroprod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk. Grønn Skrevet 30. desember 2007 #197 Del Skrevet 30. desember 2007 Jeg blir veldig inspirert av å lese denne tråden, og kommer nok til å følge med fremover. Tror at alle har noen områder de kan forbedre seg på, og jeg har blitt mye mer bevisst på å slukke lys i de rommene jeg ikke oppholder meg, skru av TV, PC osv når de ikke er i bruk, trekke ut kontakter istedenfor å la de stå til neste gang de skal brukes (f.eks. mobillader), og så skal jeg gå til innkjøp av handlenett rett over nyttår Lite tips til de som bor i Oslo: Sally Ann (Fairtrade-konseptet til Frelsesarmeen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 30. desember 2007 Forfatter #198 Del Skrevet 30. desember 2007 Så bra. Da blir det et av mine mål i 2008: Å rydde skikkelig i klesskapet, og levere til Fretex alt som er slitt, for lite eller jeg ellers ikke bruker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 30. desember 2007 #199 Del Skrevet 30. desember 2007 Angående sortering av matavfall - jeg anbefaler alle som har hage om å skaffe seg egen kompostbeholder. Vi fikk kjøpt en via kommunen (pent brukt og til halv pris), og får 20% (mener jeg) reduksjon i gebyr på renovasjon. Det er en kaldkompost (ingen ekstern varme), men temperaturen kommer ofte på over 60 grader. Vi tømmer komposten 1-2 ganger i året, og har mer enn nok til hele hagen (byhage, så den er ikke så stor). Ingen lukt eller plager med skadedyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 30. desember 2007 #200 Del Skrevet 30. desember 2007 Angående sortering av matavfall - jeg anbefaler alle som har hage om å skaffe seg egen kompostbeholder. Vi fikk kjøpt en via kommunen (pent brukt og til halv pris), og får 20% (mener jeg) reduksjon i gebyr på renovasjon. Det er en kaldkompost (ingen ekstern varme), men temperaturen kommer ofte på over 60 grader. Vi tømmer komposten 1-2 ganger i året, og har mer enn nok til hele hagen (byhage, så den er ikke så stor). Ingen lukt eller plager med skadedyr. Men forutsetningen er at man har hage, både fordi man må ha et sted å gjøre av kompostbingen og for å plassere den ferdige mulch'en eller matjorden når den er kompostert. Jeg har ikke hage. Min mor hadde kompostbinge og var flink med å kompostere rett (dvs. kutte grener ned til flis og å knuse annet innhold slik at det komposten gikk raskere). Hun la mulch'en på bedene istedenfor bark. Ingen ugress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå