Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest barelillemeg
I det nye nummeret av Kamille står det om gjenbruk på forsia, et kjempebra tiltak. Men dessverre er det ikke nok for med stor skrift står det også "klar for vårmoten!". Jeg synes det er bra at media fremmer miljø, men synes dette blir litt dobbeltmoral..

- Kamille -

Dette er jeg helt enig i! Disse bladene prater bare dobbeltmoral - på ene sida: 'kjøp loppiser - tenk miljø',og på neste artikler som: 'dette er en must-have i vår'... 'Tips till dill -dall under 100 kroner', 'leppestiften du bare MÅ ha', 'bytt ut alle pynteputene i huset ditt to ganger i året + alle blomsterpottene = billig ansiktsløfting', 'hvordan kjøpe på salg' +++ Jeg blir litt sprø av denslags...

Når det er sagt så er faktisk Kamille det av kvinnebladene jeg faktisk kjøper av og til, så jeg skla ikke være så selvgod at jeg ikke innrømmer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må derimot skifte ut bilen i løpet av neste år, så det blir nok et innkjøp som ikke står helt i stil med ånden i denne dagboka... huff

Hva med el-bil eller hybrid? Det er jo ganske grønt ;) (Eller kanskje en bil som er grønn på farge :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig her. Hvis dere må kjøpe ny bil, så har dere jo en flott anledning til å vurdere hybrid, el-bil eller andre mer miljøvennlige alternativer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til en mer miljøvennlig bil, men jeg får heller takke for at min bil ikke bruker mer enn ca. 0,4 på mila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Spar og eurospar har funnet ut at de vil slå et slag for miljøet. Nå snart kommer det miljøvennlig alternativ til engansgrillen. En liten flergansgrill som ikke er noe særlig dyr. Håper det blir bra, og at fler velger den til tross for at det ikke går ann å kaste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innrømme at jeg er ganske skeptisk til sånne biopower-biler som skal være mer miljøvennlige. Hvor bra er det egentlig at vi skal få god samvittighet ved å ta maten fra andre? Jeg er positiv til at matavfall kan brukes til drivstoff, men det er jo langt ifra nok. Blant annet så har maisprisen i Mexico steget kraftig etter at biler med biopower ble innført. Til syvende og sist tror jeg rett og slett at man må kjøre mindre bil. Men hvordan er det med hybridbiler?

Endret av Kraistin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, biodrivstoff er jeg heller ikke særlig stor tilhenger av. Hybridbiler mener jeg er bedre da de automatisk går over til en elmotor når man kjører under en viss hastighet (såvidt jeg har forstått).

Ellers er jeg helt enig med deg når du sier at vi "rett og slett må kjøre mindre bil". Det er viktig å finne mer miljøvennlige alternativer, men samtidig mener jeg det er like viktig at vi mer og mer endrer livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sant! Jeg synes vår livsstil allerede påvirker innbyggere i u-land nok skade (er langt ifra uskyldig selv), og for at vi skal slippe å ha dårlig samvittighet for enda en del av livsstilen, så skal vi attpåtil ta maten deres? Vet jeg setter det litt på kanten, men det er likevel noe jeg synes er forkastelig med å brenne mat til bensin. Og nok avfall blir det aldri til å dekke alt sammen, i hvert fall ikke hvis det blir mer populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå har jeg fått tak i en pakke vaskenøtter som jeg gleder meg til å teste ut snart. Jeg er litt skeptisk til å bruke dem til vask ved lave temperaturer, men jeg skal teste dem på sengetøyet og håndklær først, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende, du får rapportere :)

Ja, vil også høre. :)

Det skal jeg gjøre. :)

Jeg har kjøpt vaskenøtter og brukt de i oppvaskmaskinen, fungerte helt utmerket :)

Hvordan gjorde du det? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Yoghurt

Våren sniker seg innpå og for meg er det hvertfall på tide å begynne med solkrem.

Kommer til å kjøpe en fra grønnhverdags test (http://www.gronnhverdag.no/artikkel.php?id=3134), men usikker på om jeg skal holde meg til den jeg brukte i fjor (http://www.gronnhverdag.no/kosmetikk/solkremer2007/bilder/010.JPG) eller bruke en nye en.. Den jeg brukte i fjor fra babyline var meget god, ble ikke solbrent og fikk ikke kviser (noe jeg har fått av noen solkremer), men den er utrolig seig og egner seg egentlig kun til ansikt. Er usikker på om jeg skal fortsette å bruke den, men blande den med litt olje (økologisk jojobaolje eller coop änglemarks babyolje) så den blir lett å gni ut på kroppen, eller om jeg burde satse på en ny til kropp. I så fall er det noen som har prøvd en av solkremene fra testen og kan anbefale den? Viktig at den er lett å gni ut (spray?) og ikke gir sært fet hud.. Og helst ganske høy faktor, jeg brenner meg så lett.

Endret av Yoghurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Jeg likte godt lavera sin solkrem for barn.

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer produkter fra Babyline siden de tester på dyr, synd for jeg likte godt den serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Så fin side! Henger meg på litt her, og her er mine mål for 2008:

-Skru ned temperaturen med èn grad (til å begynne med)

-Slå av vannet i dusjen når jeg skummer inn håret

-Ikke kjøpe mer enn jeg trenger

-Kjøpe økologisk når det passer

-Ikke bestille så mye som krever flyfrakt (f. eks. SN)

-Kjøpe gaver fra lokale brukskunstnere og ikke-kjede butikker

Hva jeg allerede gjør:

-Samkjører til jobb/trening (vi jenter bytter på det)

-Vi bytter blader og bøker

-Gir bort klær jeg ikke lengre bruker (liker ikke å ha for mange ting)

-Gir bort dvd-er jeg har sett (ser jo aldri Grey's anatomy på nytt)

-Klipper opp flasker man tror er tomme (forskning viser at vi kaster 20% av det som er igjen i shampoer osv)

-Kildesorterer

-Tar med egne poser til butikken

-Kjøper nyttige ting i gaver: Refillflasker, nuppefjerner, bøker..

-Ikke lar vannet renne

-Samler opp glass og metall og kaster det i egen container.

-Går når det lar seg gjøre

-Skriver ut på to sider

-Bruker ark som er skrevet på på en side til notatark som sikkert blir kastet uansett (når noen ringer til jobbben, når jeg skal skrive korte ting)

Ja, det var meg.. Ang. sparepærer så inneholder de kvikksølv, så husk å kaste de på rett måte.

Og så ser jeg at Prix har fått inn Fairtrade shampo, balsam og håndsåpe.

Husk også å være obs på triclosan i tannkrem og noe annet (husker ikke hva) det er bakteriedrepende, men vil til slutt gjøre bakterier resistente.

Ellers skulle jeg ønske at alle slike tips ble laget til en "sjekkliste" som var lett å se på selv. Lett å følge med på, liksom..

Ser frem til flere tips, til å lære mer og til å gjøre mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, får ikke ofte skryt for ting jeg sier her inne på KG :rodme:

Men må føye på en ting til: Spise opp rester. Der er vi litt flink, og kan bli enda flinkere. Spesielt siden jeg egentlig ikke liker rester av en eller annen merkelig grunn.. *Jobbe med meg selv masse*

Og hvis vi har hatt kalas, så tar vi resten med til mine gamle foreldre slik at de får smake sushi og tapas eller hva det måtte være. Så setter jeg hjernen og smaksløkene i sving hos dem:-)

Endret av Kitsune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte godt lavera sin solkrem for barn.

Jeg kommer ikke til å kjøpe noe mer produkter fra Babyline siden de tester på dyr, synd for jeg likte godt den serien.

Takk for tips! Jeg har vært på jakt på en solkrem som ikke tester på dyr og ikke har allverden med fyfy-ingredienser i seg. Vet du noe om ingrediensene i Lavera sin solkrem?

Men må føye på en ting til: Spise opp rester. Der er vi litt flink, og kan bli enda flinkere. Spesielt siden jeg egentlig ikke liker rester av en eller annen merkelig grunn.. *Jobbe med meg selv masse*

:ler: Jeg er helt lik. Det må liksom alltid være noe igjen på tallerkenen når jeg har spist. Sære vaner. Men ja, jeg skal også bli flinkere!

Edit: Skriveleif.

Endret av Maneo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...