Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Leste gledelig nok i siste nr av Costume at en bodylotion fra Derma skulle være skikkelig bra, svanemerket og til kun 39 kr. Var innom et apotek i dag for å se etter den, men fant den ikke...noen som vet hvor den selges?

Det er et merke fra Apotek 1, så det selges bare i den kjedens apoteker. Håndsåpen deres er også bra, men dessverre fås den ikke i refill, da jeg spurte sa de at det stod på listen, men at merket først skulle innarbeides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et merke fra Apotek 1, så det selges bare i den kjedens apoteker. Håndsåpen deres er også bra, men dessverre fås den ikke i refill, da jeg spurte sa de at det stod på listen, men at merket først skulle innarbeides.

Og nå ser jeg at jeg feilinformerer og blander med Dermica. Sorry... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en bukett hvite tulipaner i går, for det synes jeg er så fint som en motvekt mot alt det røde som var i desember. Da jeg skulle ta av plasten oppdaget jeg til min glede at de var produsert i drivhus med jordvarme og uten CO2-utslipp. I tillegg var de norskproduserte, så da har de heller ikke vært transportert alt for langt :)

Vanligvis foretrekker jeg roser fra rosegartneriet her i byen, for jeg tenker at da er i alle fall transporten minimal, samtidig som kvaliteten faktisk er veldig god, men det er godt at det finnes andre alterantiver som heller ikke er så ille for miljøet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er kanskje litt off-topic, men jeg lurte litt på med økologisk melk. Hvordan er kvaliteten på den? Noen sier den er litt klumpete? Jeg bruker Tine ekstra lett fra før, den har jo dessuten D-vitaminer. Hvordan er holdbarheten? Bruker nesten bare melk i frokostblandingen, og hvis den blir fort dårlig og jeg må kaste den før den er oppbrukt blir jo litt av poenget med å kjøpe økologisk borte...Noen som har erfaring?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane
Dette er kanskje litt off-topic, men jeg lurte litt på med økologisk melk. Hvordan er kvaliteten på den? Noen sier den er litt klumpete? Jeg bruker Tine ekstra lett fra før, den har jo dessuten D-vitaminer. Hvordan er holdbarheten? Bruker nesten bare melk i frokostblandingen, og hvis den blir fort dårlig og jeg må kaste den før den er oppbrukt blir jo litt av poenget med å kjøpe økologisk borte...Noen som har erfaring?:)

Jeg har aldri merket noen som helst forskjell på økologisk vs. "vanlig" melk. Økologisk melk har samme holdbarhet som annen melk.

(Det er jo akkurat det samme produktet, bortsett fra at kuene som den økologiske melken kommer fra har det bedre enn andre kuer, og at de får økologisk fôr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Jeg har samme erfaring som Badiane mht til økologisk melk. Men jeg tenker motsatt fra deg når det gjelder å kaste økologisk mat - jeg tenker 'takk og lov for at det var økologisk, så jorden ikke ble ekstra belastet for å produsere den maten jeg ikke rakk å bruke'...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, da så. Min mor snakka om det, men så var det nok også ganske lenge siden hun hadde prøvd det, man har vel kommet litt lenger siden da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke merket noe annerledes med økologisk melk, det kan være hun var uheldig med en kartong eller to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøffelgruff

Dette er noe jeg har tenkt en del på nå i det siste. Jeg har ikke et høyt forbruk av sminke og sånt i dag, og er veldig glad for å se at produktene jeg bruker var på listen fra 1. sida med selskap som ikke tester på dyr, og har miljøvennlige produkter.

Når det gjelder å ikke kjøpe klær kommer jeg til å slite litt. Jeg holder på å slanke meg nå, og om jeg når målet mitt vil jeg måtte kjøpe meg alt på nytt da det gamle ikke kan brukes mer. Men jeg kan fortsatt gi bort det gamle.

Vet dere om klesbutikker i Bergenstraktene som selger organiske og miljøvennlige klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veronica Mars

Tidligere var den økologiske melken uhomogenisert, det vil si at fettet skiller seg fra melken (og det blir da enten fett øverst hvis den står stille, eller klumper i melken hvis du rister den). Dette kan vel også føre til kortere holdbarhet, spesielt siden klumpene blir "verre" etterhvert. Dette var visst upopulært, derfor begynte de å homogenisere denne melken også.

Jeg synes egentlig at det er synd, siden uhomogenisert melk er mye sunnere. At fettet blir "knust" gjør at det er vanskeligere for kroppen å skille det ut, og det kan dermed føre til åreforkalkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest brokkoli

hei Tabris!

kjempefin tråd!

jeg er veldig opptatt av miljø selv, og prøver så godt jeg kan å spare strøm, kjøpe økologisk (og vegant), bruker handlenett istedenfor plastpose, og sånt.

har helt sluttet å kjøpe nye klær. mye gøyere med loppemarked og fretex uansett, da kan man bare røske med seg alt som ser sånn passelig kult ut. :D

på nettsidene til H&M har de en "fashion against aids"-kolleksjon nå som er økologisk. designet av diverse artister.

edit: haha.. det stod visst ganske tydelig på KG's forside... nevermind!

Endret av brokkoli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen, alle nye i tråden. :vinke:

Jeg må også ta meg sammen og gå gjennom klesskapet og gi til Fretex de klærne jeg ikke bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Yoghurt

Hei! For en flott tråd, artig med så mange bevisste brukere og sikker på at jeg kan plukke opp tips her. Er veldig bevisst på hva jeg kjøper, og ikke minst hvordan jeg lever. Men mer om det senere, akkurat nå: miljøvenlig barberskum/krem? XD Har prøvd å bruke balsam, såpe o.l men uten det skum skjærer jeg meg så fælt.. Er litt klomsete sånn sett.. Noen som vet om det finnes/hvor jeg får tak i det?

Edit: glemte å si at jeg heller ikke ønsker å kjøpe produkter testet på dyr.

Endret av Yoghurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, Yoghurt. :vinke:

Kan det være Body Shop har barberskum? Jeg er ikke sikker, må jeg innrømme.

Jeg har nå funnet meg et større og bedre handlenett - de selger dem på det økologiske dagligvareutsalget. "Mat med mening", står det på, og er laget i økologisk bomull. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente
Velkommen, Yoghurt. :vinke:

Kan det være Body Shop har barberskum? Jeg er ikke sikker, må jeg innrømme.

TBS har barberkrem, som kan skummes opp med børste. Men, det er litt parabener i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...