Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg og vennene mine startet det nye året med et bytteparty! Alle tok med seg klær som ikke ble brukt lenger, og vips, så fikk vi fornyet garderobene våre alle sammen. Jeg kan nesten ikke vente til sommeren med å få brukt mine "nye" sommerkjoler:) Jeg skal også prøve å kjøpe mindre, og heller litt dyrere klær. Derfor gleder jeg meg som bare til Zara kommer til Trondheim (til tross for tapet av Erichsen konditori).

Når det gjelder kosmetikk har jeg også redusert innkjøpene av det, og heller gått over til litt dyrere merker. Av hudpleie har jeg begynt med Dr. Hauschka, og huden min har aldri sett bedre ut. Jeg handler også litt på Body Shop. Selv om de er blitt kjøpt opp av L'oreal, er det fortsatt bedre enn mange andre merker.

Trondheim skal dessuten bli en Fairtade-by nå. Det er blitt satt av 100 000 kr til at det skal bli servert fairtrade-kaffe i kantiner osv. I kantina på skolen min har de dessuten kuttet ut godteriet og fått et bedre utvalg av salater ol, så der sparer man jo emballasje ol. Kafé Dromedar i Trondheim skal jeg også mene at har fairtrade/økologisk kaffe, men jeg er ikke sikker.

Her hjemme har vi også begynt med fairtrade-kaffe, og redusert strømforbruket vårt kraftig. Jeg vasker dessuten kun håret to ganger i uka, så det blir bare to ganger i uka at jeg dusjer lenge, så da sparer jeg både vann og sjampo (sjampo holder i mange måneder til tross for mitt lange hår). Vi har også begynt å ha med brukte bæreposer i butikken, og når jeg kjøper CDer ol, tar jeg den i veska. Små poser er bare irriterende.

Henger meg på det me emballasje. Hvorfor i allverden skal en lipsyl bli pakket inni så mye plast? Det er jo i tillegg umulig å få den ut uten å bruke saks! Dessuten er flere av refill-produktene faktisk dyrere enn å kjøpe helt nytt, noe som irriterer meg grenseløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjempebra, Kraistin! Og et slikt bytteparty hørtes jo genialt ut. Det kan man jo bruke på andre ting enn klær også. :-D

Stavanger er vel også en fairtrade-by såvidt jeg har hørt. De serverer i hvertfall fairtrade-kaffe i kaffebaren på universitetet, og du kan kjøpe små fairtrade-sjokolader til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Miljøvask åpner gildelåsen sin på gløtt i vaska og sprer kulene rundt omkring, inkludert på gulvet da jeg tok ut en armfull vask. Jeg har veldig lite bruk for sånne kuler under dusjkabinettet. :lete:

Litegrann furten nå.

Er det bare min pose som er slem? Kanskje jeg fikk en mandagspose og bør kjøpe en ny startpakke?

Edit: jeg mener å huske at alle universitetene kjører fairtrade i kantiner og kaffebarer. UiO har gjort det lenge. :-D

Endret av Karmosin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Huffda - det har foreløpig ikke skjedd med min. Jeg ville tatt den med tilbake til butikken eller sendt en mail til produsenten. Jeg er helt for å melde fra om slike ting, slik at produkter kan forbedres. Mulig de sender deg en ny pose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vegrer meg så for å ta kontakt om feilvare, men hvis dette fortsetter kommer jeg til å prøve å samle mot til å klage til importøren. Hmph.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest barelillemeg

Send en mail - du trenger ikke å ringe!

De aller aller aller fleste produsenter synes det er helt OK å få tilbakemeldinger på produktene sine - det gjelder også negative tilbakemeldinger. Hvordan skal de ellers vite om svakhetene? Jeg tror produsenter her vil heller vite om problemet, rette problemet overfor deg, og beholde seg som kunde, enn å la deg gå, og spre dårlig nytt om deres produkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Send en mail - du trenger ikke å ringe!

De aller aller aller fleste produsenter synes det er helt OK å få tilbakemeldinger på produktene sine - det gjelder også negative tilbakemeldinger. Hvordan skal de ellers vite om svakhetene? Jeg tror produsenter her vil heller vite om problemet, rette problemet overfor deg, og beholde seg som kunde, enn å la deg gå, og spre dårlig nytt om deres produkt...

Amen. Har jobbet med produkter og produktutvikling selv - slike klager er en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmosin: du kan evt. prøve å sette fast glidelåsen med en sikkerhetsnål.

Hehe. Jeg har en innbitt, diger aversjon mot sånne løsninger (sikkerhetsnål i BH-en, teip på vannrør osv). Bare tanken på sikkerhetsnåler på posen får meg til å grøsse.

Men naturligvis kan jeg det. Det jeg egentlig lurte på var om det bare var min pose som ikke oppførte seg pent, eller om det er en gjenganger. Skyld på posting i affekt for at det ikke kom så tydelig fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Herregud - her snakker jeg om at min vaskepose fungerer fint, og så setter jeg på en vask, og hva skjer så --- det blir hull i posen! Etter så få vask!! Kuler over det hele - irritert...

Gjett hvem som kastet seg over maskinen og sendte en tydelig e-post til importøren! Jeg håper jeg får svar - hvis ikke skal jeg purre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flenge i nettingen altså? Å så irriterende.

Jeg har tenkt å prøve et par vasker til og se om glidelåsen sklir opp konsekvent. Så blir det evt. mail til importøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Ja. Mulig den har hektet seg fast i en glidelås eller noe, men det bør den jo tåle? Jeg har hatt mine BH-poser i mange år, og det er aldri kommet flenge, selv etter mange vask, så det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest barelillemeg

Jeg fikk kjapt svar angående Miljøvask og pose. De hadde forbedret kvaliteten på posene, og ventet ny levering snart. De skulle sende meg en ny pose med en gang de får dette inn! Da er jeg fornøyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste gledelig nok i siste nr av Costume at en bodylotion fra Derma skulle være skikkelig bra, svanemerket og til kun 39 kr. Var innom et apotek i dag for å se etter den, men fant den ikke...noen som vet hvor den selges?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fin tråd, her vil jeg være med :)

Jeg har vært opptatt av miljø siden min (bokstavlig talt) grønne ungdom, da jeg som 16-åring ble medlem av Natur og Ungdom. Selv om jeg har slutta å lenge meg fanst (:fnise:), så er jeg fortsatt opptatt av miljø, og til min store gled er også mannen interessert i å gjøre sitt beste, uten at jeg egentlig har forsøkt å påvirke han så mye.

Til daglig gjør vi så godt vi kan, og dette er noe av det vi gjør:

-Går eller sykler til jobben (jeg kjører noen gang, dersom jeg skal bruke bilen til noe rett etter jobb).

- Sorterer søppel og komposterer matavfallet selv.

- Forsøker å være bevisste på å ikke kjøpe ting vi ikke trenger

- Velge miljøvennlige produkter når vi handler

- Gå til nærbutikken og velge økologiske matavarer

- Kjøpe kjøtt lokalt, av vilt eller av småfe som beiter i utmark

- Forsøker å spare på strømmen så godt vi kan

- Jeg har droppet bind og gått over til DivaCup (veldig fornøyd, kommer aldri til å bytte tilbake!)

- Gir til Fretex alt vi ikke har bruk for selv

- Har delt bil med søstra mi helt til nå, men nå ville hun ha egen, så da har vi desverre ikke bilkollektiv mer.

Det var det jeg kom på, men jeg ser at det er mange fine tips her inne, så her skal jeg nok lese mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tigerjente

Vil anbefalle alle å lese det nye KK!

Jeg fiska det raskt ned fra hyllen da jeg skulle sette opp bladene på jobben i dag. Bladet er knall grønt, og har store deler med miljøvennlige tiltak, økologiske klær og andre aktuelle tema innenfor miljøsakene. Bla. annet hvordan vår hverdag blir i 2020. Jeg syns det manglet litt fokuset på kosmetikken - men jeg tenkte sende en mail til dem;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, Fakse, så gøy og ha deg med! :vinke: En gammel aktivist. ;)

Det nummeret høres genialt ut, Tigerjente, jeg håper mange kjøper akkurat det.

Er det forresten noen av dere som ser på Klimataket på NRK? Vi ser det via nett-tv, og det er det eneste programmet jeg har sett på vel et år. ;) Konkurransepreget bryr jeg meg ikke så mye om, men det er superinteressant å se vanlige familier innføre viktige miljøtiltak. :-D

Ellers går det bra med reduseringen av sjokoladeinntaket for meg, som var et av mine mål. Siden jeg kuttet ut ikke-øko melk, så er det jo utelukket å kjøpe melkesjokolade. Og jeg tenker veldig lite på det. Det var miljøtanken som skulle til for å få meg bort fra det, ikke tanken på helse eller penger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om noen har sagt det før, men for de som er interessert finnes det mye bra miljøstoff i Grønn Hverdag sitt magasin. PDF kan lastes ned gratis her, eller man kan få det gratis tilsendt. Men det siste er jo ikke så bra for miljøet, så jeg leser heller den elektroniske utgaven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...