Karmosin Skrevet 14. januar 2008 #301 Del Skrevet 14. januar 2008 Er det parfyme i? Da er det ikke noe for meg nei. Herlighet så irriterende. Jeg har googla meg fillete for å finne ut nøyaktig hva de inneholder, men det eneste jeg har å underbygge påstanden med er en diskusjon på et annet forum hvor en sier at det er parfyme i kulene og en annen sier at det lukter ikke sterkt, bare rent... Hvorvidt det lukter sterkt eller ikke har ikke allverdens å si for meg, men jeg trenger å vite hva slags og hvor mye parfyme det eventuelt er i dem. Jeg tåler for eksempel fint Milo, som lukter rimelig sterkt. Allergien min er selektiv Faktisk er det bare enkelte ting i parfyme jeg reagerer på, som ikke finnes i hver bidige parfyme, så en del går fint og andre går veldig dårlig. Må vel maile importøren og be om innholdsdeklarasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 14. januar 2008 #302 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg vil heller ha ingen tiltak frem til man har funnet frem til RETT tiltak slik at alle er giret på det rette tiltaket. AMEN. Ellers har det lett for å bli forvirring, så går folk lei og så koker det rette tiltaket bort. Dette med papirposer er relativt innarbeidet nå som et miljøvennlig alternativ til plastposer, og er nok det mange forbinder med å være miljøvennlig når man handler. Akkurat i dette tilfellet vil det kanskje gå greit å omvende folk til handlenett på sikt, men i uendelig mange andre ting ville det vært smartere å vente på et mer optimalt tiltak i stedet for å gjøre den jevne forbruker lei og forvirra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #303 Del Skrevet 14. januar 2008 Dette med papirposer er relativt innarbeidet nå som et miljøvennlig alternativ til plastposer, og er nok det mange forbinder med å være miljøvennlig når man handler. Akkurat i dette tilfellet vil det kanskje gå greit å omvende folk til handlenett på sikt, men i uendelig mange andre ting ville det vært smartere å vente på et mer optimalt tiltak i stedet for å gjøre den jevne forbruker lei og forvirra. Er det virkelig bare meg som husker at ICA, Rimi og diverse andre hadde store dyre papirposer som gikk opp i limingen halvveis borte i gaten og som ble fjernet fordi det slett ikke var mer miljøvennlig enn plastposer? Dette var på sent 90-tall /tidlig 2000 tall. Papir er et LIKE STORT PROBLEM avfallsmessig som plast. Det er bare det at noen har skrudd inn i hodet til folk at plast er dumt. Ja plast er dumt. Papir er dumt og papp er dumt. Vennligst finn alternativer. Glass er dumt i naturen - det skader små poter, forårsaker skogbranner når solen skinner på det, og forsvinner vel aldri. Glass i gjennvinning derimot er smart. Men det koster flesk å transportere. Papir er dumt i naturen - men mye lurere enn glass. For det forsvinner. Etter en stund. Papir i gjennvinning er smart. Bortsett fra at det koster å transportere. Plast er dumt i naturen - det forsvinner aldri. Plast i gjennvinning derimot - DET er smart det. For det første er det mye lettere enn de to andre tingene å transportere (X volum plast kontra X volum papir = papir veier mest, må holdes tørt, etc). For det andre: 2 liter olje gir X mengde plastposer. X mengde plastposer i gjennvinning gir x plastposer. X plastposer i forbrenning gir energi tilsvarende 2 liter olje. (for å si det litt enklere: 2 liter olje inn i plastproduksjon gir 2 liter olje ut i gjennviinng i andre enden). Så olje er en ikke fornybar resurs men i tilfellet plast kan den gjenvinnes og gjenvinnes og gjenvinnes igjen og igjen og igjen. Uten kvalitetsforringelse. Kan du gjøre det samme med papir? Jeg vil at vi skal bruke mindre plastposer, når vi bruker dem skal de gjenbrukes og gjenvinnes. Jeg vil IKKE at vi skal erstatte plast med papir. Det blir feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 14. januar 2008 #304 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg syns vaskekulene virket litt suspekt, og syns vaskenøttene virker bedre, uten at jeg har prøvd noen av dem. Jeg vurderer å prøve ut nøttene når jeg er tom for vaskemiddelet jeg har nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #305 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg er sånn sett enig med argumentene dine, Blondie65, men slik jeg ser det så er mange av de nødvendige tiltakene for at planeten skal fortsette å gå rundt noe mange ser på som "ekstreme". Det kan derfor være lurt å starte i små skritt. De små skrittene gjør kanskje ikke noe for miljøet i seg selv, men de fjerner "avstanden" fra forbrukerholdning til miljøholding. Bygger bro, om man kan si det slik. Et eksempel: For fem-seks år siden "visste" jeg at jeg aldri ville kutte ut kjøtt, og i hvertfall ikke egg og melk. Ikke en sjanse i havet, det var åpenbart. Det var "ekstremt". Men jo flere skritt jeg tar på veien, jo nærmere kommer jeg det som før var langt borte og det er ikke lenger så ekstremt. Om du skjønner? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. januar 2008 #306 Del Skrevet 14. januar 2008 Jeg er sånn sett enig med argumentene dine, Blondie65, men slik jeg ser det så er mange av de nødvendige tiltakene for at planeten skal fortsette å gå rundt noe mange ser på som "ekstreme". Det kan derfor være lurt å starte i små skritt. De små skrittene gjør kanskje ikke noe for miljøet i seg selv, men de fjerner "avstanden" fra forbrukerholdning til miljøholding. Bygger bro, om man kan si det slik. Et eksempel: For fem-seks år siden "visste" jeg at jeg aldri ville kutte ut kjøtt, og i hvertfall ikke egg og melk. Ikke en sjanse i havet, det var åpenbart. Det var "ekstremt". Men jo flere skritt jeg tar på veien, jo nærmere kommer jeg det som før var langt borte og det er ikke lenger så ekstremt. Om du skjønner? Jeg forstår hva du sier og. Men jeg mener at papirnett ikke er et skritt på veien. Det er et skritt i motsatt retning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 14. januar 2008 Forfatter #307 Del Skrevet 14. januar 2008 (endret) Jeg forstår hva du sier og. Men jeg mener at papirnett ikke er et skritt på veien. Det er et skritt i motsatt retning. Det kan du si. Det kommer jo til syvende og sist an på hva som faktisk er best for miljøet. Jeg forstår at når det gjelder papp/plastposer, så er det vanskelig å si fordi det er flere faktorer som taler både for og mot begge deler. Men jeg er enig i at et holdbart bærenett er det beste alternativet. Evt. rett og slett en ryggsekk (lettere å bære også). Endret 14. januar 2008 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 14. januar 2008 #308 Del Skrevet 14. januar 2008 Er det virkelig bare meg som husker at ICA, Rimi og diverse andre hadde store dyre papirposer som gikk opp i limingen halvveis borte i gaten og som ble fjernet fordi det slett ikke var mer miljøvennlig enn plastposer? Dette var på sent 90-tall /tidlig 2000 tall. En del butikker har dem ennå. Det er mulig de holder litt bedre nå, jeg vet ikke siden jeg ikke ber om papirposer. Det jeg har notert meg er at enkelte ber om dem og når samtaleemnet kommer opp betrakter de fleste dem som mer miljøvennlige. Så må det argumenteres for handlenett... Jeg har forsøkt å innføre trillebag i heimen, fordi jeg ikke liker å slepe på tunge handlenett og poser, men jeg får ikke lov. Det fikk visst være måte på hvor gammal kjerring jeg får være i en alder av 35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #309 Del Skrevet 15. januar 2008 Hehe, bestemor hadde en slik trille. Men de er da veldig praktiske! I dag så jeg at de har fått inn øko-fairtrade trøffelsjokolade på Rimi! :juhu: Det er en slik sjokolade jeg ellers bare har funnet på Kinsarvik eller andre helsekostbutikker! Jeg ble så glad jeg kjøpte to med en gang og sa i fra i kassen at jeg syntes det var flott at de hadde fått dem inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 15. januar 2008 #310 Del Skrevet 15. januar 2008 Jeg fant Miljøvask på Meny i går og kjøpte med meg startpakka. Parfymeinnholdet gjør meg fortsatt skeptisk, men 34,90 tåler jeg å tape. Det skal prøves i kveld, så får jeg se når tøyet er tørt om kløen sparker inn. Spent, nå - jeg er så nerd at jeg synes det er gøy med nye vaskemidler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 15. januar 2008 #311 Del Skrevet 15. januar 2008 Nå har jeg prøvd miljøvask i to omganger. Vet ikke om jeg har noe vettugt å komme med i debatten, men tøyet er tilsynelatende rent og lukter friskt (om det lukter rent eller parfyme er jeg ikke helt sikker på...), så med mindre det viser seg at vi er totalt lurt, så fortsetter jeg nok med dette! Har brukt Ecover tidligere, og det blir dyrere i lengden, så jeg ser alltid etter en krone og to å spare (dersom miljøbelastningen er lik eller lavere)! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 17. januar 2008 #312 Del Skrevet 17. januar 2008 (endret) etiqua Tenkte jeg skulle tipse om denne siden jeg, Hvis ikke alle allerde vet om den da, jeg fant den nå helt tilfeldig når jeg egentlig søkte etter noe annet. SIdene er under oppdatering så det er ikke alt som virker enda. Endret 17. januar 2008 av Catwoman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #313 Del Skrevet 17. januar 2008 Wow, genial side. Jeg håper den blir større! Jeg har bokmerket den og skal gå gjennom varene og forhåpentligvis kjøpe noe derfra i stedet for i butikken. Takk for tipset! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 17. januar 2008 #314 Del Skrevet 17. januar 2008 Takk for link! Jeg vil ha bladskåler. Men så var det det med å ikke kjøpe noe unødig, da... Kan jeg forsvare det, tro? Har jo faktisk ikke noen små skåler av noe slag. Skamme meg for å prøve å finne unnskyldninger for å shoppe! Jeg er litt skeptisk til å handle hudpleieting fra Australia, men det er ikke så lett å komme utenom fraktvei på sånt uansett. Ellers later Miljøvask til å funke fint for meg. Klærne virker rene, lukter rent men ikke parfymert, og det er ingen kløe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #315 Del Skrevet 17. januar 2008 Ja, det er en vanskelig balansegang, synes jeg, mellom å ikke finne unnskyldninger for å shoppe men heller ikke ha dårlig samvittighet for å unne seg ting en faktisk har behov for. (Når det er sagt, så kan man fort opprette kunstige behov for det meste bare for å gjøre bildet enda enklere ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 17. januar 2008 #316 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er vel og bra med varer som er produsert på en miljøvennlig måte. Jeg mener allikevel at det viktigste for miljøet er at man ikke kjøper ting man ikke trenger, samt at det man kjøper er av god kvalitet, slik at det varer i mange år. Jeg ble litt oppgitt over de miljøvennlige julegavetipsene man kunne finne i enkelte blader og aviser før jul. Flesteparten av dem besto av miljøvennlig dill og fjas. Etter mitt syn, er miljøvennlige gaver ting mottakeren trenger og ønsker seg (av god og holdbar kvalitet), spiselige og drikkelige ting, eller opplevelser. Pyntegjenstander som går i stykker etter to uker, eller som blir stuet inn i et skap, er ikke miljøvennlige gaver, samme hvor mye produsenten har tatt hensyn til miljøet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #317 Del Skrevet 17. januar 2008 Badiane: Det er helt sant. Men når man først skal kjøpe seg en gjenstand så kan det være en fordel å vite om de miljøvennlige produsentene slik at man kan velge dem fremfor de mer konvensjonelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2008 #318 Del Skrevet 17. januar 2008 Det er vel og bra med varer som er produsert på en miljøvennlig måte. Jeg mener allikevel at det viktigste for miljøet er at man ikke kjøper ting man ikke trenger, samt at det man kjøper er av god kvalitet, slik at det varer i mange år. Jeg ble litt oppgitt over de miljøvennlige julegavetipsene man kunne finne i enkelte blader og aviser før jul. Flesteparten av dem besto av miljøvennlig dill og fjas. Etter mitt syn, er miljøvennlige gaver ting mottakeren trenger og ønsker seg (av god og holdbar kvalitet), spiselige og drikkelige ting, eller opplevelser. Pyntegjenstander som går i stykker etter to uker, eller som blir stuet inn i et skap, er ikke miljøvennlige gaver, samme hvor mye produsenten har tatt hensyn til miljøet. Man kan også spørre seg hvor miljøvennlig netthandel egentlig er. Er det bra å transportere en og en gjenstand emballert en og en eller er det bedre å transportere et større parti om gangen for å emballere hver litt mindre og samle det i en full bil? Satt litt på spissen: hvor miljøvennlig er det at jeg kjøper alt jeg trenger i 10 forskjellige nettbutikker spredt utover hele året der alle disse gjenstandene emballeres og transporteres en og en kontra at jeg handler i 10 forskjellige butikker der man transporter en full bil av samme vare som jeg bærer hjem selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. januar 2008 Forfatter #319 Del Skrevet 17. januar 2008 Varen i nettbutikk blir ikke transportert en og en i den forstand, den blir jo sendt med post- og fraktebiler sammen med masse andre varer. Jo flere miljøvennlige varer som blir bestilt på nett, f.eks, jo færre lastebiler med konvensjonelle varer vil gå på veiene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 17. januar 2008 #320 Del Skrevet 17. januar 2008 Varen i nettbutikk blir ikke transportert en og en i den forstand, den blir jo sendt med post- og fraktebiler sammen med masse andre varer. Jo flere miljøvennlige varer som blir bestilt på nett, f.eks, jo færre lastebiler med konvensjonelle varer vil gå på veiene. Som blir erstattet av postbiler og budbiler istedet som kjører til enkelt adresser og leverer små kolli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå