Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Gjest barelillemeg
Du bør vurdere å få deg en kompostkvern for hagebruk - spesielt hvis du har en del hageavfall som greiner f.eks. I oppkuttet tilstand er dette utmerket strø mellom hvert påfyll i kompostbingen (det blir "tørt" som suger til seg noe av fukten fra det våtorganiske avfallet). Hvis du skal kjøpe inn isolert kompostbinge vil jeg anbefale deg en som har dør nede slik at du kan ta ut ferdig kompostert jord fra bunnen. Da slipper du slik årlig tømming og kan ta ut jord etter ca 6 uker.

Bare for å korrigere litt mht til kvernede greiner - de bør tørke godt før en bruker det som strø. Greiner med masse fukt fungerer dårlig som oppsuger.

Det fungerer også å leie en slik kompostkvern - vi leide en ettermiddag fra 'Naboen' - kostet ikke så mye - og vi fikk kvernet opp masse greiner fra hagen. Dersom en leier får en en kvern med god diameter åpning og kraftig motor. Dersom en velge å kjøpe en rimelig kvern er den ikke like god. Dessuten har vel de færreste av oss bruk for kompostkvern mer enn toppen et par ganger i året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Bare for å korrigere litt mht til kvernede greiner - de bør tørke godt før en bruker det som strø. Greiner med masse fukt fungerer dårlig som oppsuger.

Det fungerer også å leie en slik kompostkvern - vi leide en ettermiddag fra 'Naboen' - kostet ikke så mye - og vi fikk kvernet opp masse greiner fra hagen. Dersom en leier får en en kvern med god diameter åpning og kraftig motor. Dersom en velge å kjøpe en rimelig kvern er den ikke like god. Dessuten har vel de færreste av oss bruk for kompostkvern mer enn toppen et par ganger i året?

Det kommer vel helt an på størrelsen på tomten. Min mor sin tomt var stor nok til det. Og det stemmer vel at hun tørket det i en haug før hun strødde med det.

Forøvrig er det jo ingen dum ide å gå sammen noen naboer om kompostkvern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Ok! Min mormor har kompostkvern, jeg hadde den bla annet i hagen i gamle huset rett før jeg flyttet. Den kan jeg nok låne igjen. Også skal jeg skrike ut om mormor ønsker å kvitte seg med den siden hun nå skal flytte i leilighet uten hage.

Tomten vår er ganske stor, jeg har ikke helt begrep på mål, men kanskje oppmot ett mål, også er det veldig mange busker og trær her. Men, jeg vet ikke hvordan hagen blir om vi flytter.

Tusen takk for mange gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden bør jeg henge meg på :)

Jeg har lenge blit "mobbet" av venner og familie fordi jeg velger økologisk, noe jeg har gjort de siste årene. Mannen min er like opptatt av å endre på små ting i hverdagen som meg, og man kan bli flinkere hele tiden.

I dag gjør vi følgende:

-sorterer søppel (mat, rest, papp/papir, plast og glass/metall)

-kjøper det vi kan få økologisk, handler mest på coop obs og der har de ganske greit utvalg. Vi kjører IKKE rundt for å få tak i alt økologisk, det har ingenting for seg, og det hadde bare blitt kav og stress og bensin er jo en smule ugunstig for miljøet. Vi kjøper økologisk kjøtt når vi får tak i det, og ettersom dette er en del dyrere spiser vi mindre kjøtt, og mer fisk og rene vegetarretter.

-drar ut mobil-ladere som ikke er i bruk

-lar ikke vannet stå å renne når vi pusser tenner

-tar buss om det lar seg gjøre, og det er desverre ikke så ofte.

-har det ikke kjempevarmt inne, vi kan heller skru opp litt om vi fryser, noe vi sjelden gjør, jeg sitter helst under et varmt ullpledd på kvelden uansett, og mannen fryser ikke så lett.

-prøver å velge svanemerkede produkter (men den deoen jeg kjøpte sist var ikke noe særlig, så da var det tilbake til den gode gamle)

-alltid full oppvask og vaskemaskin

-ikke tørketrommel (har ikke behov når det bare er oss to, men får vi barn kan det godt være vi føler for å ha en)

-sluttet å abbonere på aviser (leser på nett stort sett, bare i helgene vi blar i aviser uansett, kan heller kjøpe da om vi føler for det, mindre papiravfall blir det)

-har kjøpt det meste av møbler brukt

Men, vi kan bli bedre på mange ting...

-dusje litt sjeldnere og litt kortere (mannen bruker MINST en halvtime under vannet når han dusjer)

-slå av tv og data helt (det gjør vi aldri)

-bytte til sparepærer (noe vi på en måte har begynt med, forklaring kommer :) )

-HANDLENETT!!! (jeg fikk en trang til å prøve symaskinen faktisk)

-Velge klær og andre tekstiler av økologisk bomull om det lar seg gjøre, mener jeg så et sted at KID hadde begynt å selge håndklær av økologisk bomull??

-Kjøpe mindre klær... (jeg skal prøve å slutte med den: jeg har ingenting å ha på meg!!! selv om jeg står i en kleshaug hver gang jeg sier det.

Kommer sikkert på mer, men jeg er så trøtt nå :søvn:

Tilbake til sparepærene!

Vi har kjøpt oss hus, et gammelt hus fra 1700-tallet, småbruk faktisk. Vi flytter nok inn i slutten av februar. Der det til nå har kommet opp lamper er det sparepærer på plass. Utelampene har fått sånn sensor så de slår seg på når det kommer folk. Sorteringssystem til søppel på kjøkkenet er på plass, varmepumpe er bestilt, og jeg snoker litt på kompostbinger (vi skal ha! Det er begge enige om) Vi har stort sett det vi trenger av møbler og det meste er kjøpt brukt. Spisestua vår kjøpte vi på søppeldynga! Den hadde noen tenkt å kaste, men de har startet opp en gjennbruksbutikk der og vi fikk en spisestue i eik til 600 kroner! Litt maling og nytt trekk til stolputene, og vips! Kjempefin!

Kommer til å følge godt med her og snappe opp tips. Mange bekker små osv vet dere :) Godt nytt år til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har et spørsmål vedrørende tørketrommel vs. skyllemiddel.

Pr dagens dato bruker jeg aldri skyllemiddel, det er unødvendig når klærne tørkes i trommel. Men er det noen som har regnet på hva som er verst for miljøet?

Jeg bor i en forholdsvis liten leilighet og dersom jeg skal tørke alle mine klær ved å henge det opp blir det innendørs. Pr i dag henges skjorter på kleshengere og gensere på stativ og jeg synes i hvertfall at de klærne som henger på stativet bruker "100 år" på å tørke.

Jeg vasker klær en gang pr uke og da er det planlagt slik at det blir 2-3 fulle maskiner og en full tørketrommel. Jeg TROR selv at det å tørke ved å henge opp og bruke skyllemiddel er mer miljøfiendtlig enn å bruke trommel. Jeg antar at det er resursbruket som er problemet med trommel, mens skyllemiddel går rett i kloakken og forurenser grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit, heffalumpen! :hallo: Høres ut som om du gjør mer enn mange allerede. :-D Men geniale tips, jeg skal også begynne å skru av vannet når jeg pusser tennene.

Blondie65: Godt spørsmål, det vet jeg faktisk ikke. Ja, jeg tror det er ressursbruken ved tørketrommel, den trekker en del strøm såvidt jeg har forstått.

Står det noe om dette på www.gronnhverdag.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tigerjente

Vi har ikke tørketrommel lengre, og tøymykner er forbudt her i huset. Jeg vasker ca en maskin for dagen, og har tørkestativ i stuen og i taket på vaskerommet (laga noe med skruer og en ledning :fnise: ) Og det går helt greit for oss. Lurer litt på hvordan det blir når ny baby kommer i hus, men da har jeg også tørkesnoren ute en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Så spennende! Dette må vi prøve!

Jeg har akkurat kjøpt nytt både til farget og hvitt tøy så jeg må bruke opp først. :sukk:

Si gjerne fra om tøyet blir rent, og om det er ofte disse kulene må skiftes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg må sette meg små og overkommelige mål. Babysteps, babysteps... For tida er det kattemat jeg prøver å erstatte.

Dessverre fnyste katten av det holistiske (!) bløtforet jeg prøvde i jula. Det var tydeligvis ikke godt nok, så det er tilbake til Hills enn så lenge til jeg finner noe annet økologisk og/eller rettferdig hun kan prøvesmake.

Ellers bød romjula på en suksess og en fiasko. Den økologiske rødvinen vi kjøpte til nyttårsaften var bare ikke god. Sukk. På den annen side fant jeg nydelig økologisk og fairtrade tanzaniansk svart te fra Simon Levelt på min lokale Coop, og jeg har lett en stund etter en skikkelig god svart te helt uavhengig av økologi og lignende. Veldig bra at Levelt lager knallgod te som også er økologisk og rettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig, Karmosin, jeg tar også små steg (noen ganger litt større) om gangen. Når jeg da er vant med den ene endringen, så kan jeg forberede meg og innføre en ny. Slik går jeg gradvis over til en mer og mer grønn og etisk livsstil. En lang prosess, veldig givende og har gitt livet mitt mer mening og retning også. :)

Jeg vil også høre hvordan det gikk med vaskekulene - jeg er også nysgjerrig på dem!

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Jeg har bestemt meg for å ikke kjøpe nye klær i år. (bortsett fra sokker og truser, som jeg har litt lite av nå)

- Vaske med såpenøtter i stedet for vaskemiddel når jeg vasker klær. Vet dere forresten om noe lignende som fungerer som oppvaskmiddel?

- Ikke kjøpe nye ting til huset

Ellers lever jeg ganske miljøvennlig. (bruker lite strøm, lever vegansk, har ikke lappen, kildesorterer, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vi har også kjøpt mikrofiberkluter nå. Så nå blir det mye mindre såpebruk ved husvasken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Så flott å se at vi blir stadig flere her inne :jepp:

Det er bare en ting som forbauser meg i disse tider, hvor man blir opplyst i alle kanaler om viktigheten med å ta vare på miljøet, både lokalt og globalt, og har veldokumentert personlig og generell effekt av å gjennomføre ulike tiltak, hvorfor kan nesten alle fortelle om at de blir "mobbet", beskyldt for å være fanatisk o.s.v hvis de velger en slik livsstil?

Hva er det som er galt ettersom "de andre" føler at de har rett til å kalle/beskylde oss for dette?

Tabris har desverre rik erfaring i dette i de mest utenkelige tråder her på forumet, det er helt sykt hva folk føler de har rett å karakterisere henne som :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: må bare fnise litt... Adressa til dama med vaskenøttene er Nøtterøy :fnise: skal ikke så mye til her.... Vaskenøtter er mannen skeptisk til å prøve, så jeg får vente til noen andre har erfaringer og dele. Bruke neutralen min imens. Samtidig må jeg bare takke for tråden. Nå skal jeg være mer obs på mengden tøymykner jeg bruker (er nok litt for raus der ja)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Må bare skryte litt av meg selv (og familien min) :) Vi har innstallert vannbåren varme i huset vårt. Dette innebærer en enorm innsparing på strømforbruket. Da vi flyttet inn her stipulerte det lokale energiverket et forbruk på 28-30 000 Kwh pr. år. Vi har, de 4 årene vi har bodd her aldri brukt mer enn ca 15 000 Kwh pr. år. Nå har jeg nettopp skrevet av fjoråret, og ser til min glede at vi ligger ca 200 Kwh under året før i forbruk. Gtaulerer til oss.

(må bare tilføye at vannsløyfene er eneste varmekilden i huset, her er verken ved,-eller oljefyr, panelovner eller annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...