Gjest barelillemeg Skrevet 30. desember 2007 #201 Del Skrevet 30. desember 2007 Å skaffe seg kompostbinge forutsetter at en har mer enn en balkongkasse! Rådet var ikke direkte myntet på deg Blondie, men andre her inne som har hage, men som kanskje ikke har tenkt tanken om egenkompostering! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 31. desember 2007 #202 Del Skrevet 31. desember 2007 Vil tipse om denne økologiske linksamlingen Også mener jeg å ha sett økologiske mammaklær på en norsk nettisde, noen som har sett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. desember 2007 #203 Del Skrevet 31. desember 2007 Å skaffe seg kompostbinge forutsetter at en har mer enn en balkongkasse! Rådet var ikke direkte myntet på deg Blondie, men andre her inne som har hage, men som kanskje ikke har tenkt tanken om egenkompostering! Jeg skjønte det. Det var liksom litt videre informasjon. Får jeg hage, så komposterer jeg - den saken er helt grei. Nå er ikke det videre sannsynlig skal skje med det aller aller første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. desember 2007 Forfatter #204 Del Skrevet 31. desember 2007 Da kutter vi ut melk og melkeprodukter som ikke er økologisk fra og med nyåret. Dermed forsvinner nesten automatisk en del av problematikken med stort forbruk av sjokolade. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 31. desember 2007 #205 Del Skrevet 31. desember 2007 I dag måtte jeg gi mg mht til emballasje. Var på jakt (gående) etter 2 fennikkler til middagen i kveld, og var innom ikke mindre enn 8 butikker (med en viss avstand mellom hver) i jakten. Da jeg til slutt kom i en butikk der hver fennikkel var lagt på brett og pakket i plast, vurderte jeg et øyeblikk å gå videre, men hadde ingen flere butikker å gå til... Måtte eventuelt ta bilen, og da går vel miljøgevinsten opp i opp! Nå er jeg sliten, litt gretten og sulten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 31. desember 2007 Forfatter #206 Del Skrevet 31. desember 2007 Slikt er slitsomt og frustrerende, men da har du gjort en større innsats enn hva veldig mange andre ville gjort! Kos deg med middagen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 31. desember 2007 #207 Del Skrevet 31. desember 2007 I dag måtte jeg gi mg mht til emballasje. Var på jakt (gående) etter 2 fennikkler til middagen i kveld, og var innom ikke mindre enn 8 butikker (med en viss avstand mellom hver) i jakten. Da jeg til slutt kom i en butikk der hver fennikkel var lagt på brett og pakket i plast, vurderte jeg et øyeblikk å gå videre, men hadde ingen flere butikker å gå til... Måtte eventuelt ta bilen, og da går vel miljøgevinsten opp i opp! Nå er jeg sliten, litt gretten og sulten... Ok - og du overveide aldri muligheten for å la emballasjen bli liggende igjen i butikken? Det er mange som gjør det .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 31. desember 2007 #208 Del Skrevet 31. desember 2007 Ok - og du overveide aldri muligheten for å la emballasjen bli liggende igjen i butikken? Det er mange som gjør det .. Nei, det gjør jeg ikke. Vet ikke hvilke rutiner butikken har for sortering av avfall, så dersom jeg tar det med meg hjem, så vet jeg at det ihvertfall blir korrekt sortert. Oppdaget forresten at brettet var laget av kartong lik den i eggekartongene. Da går det rett i komposten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 31. desember 2007 #209 Del Skrevet 31. desember 2007 Nei, det gjør jeg ikke. Vet ikke hvilke rutiner butikken har for sortering av avfall, så dersom jeg tar det med meg hjem, så vet jeg at det ihvertfall blir korrekt sortert. Oppdaget forresten at brettet var laget av kartong lik den i eggekartongene. Da går det rett i komposten! Hvis du ikke vet det så er flere dagligvarekjeder, bla. Coop-kjeden miljømerket med Svanen, hvilket betyr at butikkene i kjeden må oppfylle strenge krav til energiforbruk, kjemikaliebruk, avfallssortering, transport og varesortiment. Så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for akkurat det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 31. desember 2007 #210 Del Skrevet 31. desember 2007 Det er rett som Tulipa sier. Bedrifter som enten er Svanemerket, ISO sertifisert etter 14001 standarden eller har oppfylt miljøfyrtårnkravene MÅ sortere søppelet sitt skikkelig. Miljøfyrtårn - bedrifter i Bergen Krav til butikker for å bli Svanemerket - liste over butikker (dette var jaggu nytt for meg ...) Så får vi håpe etter hvert at det å sortere blir et krav til alle - eller at gulroten ved at det blir billigere å levere sortert boss enn usortert fungerer etterhvert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 31. desember 2007 #211 Del Skrevet 31. desember 2007 Det er bra det går rett vei, men utfra listen er det ingen i området hvor jeg bor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 1. januar 2008 #212 Del Skrevet 1. januar 2008 Ønsker dere alle sammen et godt nytt år! Nå er 2008 begynt, men det ser ut som om de fleste allerede har tatt viktige valg i løpet av de siste mnd i 2007 og forberedt oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 1. januar 2008 #213 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg hørte på radioen her om dagen at det visstnok var mer miljøvennlig å pakke inn en del typer frukt og grønt i slike brett, fordi svinnet med ødelagte varer som blir knust og råttent på veien blir så mye mindre at man kan frakte langt mindre varer. Dvs at det trengs færre biler til frakten når ting er pakket inn, og at det til sammen blir mindre avfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #214 Del Skrevet 1. januar 2008 Interessant, Elfrida. Det kan jo være det stemmer. Men kanskje det hadde fantes et mer miljøvennlig alternativ enn plast? Jeg er ikke sikker selv. Et godt, mer miljøvennlig, bevisst og grønt år, alle sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 1. januar 2008 #215 Del Skrevet 1. januar 2008 Jeg er også med her! Jeg skal: * Ikke kjøpe nye klær med mindre jeg har bruk for det! Lovlig; undertøy i begrenset antall - 1 jobb bukse - klær til prinsen i store størrelser (han vokser snart ut av mindre str.) * Ikke kjøpe dill,smykker og pynteting... * Ikke kjøpe ny kosmetikk/sminke med mindre det er tomt. Har jeg to lignende kan jeg heller bruke dem. En annen ting på dette punktet er å kutte ned forbruket mitt. Å jobbe i kosmetikkforetning hjelper ikke på..... Kosmetikk skal også være økologisk/fairtrade - eller så nærmt opptil det - produkter fra jobben går greit. * Ikke kjøpe nye møbler. Det er noen få ting jeg trenger, men da skal jeg først se i brukthus/finn.no * Prinsen skal ikke få småleker bare fordi han vil det. Heller spare pengene og gi han noe nyttig - som kan stimulere kreativiteten. Forsettene mine er litt oppdatert: * Ikke kjøpe klær med mindre jeg har bruk for det. Lovlig; undertly i bergrenset antall, jobbukse (magen vokser jo nå,) klær til prinsen i store størrelser men disse skal være økologisk, og mammaklær i begrenset antall. * Ikke kjøpe dill, smykker, pynteting til hjemmet, jeg trenger ikke uendelig av lysestaker ol. * Redusere forbruket av kosmetikk til det minimale, produkter skal ikke inneholde stoffer jeg har på min forbudt liste (som jeg holder på å oppdatere) Det jeg har nå som inneholder disse ingrediensene skal brukes opp hvis det er i daglig bruk/ikke mye igjen, eller kastes. Jeg skal også lage en liste over kosmetikk som er lovlig. De skal allerhelst være økologisk/fairtrade, og skal IKKE være testet på dyr. * Redusere vaskemiddelmengden til det minimale, man trenger ikke alle disse vaskemidlene det reklameres for. Har funnet noen økologiske vaskemidler jeg kunne tenke meg å prøve ut, disse skal IKKE være testet på dyr. * Om jeg trenger nye møbler (vi skal kanskje flytte i mai *håper* ) skal det allerhelst være brukt. Skal vi pusse opp skal jeg velge miljøvennlige alternativer. f.eks har jeg ikke kjøpt gardiner enda (bruker de som er her) fordi jeg ikke har funnet noe godt økologisk alternativ. * Kutte ut smålekekjøpingen til prinsen. Impulskjøp er dumt. * Velge økologiske/fairtrade produkter der det er mulig, kanskje pushe på for å få inn flere slike produkter i lokalbutikken (der jeg jobber) * Bli flinkere til å kutte ut kjøtt og dyreprodukter. Til nå har vi en dag i uken med vegetarmiddag, men her ønsker jeg å bli flinkere, gjerne begynne med to - tre nå, også oppdatere senere. Evt. også lage mindre kjøtt til hver middag, og mer grønt. Ønsker også å bli flinkere med kostholdet generelt, men det er en annen sak. * Bli flinkere med søppelgjennvinning. Holder på å forske på kompostbinge, og tror vi velger en kald og en varmbinge. Bli mer bevist på utsortering av plast/metall. * Bli flinkere til å slå av lys i rom vi ikke er i, slå helt av og ikke la ting stå i hvilemodus. Min aller største utfordring er å få tigermannen med på dette. Han er negativ til alt som heter økologisk/miljøvennlig. Det hjelper ikke uansett er hans holdning, så han reagerer nok negativt til vegetardrømmen min, men jeg vurderer å innføre litt etter litt, også ikke fortelle han noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itla Skrevet 1. januar 2008 #216 Del Skrevet 1. januar 2008 Interessant, Elfrida. Det kan jo være det stemmer. Men kanskje det hadde fantes et mer miljøvennlig alternativ enn plast? Jeg er ikke sikker selv. Et godt, mer miljøvennlig, bevisst og grønt år, alle sammen! En del av de økologiske grønnsakene jeg kjøper er pakket i biologisk nedbrytbar plast. Vet ikke helt hva den er laget med, og har ikke undersøkt videre, men den kan komposteres. Skulle gjerne sett mer av den rundt omkring. (...og også ønske at Oslo kommune snart kunne innføre full kildesortering.) Godt nyttår til alle her, og lykke til med forsettene for 2008! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 1. januar 2008 Forfatter #217 Del Skrevet 1. januar 2008 Tigerjente: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 1. januar 2008 #218 Del Skrevet 1. januar 2008 Tigerjente: Henger meg på denne, Tigerjente! Når det gjelder kompostbinger, så holder det med en type. Det er stort sett storhusholdninger som trenger kompostbinger med tilført varme, og da 'brennes' matavfallet til kompost i løpet av få dager. Jeg regner ikke med at dere produserer så store mengder matavfall pr. dag... Kaldkompost kan jo forstås på to måter - (1) en haug med avfall fra hagen som brytes ned over lang tid - ingen lokk eller tett beholder. Her er det ikke lov å kaste kjøkkenavfall, for det tiltrekker seg skadedyr. Det andre alternativet er en godkjent binge for kaldkompost. Her vil bakteriefloraen, og korrekt bruk av kompoststrø, samt røring i bingen ved tømming sikre at temperaturen er over 50-60 grader. Komposten kan tømmes en til to ganger i løpet av året! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 1. januar 2008 #219 Del Skrevet 1. januar 2008 Da er det kald, men lukket kompostbinge jeg mener. Kasse med isopor inni, som vi kan bruke til diverse matrester ol. fra kjøkkenet. Vi har vel egentlig allerede en haug med kompostert jord fra forige person som bodde her, så jeg tenkte jeg også skulle bruke det hjørnet av hagen til å ha i hagerester, gressklipp, grener ol. Dette vil naturlig ta lengre tid å bryte ned, men det er greiere for oss å ha det slik enn å kjøre det langt avgårde (vi må nok sikkert til bergen som er 1 time unna for å tømme det). Men, jeg vil redusere det vi kaster i restavfall. Det er for gale at det ikke holder for oss, en familie på tre personer, at søppelet blir tømt hver 2.uke, selv om prinsen produserer endel bleie-søppel på egenhånd (bleieslutt er ikke lett nei!) Dette er en liste jeg har lyst til å få til. Jeg blir imponert hvis vi klarer å få halvparten til, men jeg kjenner også at jeg blir veldig insprert til å ta vare på det lille livet i magen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 1. januar 2008 #220 Del Skrevet 1. januar 2008 Da er det kald, men lukket kompostbinge jeg mener. Kasse med isopor inni, som vi kan bruke til diverse matrester ol. fra kjøkkenet. Vi har vel egentlig allerede en haug med kompostert jord fra forige person som bodde her, så jeg tenkte jeg også skulle bruke det hjørnet av hagen til å ha i hagerester, gressklipp, grener ol. Dette vil naturlig ta lengre tid å bryte ned, men det er greiere for oss å ha det slik enn å kjøre det langt avgårde (vi må nok sikkert til bergen som er 1 time unna for å tømme det). Du bør vurdere å få deg en kompostkvern for hagebruk - spesielt hvis du har en del hageavfall som greiner f.eks. I oppkuttet tilstand er dette utmerket strø mellom hvert påfyll i kompostbingen (det blir "tørt" som suger til seg noe av fukten fra det våtorganiske avfallet). Hvis du skal kjøpe inn isolert kompostbinge vil jeg anbefale deg en som har dør nede slik at du kan ta ut ferdig kompostert jord fra bunnen. Da slipper du slik årlig tømming og kan ta ut jord etter ca 6 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå