Gjest barelillemeg Skrevet 18. desember 2007 #141 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Jeg syntes ikke det var stress å bruke tøybleier - og generelt synes jeg ikke det er stress å leve miljøvennlig. Jeg synes det virker mer stressende å bruke krefter på hele tiden å holde seg oppdatert i hva som er siste mote, og hvilke kule trender en skal følge nå... Hvilke bukser som er in, hvilken CD en må kjøpe, hvilken mobil som er kulest og hvilken bil som er råest... Hverdagen med barn og omtanke for miljøet stresser meg ikke det grann... Forresten - hamskifte - det er jeg som var s.n... Endret 18. desember 2007 av barelillemeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
salsera Skrevet 18. desember 2007 #142 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg lever ikke gjennomført miljøvennlig (dessverre), men jeg forsøker å velge så miljøvennlig som mulig. Tilgangen på miljøvennlige produkter gjør at det ikke alltid er så lett å gjennomføre, men det er da ikke noe argument for å ikke prøve? Det er i grunnen bare snakk om å forandre vaner litt etter hvert. Det tar da ikke lengre tid å handle om man pakker varene i handlenett i stedet for plastposer? I grunnen er det mindre stress, hvor ofte har det ikke hent at det har gått hull på slike plastposer? Jeg har ikke skrevet om mine forsetter for det nye året. Jeg bruker allerede en del økologiske produkter, men jeg håper vi kommer til å bruke flere. Jeg må få med meg samboer på det prosjektet om det skal lykkes. Jeg har gått over til å bruke mest naturkosmetikkprodukter (det andre jeg har, er gaver jeg har fått), men jeg skal bli flinkere til å bruke mer miljøvennlige vaskemidler. Ellers håper jeg at jeg finner mye inspirasjon og ideer her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karmosin Skrevet 18. desember 2007 #143 Del Skrevet 18. desember 2007 Det er i grunnen bare snakk om å forandre vaner litt etter hvert. Nemlig. Jeg har skjelt til politiske hensyn og miljøhensyn i handlekurven i 15 år, og det går en ganske raskt i blodet. Jeg tror ikke jeg er mer stressa enn andre når jeg handler, og har vel aldri vært det. Det går fint å ta det litt etter litt. Jeg har også gradvis blitt bevisst på flere aspekter, og på flere/andre produsenter som bør støttes eller unngås. Bevisst forbruk oppfattes tydeligvis fortsatt av enkelte som en luksusgreie, men selv i mine fattigste perioder var det fullt mulig for meg å gjøre noe. Da var å ta med handlenett i stedet for å betale for plastpose veldig OK, for eksempel. Bevisst forbruk handler mye om å være økonomisk også, for eksempel å ikke kjøpe ting man ikke har særlig bruk for og kaster etter kort tid. Akkurat det burde bare være mindre stressende, siden man ikke nødvendigvis går i masete butikker så ofte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 18. desember 2007 #144 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg er ingen "miljøhelgen", men prøver så godt jeg kan å tenke miljø. Jeg synes det er veldig synd at noen føler de må argumentere mot miljøvennlige tiltak som kanskje ikke passer dem/deres livssituasjon istedenfor å bruke trådene som inspirasjon. Kanskje det ikke passer å droppe kleskjøp i et år, men hvorfor ikke tenke at man kan begrense seg istedenfor- spørre seg "er dette egentlig noen jeg trenger?". Husker man handlenettet halvparten av gangene man er i butikken? Bra, 50% plastposeavfall spart i heimen! Det er ikke snakk om alt eller ingenting, alle monner drar! Denne "shoppingdagboka" er virkelig bra! Jeg vil gjerne følge med her og få tips og idéer til hva jeg kan gjøre for å bli mer miljøvennlig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 18. desember 2007 #145 Del Skrevet 18. desember 2007 Husker man handlenettet halvparten av gangene man er i butikken? Bra, 50% plastposeavfall spart i heimen! Det er ikke snakk om alt eller ingenting, alle monner drar! Dette er jeg veldig enig i. Jeg har ikke anledning til å suse rundt for å finne øko.produkter i mange forskjellige butikker, men dersom jeg finner øko.prod. der jeg handler så kjøper jeg det samt at jeg noterer meg det for fremtiden at der hadde de det. Har akkurat kjøpt meg handlenett og skal nå vende meg til å ha det i vesken. For andre gang på en uke har jeg husket det. Når jeg "juleshopper" går jeg først i en butikk der de har store plastnett og så går alt annet i samme nett til det er fullt. For bare et år siden hadde jeg ikke en eneste bevisst tanke rundt dette bortsett fra at jeg jo så når jeg kom hjem at jeg hadde større volum i plastposer enn i gaver. Begynn i det små så blir det en vane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 18. desember 2007 #146 Del Skrevet 18. desember 2007 Husker man handlenettet halvparten av gangene man er i butikken? Bra, 50% plastposeavfall spart i heimen! Det er ikke snakk om alt eller ingenting, alle monner drar! Enig! Jeg har vokst opp med en far som representant for handelsstanden, og er det en ting som er sikkert, så er det at alle monner drar! For bedriftene som selger er det viktigste at hver og en av oss velger akkurat deres vare over konkurrentens - og det har gitt meg så umåtelig stor tro på at hver enkelt sin innsats teller! Dråpen i havet er viktig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #147 Del Skrevet 18. desember 2007 Veldig mye bra her! Ja, det er mye snakk om vane. Når man først har blitt vant med en endring, så tenker man ikke lenger over den - og da kan man være klar til en endring til. Det er jo ikke nødvendigvis slik at man skifter fra null bevisshet til økologisk veganer med tøybleier, handlenett og ingen bil over natta (Ingen har sagt at det skal være et mål for alle heller). Tusen takk for tannkremtips, Karmosin. Jeg må komme meg til en helsekost og sjekke det. Hver gang jeg går inn i en helsekost så ramler jeg i staver av alle vegetarprodukter, økologiske og fairtade kaffe, te, sjokolade... så jeg glemmer helt av å se på andre ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 18. desember 2007 #148 Del Skrevet 18. desember 2007 Her skal jeg også bidra Jeg er ikke særlig miljøvennlig tror jeg, men det ser lettere ut nå når jeg får linker og kan undersøke litt. Jeg sakl derfor begynne i det små, for kjenner jeg meg selv rett så dabber det av etterhvert hvis det er for mye. Nå er jeg også nesten over "weee, jeg har lappen og fått bil"-periode så da skal jeg få sjerpet meg på det området også Jeg skal i 2008: -Slutte med impulskjøp -Donere bort det jeg ikke trenger/vil ha lengere til Fretex o.l -Fortsette å sortere søppel -Bruke handlenett i butikken -Ikke bruke bilen til alt -Kjøpe mest mulig produkter som ikke er testet på dyr -Overtale sjefen til å bruke biodiesel på firmabilene (hvis de kan ha det) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #149 Del Skrevet 18. desember 2007 Velkommen på laget, Tweek! Jeg har også bestemt for å slutte å kjøpe Nemi-kalender. Jeg har lest alle stripene før, og den blir jo bare kastet neste år uansett. Så for 2008 skaffer vi oss heller en av disse gratis-kalendrene på stivt ark som er tosidig. Mye mindre avfall når den skal kastes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midna Skrevet 18. desember 2007 #150 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Kjøpte genser i julegave til kjæresten her om dagen. Da jeg skulle pakke den inn nå så la jeg merke til at den var i 100 % økologisk bomull og at den hadde et lite miljøbudskap på seg. Var ikke klar over det da jeg kjøpte den, men er jo bra for det! Endret 18. desember 2007 av Miss Ariel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 18. desember 2007 #151 Del Skrevet 18. desember 2007 Jeg bruker vaktlista som kalender Da kan jeg se når jeg jobber og jeg føler jeg har bedre oversikt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 18. desember 2007 #152 Del Skrevet 18. desember 2007 Vi bruker tømmekalenderes for søppel som familiekalender. Gode miljøtips, og så glemmer vi ikke å sette ut dunkene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. desember 2007 Forfatter #153 Del Skrevet 18. desember 2007 Smarte kalendertips! Jeg har ikke en jobbeliste hjemme, men vi har jo tømmelista! Takk for tips! :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 18. desember 2007 #154 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) Jeg syntes ikke det var stress å bruke tøybleier - og generelt synes jeg ikke det er stress å leve miljøvennlig. Jeg synes det virker mer stressende å bruke krefter på hele tiden å holde seg oppdatert i hva som er siste mote, og hvilke kule trender en skal følge nå... Hvilke bukser som er in, hvilken CD en må kjøpe, hvilken mobil som er kulest og hvilken bil som er råest... Hverdagen med barn og omtanke for miljøet stresser meg ikke det grann... Forresten - hamskifte - det er jeg som var s.n... Nå tror jeg ikke folk flest bruker masse tid på å holde seg oppdatert i hva slags trender som gjelder når det dreier seg om klær, musikk, hus, osv .. jeg tror de aller fleste har såpass selvtillit at de bruker noe fordi de liker det og ikke fordi de har sett det i et eller annet magasin .. .. det er faktisk ikke slik at det er likhetstrekk mellom IQ og miljøvern - som man skulle tro om man leste innlegget ditt .. Eller kan du bevise at det faktisk er slik du påstår over hver? Man kan faktisk ha litt mellom ørene selvom man liker å kle seg stilig og bygger et fint hus. Endret 19. desember 2007 av Tulipa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tweek Skrevet 19. desember 2007 #155 Del Skrevet 19. desember 2007 En ting jeg merket meg som jeg lurer litt på da jeg kikket på dyretesting.no sine lister. Eukanuba må man visst styre unna fordi det er testet på dyr, men det er jo dyremat :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #156 Del Skrevet 19. desember 2007 En ting jeg merket meg som jeg lurer litt på da jeg kikket på dyretesting.no sine lister. Eukanuba må man visst styre unna fordi det er testet på dyr, men det er jo dyremat :klø: Jeg tror det går på forholdene dyrene lever under i laboratoriene under testingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nextlife Skrevet 19. desember 2007 #157 Del Skrevet 19. desember 2007 Tenkte jeg skulle legge igjen en link som forteller litt om tropisk trevirke. Vi bygget hus for ganske kort tid siden, og skulle bygge så allergi,-og miljøvennlig som mulig. Denne guiden var til veldig hjelp, både når det gjaldt materialer i huset, og til de nye møblene vi skulle kjøpe http://www.regnskog.no/html/526.htm Her kan man laste ned guiden. Hver vår sender jeg denne linken rundt til venner og kjente, slik at de kan tenke seg litt om når evt. nye hagemøbler skal anskaffes. Har fått positiv tilbakemelding for at jeg gjør det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest barelillemeg Skrevet 19. desember 2007 #158 Del Skrevet 19. desember 2007 I dag var jeg ute for å kjøpe nye strømper til mini, og på Lindex hadde de barnestrømper i økologisk bomull. Veldig fornøyd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigerjente Skrevet 19. desember 2007 #159 Del Skrevet 19. desember 2007 Så bra barelillemeg! Da skal vi dra dit etter nyttår når prinsen trenger hakket større strømper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 19. desember 2007 Forfatter #160 Del Skrevet 19. desember 2007 Så genialt at det kommer mer og mer økologiske klær inn i vanlige butikker. :-D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå