Gå til innhold

Grønn Shopping 2008

Tabris

Anbefalte innlegg

Dette er en helt åpen dagbok hvor alle kan skrive om sine erfaringer, spørsmål, hjelp, trøst, støtte og tanker omkring bevisstgjøring og begrensing av shopping i 2008.

Dette er altså en dagbok for de som vil være med på å kutte ut og/eller begrense sin shopping for 2008. Hvordan du velger å begrense den er selvsagt opp til deg selv - et tips er å tenke gjennom dette og ikke ta en avgjørelse på impuls. Ta et valg som krever noe, samtidig som du ikke gaper over mer enn du kan svelge slik at du ikke klarer det.

Min grønn shoppping for 2008 blir:

- ikke kjøpe mer klær enn jeg har behov for

- forsøke å kjøpe etiske/økologiske klær der jeg kan

- ikke kjøpe sminke eller velværeartikler (kremer osv) jeg ikke har behov for (jeg må kanskje kjøpe meg èn ny mascara i løpet av 2008 siden den jeg har er så gammel at den antagelig har størknet inn)

- kutte ned på sjokolade og søtsaker

- bytte mer av sjokoladen ut med fairtrade/økologisk sjokolade

Det er det jeg kommer på nå, kan være jeg føyer til mer på listen etterhvert.

Alle er hjertelig velkomne til å delta - dette er ikke min personlige dagbok, den er like mye for alle som vil shoppe grønt - ingen tiltak er for små eller store! :5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er definitivt med!

Jeg skal:

- ikke kjøpe mer klær enn jeg har behov for. Dette gjelder også resten av klanen her i huset

- kjøpe etiske/økologiske klær der jeg kan

- ikke kjøpe velværeartikler jeg ikke har behov for, og kjøpe Dr. Hauscka eller lignende der det finnes

- fortsette å kjøpe økologiske matvarer i den grad jeg får tak i, eventuelt også etiske varer

- kjøper svanemerkede husholdningsartikler, eller Ecover/Sonett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra! :tommelsmil:

Ja, skal også se om jeg finner noen fairtrade eller økologiske shampoo og balsam. Evt. også tannkrem. Nå kjøper jeg shampoo og balsam fra The Body Shop, men har mistet litt sansen for dem etter at de ble kjøpt opp av LOreal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjøper jeg shampoo og balsam fra The Body Shop, men har mistet litt sansen for dem etter at de ble kjøpt opp av LOreal.

Akkurat der er jeg og... Ellers bruker jeg Kingfisher tannkrem med fenikkelsmak - den er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den fairtrade eller økologisk? Tror jeg skal ta en titt på Helios i Stavanger, og se hva jeg finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente

Jeg er også med her!

Jeg skal:

* Ikke kjøpe nye klær med mindre jeg har bruk for det! Lovlig; undertøy i begrenset antall - 1 jobb bukse - klær til prinsen i store størrelser (han vokser snart ut av mindre str.)

* Ikke kjøpe dill,smykker og pynteting...

* Ikke kjøpe ny kosmetikk/sminke med mindre det er tomt. Har jeg to lignende kan jeg heller bruke dem. En annen ting på dette punktet er å kutte ned forbruket mitt. Å jobbe i kosmetikkforetning hjelper ikke på..... Kosmetikk skal også være økologisk/fairtrade - eller så nærmt opptil det - produkter fra jobben går greit.

* Ikke kjøpe nye møbler. Det er noen få ting jeg trenger, men da skal jeg først se i brukthus/finn.no

* Prinsen skal ikke få småleker bare fordi han vil det. Heller spare pengene og gi han noe nyttig - som kan stimulere kreativiteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er den fairtrade eller økologisk? Tror jeg skal ta en titt på Helios i Stavanger, og se hva jeg finner der.

Her er mer info om Kingfisher Den er naturlig, og vegetarisk/vegansk. Selges i helsekostbutikker. Koster litt mer enn Colgate, men det er fortsatt prisen an må betale i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjøper jeg shampoo og balsam fra The Body Shop, men har mistet litt sansen for dem etter at de ble kjøpt opp av LOreal.

Må bare stille et spm: Åssen kan det ha seg at Body Shop, som reklamerer med at de er imot dyretesting, blir kjøpt opp av det selskapet som muligens er verstingen når det gjelder dyretesting?

Ellers; Jeg er med! :hoppe:

- Ikke kjøpe mer klær enn jeg har behov for.

- Ikke kjøpe kun for å kjøpe.

- Kjøpe kun kosmetikk jeg "trenger", og kun produkter som ikke er testet på dyr.

- Ikke bruke bilen unødvendig.

- Spise kun økologisk kjøtt, og muligens også blir mer bevisst på økologisk frukt og grønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigerjente
Må bare stille et spm: Åssen kan det ha seg at Body Shop, som reklamerer med at de er imot dyretesting, blir kjøpt opp av det selskapet som muligens er verstingen når det gjelder dyretesting?

Anita Roddick klarte ikke å drive det lengre, og så etter mulige overtakere. I kontrakten når loreal kjøpte TBS var det veldig godt pressisert at ALLE verdiene til TBS skulle bli tatt vare på, og brukt ved beste velgående. Kan skrive mer senere, er på vei til jobb nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anita Roddick klarte ikke å drive det lengre, og så etter mulige overtakere. I kontrakten når loreal kjøpte TBS var det veldig godt pressisert at ALLE verdiene til TBS skulle bli tatt vare på, og brukt ved beste velgående. Kan skrive mer senere, er på vei til jobb nå.

Synes allikevel det smaker av å kjøpe seg god samvittighet... og det er derfor jeg er skeptisk til å støtte L'Oreal via Body Shop... Ble egentlig bare litt lei me da jeg fant det ut, som om noen hadde holdt meg for narr... og det er jo egentlig ganske ille - hvertfall dersom en ønsker å holde på kundekretsen!

Men, når det er sagt, så kjøper jeg fortsatt mascaraen min på TBS, men det er kun fordi jeg enda ikke har funnet et bedre alternativ.

Ellers var det noen som nevnte bilkjøring her oppe, og det er noe vi har blitt flinke til, og som skal fortsette. Vi må derimot skifte ut bilen i løpet av neste år, så det blir nok et innkjøp som ikke står helt i stil med ånden i denne dagboka... huff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bli med! :icon_razz:

Dette skal jeg gjøre:

- Ikke kjøpe klær eller sko i det hele tatt fra 1.desember 2007 - 1 mars 2008. Når denne perioden har gått skal jeg vurdere om jeg skal fortsette lenger med å ikke kjøpe klær, eller om jeg skal gå over til å ha et lavt forbruk. (strømpebukser og undertøy er lov)

- Ikke kjøpe blader hele 2008.

- Bare kjøpe hudpleie/sminke/hårprodukter når det er tomt og jeg trenger mer.

Jeg vil også bli flinkere til å kjøpe produkter som ikke er testet på dyr. Er det noen som har en liste på dette?

Jeg har et generelt lav forbruk fra før så tror ikke disse målene blir så vanskelige. Det med å ikke kjøpe klær blir spennende. Men jeg trenger jo absolutt ingen ting nå så det burde ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bli flinkere til å kjøpe produkter som ikke er testet på dyr. Er det noen som har en liste på dette?

Her finner du kanskje noe!

Edit: Fant en liste her

kjekt at du også er med! Dette blir gøy!

Endret av s.n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.mopproducts.com/

Disse tester ikke på dyr, og jeg liker produktene veldig godt.

http://aveda.com/

Disse legger også mye vekt på økologiske og 'retttferdige' ingredienser, og har knallbra produkter.

Begge merkene kan kjøpes på http://www.lookfantastic.com/

Til min stoore glede er fair trade og økologiske produkter gjennomgående av meget høy kvalitet. Det gjelder alt jeg har prøvd, fra fair trade sjokolade og roser til kosmetikk med øko-ingredienser. Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange linker på så kort tid! Merker jeg blir veldig motivert til å være mer miljøbevisst nå. Håper at flere også henger seg på denne dagboken.

Kom på en liten ting til; bruke handlenett i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg vet, det er ille - og utrolig frustrerende. Jeg vet TBS har gått ut og sagt at det var en forutsetning for oppkjøpet at de fikk beholde sin etiske profil, men jeg har likevel en gnagende følelse av at TBS har blitt LOreals etiske alibi. Det er derfor jeg nå vil se meg om ettter et bedre alternativ for å kjøpe hygieneprodukter.

Ellers; Jeg er med! :hoppe:

- Ikke kjøpe mer klær enn jeg har behov for.

- Ikke kjøpe kun for å kjøpe.

- Kjøpe kun kosmetikk jeg "trenger", og kun produkter som ikke er testet på dyr.

- Ikke bruke bilen unødvendig.

- Spise kun økologisk kjøtt, og muligens også blir mer bevisst på økologisk frukt og grønt.

Flotte mål! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også bli med! :icon_razz:

Dette skal jeg gjøre:

- Ikke kjøpe klær eller sko i det hele tatt fra 1.desember 2007 - 1 mars 2008. Når denne perioden har gått skal jeg vurdere om jeg skal fortsette lenger med å ikke kjøpe klær, eller om jeg skal gå over til å ha et lavt forbruk. (strømpebukser og undertøy er lov)

- Ikke kjøpe blader hele 2008.

- Bare kjøpe hudpleie/sminke/hårprodukter når det er tomt og jeg trenger mer.

Jeg har et generelt lav forbruk fra før så tror ikke disse målene blir så vanskelige. Det med å ikke kjøpe klær blir spennende. Men jeg trenger jo absolutt ingen ting nå så det burde ikke være noe problem.

Velkommen! :hallo:

Ja, jeg så at Elfrida og S.N allerede hadde lagt ut lenker til produkter ikke testet på dyr. (Så også at Tigerjente hadde skrevet om TBS før meg).

Jeg skal definitivt prøve ut Kingfisher - takk for tips, S.N! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen har noen flere tips å komme med om små grep man kan gjøre i hverdagen som sparer miljøet blir jeg veldig glad! Er sikkert mye man gjør som man kanskje ikke tenker på at skader miljøet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange småting man kan gjøre. Jeg nevner noen:

- bytte ut lyspærene med sparepærer etterhvert som de går

- kjøpe lokalprodusert det man kan

- spise mindre kjøtt, evt. også kjøpe økologisk kjøtt

- kjøpe økologisk det man kan få tak i

- bruke mindre bil og mer kollektivtransport/sykkel/bena der man kan

- kjøpe svanemerkede produkter

- skru av lys i rom man ikke er i, og skru av PC, TV og DVD-spiller når man er ferdig med dem. (Av-knappen, ikke bare Stand-by)

- ta mindre fly, feriere med f.eks tog eller bil

- se om man kan få tak i ting man trenger brukt før man kjøper nytt

- I stedet for å kaste: gi bort klær og pynteting til Fretex, CDer og DVDer kan selges på QXL eller andre nettauksjoner - eller gis bort til venner

- jule/bursdagsgaver kan være fairtrade/økologisk konfekt, økologiske klær - eller kanskje en opplevelse? Kinogavekort til ungdommen? Geit fra Kirkens Nødhjelp til svigermor som har alt?

Det var det jeg kom på i farten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...