Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Er det noen som vet om en kreditor kan ta seg betalt 700 kroner for å sende en betalingsoppfordring? Eller, litt enklere forklart - kan Lindorff ta 700 kroner for å sende en betalingsoppfordring? Etter hva jeg leser ut av inkassoforskriften, er 560 kr i salær fastsatt av regjeringen pr 1.1.07. Inkassosatsen blir fastsatt årlig av regjeringen på grunnlag av utviklingen i konsumprisindeksen. Fra 01.01.07 er den på kr 560,-. Kan de da kreve 700 kr sånn uten videre?
Gjest Frysepulver Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Det koster jo endel penger å ta seg av folk som ikke betaler i tide, så det kan de nok.
Gjest Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Var det vi fikk og 700 kr.. Eneste plagsomme for vår del var at det var dems feil siden de ikke sendte regning, men ventet lenge og så sendte inkassosalær..
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Det koster jo endel penger å ta seg av folk som ikke betaler i tide, så det kan de nok. Er dette virkelig begrunnelsen din for at det er lov? Hvilken lov står det i da? Til TS. Her står det noe om det. Usikker på hvilket gebyr de har tatt hos deg. Men om du ikke finner svaret kan du kanskje kontakte noen på den siden.
Gjest Blondie65 Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Står det ikke spesifisert hva dette er da? Inkassosalær kr 560,- Purregebyr kr 56,- osv. ...?
Leo Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 (endret) Etter hva jeg leser ut av inkassoforskriften, er 560 kr i salær fastsatt av regjeringen pr 1.1.07. Kan de da kreve 700 kr sånn uten videre? Det stemmer at inkassosalæret er 560 kroner, men det kommer 25% m.v.a. på toppen og vips så er det, ganske riktig, 700 kroner. Det koster jo endel penger å ta seg av folk som ikke betaler i tide, så det kan de nok.Hva slags svar er det? Det koster ikke noe i nærheten av det inkassoselskapene har lov til å kreve i salær og inkassovirksomhet er da også meget god forretning. Endret 26. november 2007 av Leo
Gjest Frysepulver Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Er dette virkelig begrunnelsen din for at det er lov? Hvilken lov står det i da? Jeg sa ikke at jeg visste helt sikkert at det var lov, jeg sa at "det kan de nok" - fordi jeg vet hvor mye penger firmaer bruker på å måtte ha et inkassobyrå, sende ut purringer osv. Inkassobyråene skal jo også tjene penger. Bedre det enn å få Espen Lie på døren
Gjest Blondie65 Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Det stemmer at inkassosalæret er 560 kroner, men det kommer 25% m.v.a. på toppen og vips så er det, ganske riktig, 700 kroner. Så de skal ha mva på salæret og har ikke lov å ha det på purregebyret, mens det er mva på fakturagebyr. JA til logiske og enkle regler som alle forstår. Takk for forklaring.
Gjest Frysepulver Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Hva slags svar er det? Det koster ikke noe i nærheten av det inkassoselskapene har lov til å kreve i salær og inkassovirksomhet er da også meget god forretning. :klø: Mulig det er sent igjen og jeg vet det er ihvertfall 2. gangen jeg må be om det - men kan du omformulere?
Leo Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Så de skal ha mva på salæret og har ikke lov å ha det på purregebyret, mens det er mva på fakturagebyr. JA til logiske og enkle regler som alle forstår. Jepp! Jeg har stor forståelse for at folk ikke forstår et kvidder av dette, jeg!
Leo Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 Og for de som måtte være over gjennomsnittet interessert, finnes det en fullstendig oversikt her. Det er sats 4 som er aktuell for vanlige forbrukere i forbindelse med nye krav.
Leo Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 Uten at det for så vidt har noe som helst med saken å gjøre, så gjør inkassoselskaper mye rart... I dag mottok jeg et inkassokrav fra et inkassoselskap jeg aldri har hørt om. Det var sendt til en adresse jeg var folkeregistrert på for over fem år siden og hadde brukt laaang tid på veien hit. I tillegg hadde jeg aldri hørt om kreditoren, men da jeg sjekket viste det seg å være et firma som tar seg forhåndsbetalt for sine tjenester. De leverer rett og slett ikke varen hvis den ikke allerede er betalt! I tillegg hadde de beregnet inkassosalær som om jeg hadde fradragsrett for mva. :klø: Dette er tredje gangen det siste året at jeg opplever noe lignende, så jeg føler ikke at min mistanke om at enkelte sender ut krav i "hytt og pine" og håper at folk betaler er helt ubegrunnet...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå