Gjest Mayamor Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Lurer enkelt og greit på hvordan det er med Kg-brukerne sitt julegavenivå? 200-300? 500? 1000? 1500? 2000? 2500? Mer? Kommer ann på ønsket, behovet, alderen? Er det andre summer som gjelder for bursdager enn jul? :blåse: Har vi tatt helt av når det gjelder julegaver? Gjenspeiler dette "bare" den verden vi lever i? Får barna det de ønsker seg? Hvorfor/hvorfor ikke? Hva får barnas venner i forhold til dine barn? Hadde vært fint med ærlige svar...
Gjest Mayamor Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Hos oss får minstemann på 4 år for ca 1000,- i år. De fire eldste 10-14 år, får for mellom 1500-2000 i år. Barna får ting de ønsker seg, og desverre ser jeg at gavenivået blir dyrere og dyrere år for år. Ikke bare våre barn, men også barnas venner... Pleier ikke å kjøpe pjall bare for å bruke penger; her får de ting som mange andre barn får utenom jul og bursdag. Vi bruker samme sum til jul og bursdag, men er det noe spesielt; må barna legge til resten av summen dersom det er dyrere enn vår limit. På den måten lærer barna seg å spare til noe samtidig som de ikke får alpinutstyret de ønsket seg da de var 10 år til 16 års dagen...
Gjest Mayamor Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Da barna var små hadde de andre behov og ønsker. Da lå vi på ca 3-500 pr barn. Men nå kan gavene være alt fra mobiltelefon, dvd spiller til rommet, spill, alpinutstyr, langrennski, snowracer, sykkel, pc, fotoapparat, gitar etc. Og de store tingene KOSTER... Så min erfaring er at jo eldre barna blir, dess dyrere gaver.
Gjest Helen Parr Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Jeg har faste summer til tantebarn og andre, ca 300 til nevøer og nieser. Til egne unger, som foreløpig er ganske små, har vi ikke faste summer. Hvis de ønsker seg noe helt spesielt eller trenger sportsutstyr eller lignende, pleier jeg å tipse besteforeldre om dette. Ellers kjøper vi noe smått de ønsker seg, de legger likevel ikke merke til pris eller størrelse ennå. Samtidig prøver jeg å lære dem at de må huske hva de fikk fra hver enkelt, og takke senere.
lillede Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Vi har tre barn å ligger ca på 1000pr.barn
Lykkelig eks-frue Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Kjøper ikke for noe fast til ungene. De får noe praktiske saker som de trenger (f.eks. skøyter og ski) og en leke de ønsker seg. I år kommer summen på ca 800 kroner pr barn, ene litt mer den andre litt mindre. Jeg er ikke av typen som regner på øret slik at det skal bli "rettferdig" ang. summen. Synes personlig mange tar helt av med gaver, men det får være opp til dem. I min familie gir vi mange gaver, men holder oss innenfor en grei sum som alle har råd til. Hva andre unger her får for aner jeg rett og slett ikke
Ancalime Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Vi har 2 barn og vi gir nok dyrere gaver etterhvert som de blir eldre. Bruker kanskje 800-1000 kr på den yngste og 1200 på den eldste. I år får de gave sammen; Nitendo Wii..
Gjest s.n Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Vi gir ikke en fast sum, men jeg vil tro det ligger på mellom 500 og 1000 kroner. Er opptatt av at gavene skal være nyttige/kjekke, og kjøper ikke en haug med leker og billig skrot. Vi pleier også og gi/tipse om praktiske gaver dersom det trengs (hun har fått sovepose, sko og parkdresser, ullundertøy etc). Tror nok prisen på gavene vil øke med årene, ettersom ønskene vil blir dyrere.
estrella Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 (endret) Til bursdagen bruker mamma ca. 500 kr på gaver. Tror det ligger rundt om 500-700 kr til julen. Pappa bruker også 500 kr både bursdag og jul. Synst en gave på 5-600 kr er bra. Ble litt sjokkert at noen brukte 1500-2000 kr pr unge. Er ikke det masse penger pr unge? Endret 26. november 2007 av estrella
Gjest Tulipa Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Vi ser på hva ungene ønsker seg og hva de trenger. Sønnene mine får gaver for akkurat samme summen hvert år - selvom det er flere år i aldersforskjell så er rettferdighet noe jeg setter i høysetet. Kall det gjerne hysterisk - men da får jeg bare være hysterisk. Slik var mine foreldre og slik er jeg. Iår ønsker min eldste sønn sin et spesielt møbel til leiligheten og jeg regner med at den gaven kommer til å koste ca. 5000 krone. Da blir det gave for samme summen til yngstemann ... Vi har god råd og jeg ønsker å gi barna noe de ønsker seg og noe som de virkelig trenger.
løve70 Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 Vi har bare ett barn, så derfor trenger vi ikke å tenke på at gaven skal ha en viss verdi. Nå er hun forholdsvis liten enda, så kravene er ikke så store. Vi liker å kjøpe en ordentlig ting i bursdags og julegave. I år får hun Nintendo DS til bursdagen og dukkehus til jul. Ender vel opp et sted mellom 1 og 2000.
Kosemose Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 Nei, jeg gir ikke dyrere gave etter alder, hvorfor skulle jeg det? Jeg tenker på hva h*n ønsker seg, hva h*n trenger og hva jeg har lyst til å gi. I år ligger det på drøyt 1000,- til jul.
Siona Skrevet 26. november 2007 #13 Skrevet 26. november 2007 Min manns to barn som begynner å bli ganske voksne får vel gaver av oss for rundt 4000 tipper jeg. Stort sett er det en blanding av ting de trenger (som klær) og andre ting. Vår felles datter er bare 10 mnd, så det blir vel ikke så mye vi kjøper til henne akkurat til jul iår. Hun får jo veldig mye hele tiden, og jeg regner med at hun ender opp med mye mer enn hun trenger uansett. Hun har veldig ivrige besteforeldre
Pauline Skrevet 26. november 2007 #14 Skrevet 26. november 2007 Vi gir for samme sum til alle 4, selv om to av dem er voksne og to ikke er det (13 og 16) Ser vi at det er litt mindre til ett av barna, blir det en liten ekstragave, klesplagg, sminke etc. Tenker alltid at det ikke skal "ta av" og har en ide om å bruke mellom 1000 og 1500 pr stk, men det blir alltid ca 2000 pr barn. Kjøper for 200-300 til nieser og nevøer, og er ikke fanatisk opptatt av at det må "stemme på øret", men gir lik sum til barna innad i samme familie. Ja, det er en dyr tid vi er inne i, men liker å gi skikkelige ting, og har råd til det.
ToveM Skrevet 26. november 2007 #15 Skrevet 26. november 2007 Vi har normalt gitt rundt en 1000,- til hver av ungene, men iår blir det en del mer. De to yngste får PS3 på deling, eldstemann får et dritkult speil til bilen med innebygget gps, og diverse. Til tantunger gir vi rundt 150,-.
Gjest Mayamor Skrevet 26. november 2007 #16 Skrevet 26. november 2007 I år får barna: 14 åring: en linse til 1200,- og Harry Potter boken på norsk (350,-) 12 åring: en gitar og forsterker til 4000,- (spleiser med moren) 11 åring: Mp3 spiller til 1500,- + spill til playstation 3 10 åring: mobiltelefon til 1000,- + spill til nintendo wii 4 åring: barnegitar til 600,- + kranebil til 200,- Til hele familien: Playstation 3. Men jeg synes dette er helt greit, men ser jo at vi bruker mer nå enn da vi hadde dårligere råd.
Scorpina Skrevet 27. november 2007 #17 Skrevet 27. november 2007 Jenta vår på 10 år gaver til julaften (og kalender) på totalt 1500,- sånn ca. Den summen har nok gått opp fra når hun var f.eks. 5 år ja. Skjønt, vi kommer ikke til å kjøpe helt uten tanke på pris i årene som kommer. Trenger ikke å ta HELT av
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2007 #18 Skrevet 27. november 2007 Gutten vår på 15 får ca. for 3-4000; men han er enebarn da! Ikke døm meg av den grunnen.Jeg har spart gjennom hele året for å gi mitt elskede barn saker han liker.Han har ingen side på far siden som gir han gaver.
sommerglede Skrevet 27. november 2007 #19 Skrevet 27. november 2007 hei .. vi gir tantunger og venners unger gaver for 200 kr.... våre barn : 5 år , 7 år og 13 år får gaver for ca 1200 kr hver... vår minste på 4 mnd får ikke så mye siden vi har det meste innen klær og leker... men har likevel kjøpt noen kule leker med lyder i som passer han perfekt fra 6 mnd alder...
Gjest Gjest_Mini_* Skrevet 27. november 2007 #20 Skrevet 27. november 2007 Jeg bruker gjerne rundt 1000 kr pr. barn. Dersom det blir veldig stor forskjell i pris på gavene så får den ene ekstrapresang slik at det blir sånn nogenlunde likt. De får alltid noe de ønsker seg, men de får også beskjed om å skrive ønskeliste med reelle alternativer for meg. Da de var mindre så bestemte jeg mer vedr. presanger. Ga da ting som jeg trodde de ville bli glad for eller ting som de burde ha, så som akebrett, skiutstyr mm. Nå er mine store tenåringer, men da de var mindre så fikk de rimeligere gaver. Siden økonomien her er dårlig så er det kun til jul og bursdager de får ting. Mine har mer eller mindre alltid fått rimeligere gaver enn vennene sine. Også færre fordi familen er veldig liten. Mine blir glade for det de får. Sånn sett så har det vært en fordel å ha hatt lite å rutte med. Fordi de får så lite utenom så synes jeg det er viktig at de faktisk får noe de ønsker seg. Til bursdagen sin så får de rimeligere gaver som regel. I år ble det for 300 kr hver. Det var det jeg hadde anledning til i år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå