Leo Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Jeg har en gammel, sær hund som (innendørs) nekter å drikke noe annet enn helt rent, iskaldt vann og hvis han får lov, drikker han helst mens jeg heller vann i skålen. Jeg skifter m.a.o. vann hver gang han føler for å drikke litt hvilket er ganske ofte . Jeg lurte derfor på om den gamle raringen skulle få en drikkevannsfontene til jul (Neida, jeg tror ikke at hunder forstår at det er jul. Jeg tror ikke en gang at de har noe som helst behov for drikkevannsfontener ...). Hvis han kunne få kaldt, rennende vann akkurat når det passet ham, så tror jeg han ville synes det var helt perfekt! Det jeg lurer på er imidlertid om noen har forsøkt dette til sin hund og/eller katt og hva slags erfaring dere evt. har. Er det f.eks. mye arbeid med rengjøring og holder vannet seg friskt og rent?
Leo Skrevet 26. november 2007 Forfatter #2 Skrevet 26. november 2007 Jeg tenker altså på noe slikt hvis noen skulle lure på hva jeg mener.
minienthe Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 katteskinna her elsket sin ihvertfall men jeg måtte fjerne den da jeg opplevde at det kom et algebelegg inne i vanntanken som jeg ikke fikk fjernet skikkelig. tror ikke det er et problem hvis du velger en som er lettere å rengjøre en den jeg hadde (ikke den du linket til).
Leo Skrevet 26. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2007 Takk for svar! Det var akkurat den typen ulemper jeg ville bli gjort oppmerksom på!
Tussemøy Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 katteskinnet NEKTER å drikke stillestående vann. Vannet må renne, ergo det hadde blitt ganske mange turer ut på badet og skru på springen i løpet av en dag. Så vi kjøpte en kattefontene til han, den fungerer kjempeflott! Så på den linken du hadde lagt ut og det ser ut som et herk å rengjøre. Vi kjøpte en CatIt drikkefontene... til tross for navnet fungerer de nok kjempeflott for hunder Jeg vasker den en gang i uka, den er veldig lett å ta fra hverandre og kan omså stappes i oppvaskmaskina (man tar vekk vannpumpa da ). Også kjøper man kullfilter å ha i fontenen, bytter den bare ut når det hvite på filtere begynner å få farge. Du kan jo se her
minienthe Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 katteskinnet NEKTER å drikke stillestående vann. Vannet må renne, ergo det hadde blitt ganske mange turer ut på badet og skru på springen i løpet av en dag. Så vi kjøpte en kattefontene til han, den fungerer kjempeflott! Så på den linken du hadde lagt ut og det ser ut som et herk å rengjøre. Vi kjøpte en CatIt drikkefontene... til tross for navnet fungerer de nok kjempeflott for hunder Jeg vasker den en gang i uka, den er veldig lett å ta fra hverandre og kan omså stappes i oppvaskmaskina (man tar vekk vannpumpa da ). Også kjøper man kullfilter å ha i fontenen, bytter den bare ut når det hvite på filtere begynner å få farge. Du kan jo se her det der er akkurat den jeg hadde og det var kvekk umulig å få vasket inne i den kuppeltanken, ihvertfall uten oppvaskmaskin
~Mocca~ Skrevet 27. november 2007 #7 Skrevet 27. november 2007 Jeg inbiller meg at siden hunden din liker å drikke når du heller vannet, så kan en Drinkwell være perfekt. Jeg har tenkt til å kjøpe en slik til mine katter, fordi jeg synes det ser ut som om den er lettest å rengjøre av drikkefontenene.. Drinkwell
Tussemøy Skrevet 27. november 2007 #8 Skrevet 27. november 2007 det der er akkurat den jeg hadde og det var kvekk umulig å få vasket inne i den kuppeltanken, ihvertfall uten oppvaskmaskin Umulig å vaske inni kuppelen?? Du tok av det blå stykket nederst på kuppelen sant? Man skrur den jo åpen for å vaske. Den grønne litt store midt under er det jo bare å skru på, så tar man "bunnen" av kuppelen.
minienthe Skrevet 28. november 2007 #9 Skrevet 28. november 2007 Umulig å vaske inni kuppelen?? Du tok av det blå stykket nederst på kuppelen sant? Man skrur den jo åpen for å vaske. Den grønne litt store midt under er det jo bare å skru på, så tar man "bunnen" av kuppelen. men hvordan får du skrubbet inne i selve kuppelen ? det er jo ikke store hullet for vannpåfylling akkurat og jeg opplevde at det kom et ålesleipt algebelegg etter veldig kort tid. mulig vi har ulik kuppel ? min har ikke annen åpning en et bittelite hull for vannpåfylling med en slags "vriomlås" ? men det er samme type og produsent du linket til ?
Tussemøy Skrevet 28. november 2007 #10 Skrevet 28. november 2007 men hvordan får du skrubbet inne i selve kuppelen ? det er jo ikke store hullet for vannpåfylling akkurat og jeg opplevde at det kom et ålesleipt algebelegg etter veldig kort tid. mulig vi har ulik kuppel ? min har ikke annen åpning en et bittelite hull for vannpåfylling med en slags "vriomlås" ? men det er samme type og produsent du linket til ? Ja, (tror) det skal være samme type... min har også en bittelite hull for vannpåfyll med en blå skruknott på. Min kommer i fargene blå og lysegrønn. Når du løfter opp domen fra selve fontenen, og snur den opp ned (som om du skulle ha fylt vann på den) , så skal det være... eller det er på min i allefall, en grønn ganske stor skruknott...(vet ikke hel hva annet jeg skal kalle den), rett og slett en sirkel med fire "kammer", du skrur på den (kan sitte litt godt fast, men det er sånn man satte den sammen) helt til den blå bunnen med det lille hullet for vannpåfyllingen, løsner fra domen. Så det ser slik ut. Da er hele domen åpen på undersiden og ligner mest på en vanlig bolle når du snur den opp ned. og like enkel å vaske som en bolle. "Håndtaket" du ser på toppen av domen kan også skrus av (det er der vannet tyter opp) kan også skrus av og man kan vaske grundig ned "røret" som er i midten av domen.
Leo Skrevet 28. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. november 2007 Jeg inbiller meg at siden hunden din liker å drikke når du heller vannet, så kan en Drinkwell være perfekt. Jeg har tenkt til å kjøpe en slik til mine katter, fordi jeg synes det ser ut som om den er lettest å rengjøre av drikkefontenene.. Drinkwell Ikke umulig! Vet du forresten hvilke dyrebutikker som forhandler disse her i Norge? Ellers følger jeg interessert med for dette med rengjøring av vannskål er i det minste hunden selv rimelig opptatt av Lager de forresten noen form for lyd disse greiene? Jeg orker ikke ha en dings på kjøkkenet som surkler og brummer... Det får holde at de er stygge som juling og mest av alt minner om et pissoar (Ref. mannen i huset).
minienthe Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Ja, (tror) det skal være samme type... min har også en bittelite hull for vannpåfyll med en blå skruknott på. Min kommer i fargene blå og lysegrønn. Når du løfter opp domen fra selve fontenen, og snur den opp ned (som om du skulle ha fylt vann på den) , så skal det være... eller det er på min i allefall, en grønn ganske stor skruknott...(vet ikke hel hva annet jeg skal kalle den), rett og slett en sirkel med fire "kammer", du skrur på den (kan sitte litt godt fast, men det er sånn man satte den sammen) helt til den blå bunnen med det lille hullet for vannpåfyllingen, løsner fra domen. Så det ser slik ut. Da er hele domen åpen på undersiden og ligner mest på en vanlig bolle når du snur den opp ned. og like enkel å vaske som en bolle. "Håndtaket" du ser på toppen av domen kan også skrus av (det er der vannet tyter opp) kan også skrus av og man kan vaske grundig ned "røret" som er i midten av domen. hm, min har kun helstøpt plast under og det lille påfyllingshullet til vannet. kanskje jeg har fått en prototype ?
~Mocca~ Skrevet 28. november 2007 #13 Skrevet 28. november 2007 Ikke umulig! Vet du forresten hvilke dyrebutikker som forhandler disse her i Norge? Ellers følger jeg interessert med for dette med rengjøring av vannskål er i det minste hunden selv rimelig opptatt av Lager de forresten noen form for lyd disse greiene? Jeg orker ikke ha en dings på kjøkkenet som surkler og brummer... Det får holde at de er stygge som juling og mest av alt minner om et pissoar (Ref. mannen i huset). Jeg tror jeg vil anbefale å bestille på nettet.. Gjerne fra utlandet, for de ligger høyt i pris. Men når jeg tenker på rengjøring så synes jeg de virker mest praktisk, ihvertfall i forhold til cat-it, hvor katten/hunden slikker på kuppelen, da inbiller jeg meg at den blir ganske skitten..
Tussemøy Skrevet 28. november 2007 #14 Skrevet 28. november 2007 hm, min har kun helstøpt plast under og det lille påfyllingshullet til vannet. kanskje jeg har fått en prototype ? Det høres jo nesten sånn ut! Så rart... da skjønner jeg jo godt at du synes det er vanskelig. hmm..var jeg deg ville jeg skrevet en mail til produsenten. Men når jeg tenker på rengjøring så synes jeg de virker mest praktisk, ihvertfall i forhold til cat-it, hvor katten/hunden slikker på kuppelen, da inbiller jeg meg at den blir ganske skitten.. Tja... selve kuppelen blir jo skitten...etterhvert. Men man må uansett rengjøre en gang i uka. De drinkwell typene har jeg hørt er et herk å vaske inni. altså ikke selve skåla som vannet renner i, men man må jo vaske hele "systemet", og der akkurat der synes jeg at catIt er genial. Lite kluss. Og til TS: Litt lyd og surkling må du regne med, tror ikke man får en HELT stillegående en. Er vanligvis en vanlig akvarium pumpe (og de lager jo alle en svak summe lyd). Men som regel surkler den fordi det er for lite vann i fontena eller så trenger den å rengjøres/filterbytt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå