Brukernavn Skrevet 26. november 2007 #1 Skrevet 26. november 2007 Vi har besluttet at vårt barn skal få tv-konto - altså et visst antall timer h*n kan se på tv pr uke. Hvor mye ser deres barn på tv? Dette er et barn på 6, som hvis det hadde fått lov, ville sett på tv/film hele dagen. Noen formeninger om hvilket nivå vi bør legge oss på?? Barne TV vil være inkludert i den tiden.
Gjest nextlife Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Vi har besluttet at vårt barn skal få tv-konto - altså et visst antall timer h*n kan se på tv pr uke. Hvor mye ser deres barn på tv? Dette er et barn på 6, som hvis det hadde fått lov, ville sett på tv/film hele dagen. Noen formeninger om hvilket nivå vi bør legge oss på?? Barne TV vil være inkludert i den tiden. Hadde denne ordninga for noen år siden med lillemor, men hun var nok6-9 år da. Vi hadde max 1 t. pr.dag. I tillegg hadde vi en avtale om at natur/faktaprogrammer kunne ses i tillegg, men først etter at vi hadde vurdert de. Mange syntes nok vi var kjempestrenge her, men mesteparen av de programmene som var beregnet på barn var, etter mitt syn nærmest fordummende, idiotiske figurer og karakterer med merkelig oppførsel! Hos oss fungerte det bra, noen dager så hun ikke på TV i det hele tatt, og fant heller på sunne og stimulerende aktiviteter
Gjest imli Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Veldig enig i det nextlife skriver om barneprogrammene. Jeg synes at ca 1 times tv-titting pr dag er passe i hverdagen. I helgene blir det vel kanskje litt tv på morgenene også. Jeg synes i alle fall at for mye tv gjør barna passive.
Gjest Tulipa Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Jeg er helt uenig i fokuset deres .. Det er bare TV-tittig som skal begrenses - ikke det å være inne i sin helhet? Jeg hadde vært mer bekymret at ungen min foretrakk å sitte inne istedet for å være ute enn om vedkommende så 1 time eller 2 timer på TV pr dag ..
Gjest imli Skrevet 26. november 2007 #5 Skrevet 26. november 2007 Jeg er helt uenig i fokuset deres .. Det er bare TV-tittig som skal begrenses - ikke det å være inne i sin helhet? Jeg hadde vært mer bekymret at ungen min foretrakk å sitte inne istedet for å være ute enn om vedkommende så 1 time eller 2 timer på TV pr dag .. Det er mye ungen kan gjøre inne som ikke er tv-titting. Leking med leker, tegning, maling osv. Eller er det å være inne negativt i seg selv? Det er fint om barna er mye ute, men det er jo ikke alltid det er vær til det. Jeg synes i alle fall det er tv som virker fordummende, ikke det å være inne.
Gjest nextlife Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Jeg er helt uenig i fokuset deres .. Det er bare TV-tittig som skal begrenses - ikke det å være inne i sin helhet? Jeg hadde vært mer bekymret at ungen min foretrakk å sitte inne istedet for å være ute enn om vedkommende så 1 time eller 2 timer på TV pr dag .. Ts`s spørsmål var hvor mye andres barn ser på tv, og hvilket nivå man bør legge seg på ved å praktisere "tv konto". Inneaktiviteter vs.uteaktiviteter hadde ingenting i denne debatten å gjøre
Gjest Tulipa Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Ts`s spørsmål var hvor mye andres barn ser på tv, og hvilket nivå man bør legge seg på ved å praktisere "tv konto". Inneaktiviteter vs.uteaktiviteter hadde ingenting i denne debatten å gjøre Hun spurte hva slags nivå de bør legge seg på og jeg svarte hva jeg mente. At unger er altfor mye inne idag .. og hvis unger er ute store deler av dagen så spiller det ingen rolle om de ser på TV noen dager 1 time, andre dager 2 timer - mens det er dager de ikke ser TV i det hele tatt .. men det var min mening .. Og ja - det å være inne er utrolig negativt for barn .. De tåler nemlig regn og de blåser ikke bort om det er litt vind.
Donpedro Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Det er ikke alle som bor slik til at det er naturlig å være mye ute i løpet av dagen. Bor man i 7 etg midt i en by, for eksempel.... Synes 1 time hørtes passe ut, for øvrig en god ide.
Gjest Helen Parr Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Mange syntes nok vi var kjempestrenge her, Kjempestrenge? Nei, det synes ikke jeg. Hos oss er det kun barne-tv i hverdagen, noe mer i helgene på grunn av morgenbarne-tv. (Takk Gud for Nrk om morgenen i helgene. ) Ellers er jeg helt enig i at ungene har mye bedre av å være ute enn inne - men det var vel ikke helt det som var spørsmålet her? Ofte er mine ute om sommeren, og da kan de ikke "spare" - her er det barne-tv eller ingenting. Det kan imidlertid byttes i en film på lørdagene.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Kjempestrenge? Nei, det synes ikke jeg. Hos oss er det kun barne-tv i hverdagen, noe mer i helgene på grunn av morgenbarne-tv. (Takk Gud for Nrk om morgenen i helgene. ) Ellers er jeg helt enig i at ungene har mye bedre av å være ute enn inne - men det var vel ikke helt det som var spørsmålet her? Ofte er mine ute om sommeren, og da kan de ikke "spare" - her er det barne-tv eller ingenting. Det kan imidlertid byttes i en film på lørdagene. Så de får ikke lov til å se på noe annet enn barne-tv på hverdager, ikke engang hvis de av en eller annen grunn ikke får sett barne-tv? Det synes jeg var i overkant hysterisk. Ellers synes jeg det blir litt tåpelig å forvente noe av barn som de fleste voksne ikke gjør selv. Det er ingen som dør av å se litt mye på tv en dag, og så litt mindre en annen dag. Noen dager er det mer interessante ting på tv enn andre dager og da synes jeg det blir litt firkantet å ha en ufravikelig tid avsatt.
Gjest Helen Parr Skrevet 26. november 2007 #11 Skrevet 26. november 2007 Så de får ikke lov til å se på noe annet enn barne-tv på hverdager, ikke engang hvis de av en eller annen grunn ikke får sett barne-tv? Det synes jeg var i overkant hysterisk. Ellers synes jeg det blir litt tåpelig å forvente noe av barn som de fleste voksne ikke gjør selv. Det er ingen som dør av å se litt mye på tv en dag, og så litt mindre en annen dag. Noen dager er det mer interessante ting på tv enn andre dager og da synes jeg det blir litt firkantet å ha en ufravikelig tid avsatt. Dersom de ikke ser barne-tv, er det sjelden spørsmål om å se noe annet stedet. Grunnen til at jeg skrev det slik, var at det ofte blir for sent dersom de går glipp av barne-tv. Forresten glemte jeg at de ofte ser Newton på søndager. Ellers er de egentlig ikke så opptatt av å se på tv, bortsett fra barne-tv om morgenen i helgene. Så det er egentlig ikke fordi vi har vært hysteriske, men fordi de ikke har uttrykt noe ønske om det.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2007 #12 Skrevet 26. november 2007 Dersom de ikke ser barne-tv, er det sjelden spørsmål om å se noe annet stedet. Grunnen til at jeg skrev det slik, var at det ofte blir for sent dersom de går glipp av barne-tv. Forresten glemte jeg at de ofte ser Newton på søndager. Ellers er de egentlig ikke så opptatt av å se på tv, bortsett fra barne-tv om morgenen i helgene. Så det er egentlig ikke fordi vi har vært hysteriske, men fordi de ikke har uttrykt noe ønske om det. Hehe, beklager hvis jeg uttrykket meg for sterkt. Jeg er ikke for at barn skal se på tv hele dagen altså, men jeg føler at det ofte er bedre å bruke skjønn enn å ha én regel som man alltid holder seg til. Virkeligheten blir jo ofte litt annerledes enn man hadde tenkt seg.
estrella Skrevet 26. november 2007 #13 Skrevet 26. november 2007 Den gangen jeg får barn skal jeg også ha praktisere slikt.. fordi barn og unge sitter alt for mye i ro. 1 time til dagen passer bra med tv. (Jeg skal innrømme jeg burde innføre den der regelen med meg selv, ikke med tv, men pc. Sitter alt for mye her inne på KG ..så jeg tror jeg skal starte med det på meg selv, før jeg får sittesår )
Gjest Mayamor Skrevet 26. november 2007 #14 Skrevet 26. november 2007 Vi praktiserer ikke en slik ordning; tidvis ser vi null tid på tv, tidvis mye. Mandag til fredag er det fotball, turner, go-kart, besøk til venner, ute og sykle/leke/etc, barneidrett, gitarundervisning ol. Når da leksene er gjort er det stort sett nattinatt. I helgene er vi mye på farten, som resulterer i lite tv-titting. De dagene de ser en del på tv; helt ok. Tv trenger heller ikke være fordummende. Avkanappen fungerer fint her i heimen når tv-en står for mye på. Firkantede regler ønsker ikke jeg på akkurat det området.
Gjest Helen Parr Skrevet 26. november 2007 #15 Skrevet 26. november 2007 Hehe, beklager hvis jeg uttrykket meg for sterkt. Jeg er ikke for at barn skal se på tv hele dagen altså, men jeg føler at det ofte er bedre å bruke skjønn enn å ha én regel som man alltid holder seg til. Virkeligheten blir jo ofte litt annerledes enn man hadde tenkt seg. Ja, det er jeg enig i. Det med interesse for tv går i bølgedaler, har jeg registrert. Regelen vår om kun barne-tv på hverdager er noe som er fullt ut akseptert av ungene, og jeg skal love deg at det er en del andre regler som ikke er det. Derfor tolker jeg det dithen at de foreløpig ikke er så interessert i tv-titting. Og at virkeligheten er annerledes enn man har tenkt seg er intet mindre enn overveldende sant! Vi velger våre kamper med omhu, og her er tv ingen kampsak for øyeblikket. Dette blir sikkert annerledes når det er mer enn barne-tv som frister.
Brukernavn Skrevet 27. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 27. november 2007 Takk for innspill. Ja, kanskje burde vi ha èn tv-konto og èn ute-konto. På den måten får vi både begrenset tv-tittingen, OG økt utetiden. Vi kommer forresten til å ha pc-spilling og PS2 spilling inne i den tiden på tv-kontoen, så det blir nok litt høyere enn en time daglig, da vi må ta høyde for morgenene i helgene.
kamela Skrevet 27. desember 2007 #17 Skrevet 27. desember 2007 Ser at tråden er litt gammel, men svarer likevel. Når mine store var små og Nintendo var nytt og spennende, måtte de være ute en time for å få lov til å spille en time, det fungerte fint! Skjønner at du har litt problemer med uteaktiviseringen uten andre barn i nærheten, hva med stor og liten ball, kanskje h*n har en vegg det er greit å sparke/kaste mot?
Gjest Stjernedryss Skrevet 27. desember 2007 #18 Skrevet 27. desember 2007 Det jeg tenker er at en minimumsgrense med aktivitetstid kanskje er mer hensiktsmessig enn å sette en maksgrense på tv titting. Vi kommer ikke fra det at vi har et helsemessig problem når det gjelder mangel på fysisk aktivitet her i landet. Barn bør ikke se mye på tv, men hvis de er opptatt med andre ting blir det automatisk mindre tv titting.
Blueberry Skrevet 27. desember 2007 #19 Skrevet 27. desember 2007 Hva ser egentlig en 6-åring på utenom barne-tv i hverdagene og barneprogrammer i helgene? Kanskje har dere et kabel-tv abonnement dere kunne sagt opp? Mindre utvalg - mindre interessant...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå