Gå til innhold

Leggetid for en 5 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en diskusjon med mannen min i dag morges, fordi vår 5 åring har vært sent oppe hele helgen. Normalt er han i seng mellom 19.30 og 20.00 på hverdager, men sovner ikke før ved 20.30 - 21.00. Jeg syns det er sent å sovne for en 5 åring, men vi kan ikke legge han før, fordi han er absolutt ikke trøtt før. I tillegg deler han rom med 2 åringen vår, og vi er noe redde for at han skal våkne av mye synging, og prating (med seg selv) fra vår 5 åring. I helgen (og stort sett hver helg) får han være 1/2 time lenger oppe. Altså han legger seg 20.30. På fredag sovnet han ikke før 21.30, på lørdag det samme, og i går, 22.00. Er ikke det mektig sent? Min mann mente at det var jo bare 1/2 time lenger enn vanlig han var oppe, så hva var det store her... Jeg på min side syns at han da i utgangspunktet ikke bør få være lenger opp i helgen (han har aldri fått lov til det før, men det har blitt begynt med nå i det siste), fordi han da sovner så mye senere. Riktignok våkner han senere, men det får være grenser syns jeg. Sovne klokka 22 for en 5 åring, det er vel ikke vanlig?

Han får se 1/2 time av Beat for Beat (elsker det), fikk se 1/2 time av MGP junior, og får se 1/2 time av Robinson (syns det er spennende).

Nå har vår 5 åring ADHD, så han er litt mer kriblete i kroppen enn andre 5 åringer, og derfor har vanskelig med å roe seg på kvelden. VI kan ikke gi han medisiner på kvelden, for da hadde han vært våken til midnatt.

Vel, hva er egentlig vanlig for en 5 åring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hos oss er det veldig forskellig... men i ukedager er det i seng kl 19....

i helgene er det annerledes.. da vi har et stebarn på besøk annen hver helg.... da får de lov til å være oppe til kl 22....

og andre helger legger de seg kl 21

Gjest Apple- på jobb
Skrevet

Nå er min 6, men har "alltid" hatt samme leggetid, dvs. barne-tv, kveldsmat og i seng. I praksis betyr det at han legger seg senest 19.30, og det er mer enn sent nok.

Barn trenger mye søvn, mer enn mange foreldre skjønner, og hadde din 5-åring vært en "vanlig" 5-åring, ville jeg sagt at han legger seg alt for sent. Men så er det annerledes med ADHD-barn, er min erfaring. Jeg har et nært familiemedlem som har ADHD, og h*n trengte fryktelig lite søvn under oppveksten. Veldig slitsomt for foreldrene, men sånn er det nå. Nå vet jeg ikke om alle ADHD-barn er sånn, men det kan virke som sønnen deres er sånn.

Det jeg ville gjort hadde jeg vært deg, er å fokusere på rutiner i stedet for akkurat når han skal legge seg. Gjør det samme hver kveld, og ha fokus på sakte nedtrapping av aktiviteter. Leggetid kl. 20 er kanskje passe for han, men da tror jeg det er viktig å ha (ihvertfall tilnærmet) samme leggetid i helgen, kanskje med en liten halvtime ekstra. De siste 10-15 minuttene bør absolutt tilbringes på soverommet, helst i sengen, mens en av dere f.eks. leser en bok for ham.

Send meg gjerne en PM :)

Skrevet

Hos oss gjør vi unna kveldstellet med tannpuss, bleieskift og pyjamas kl 18.30 og kl 19.00 legges 5 åringen vår.

Skrevet

Min 5-åring er som regel i seng til kl 20, og sover ca en halvtime etterpå. Nå må han ikke opp så tidlig, for når pappaen er hjemme en mnd i slengen er det han som følger i barnehagen og da begynner han som regel ikke før kl 10. De ukene pappa er borte må han litt tidligere opp de dagene jeg jobber, men så sovner han også tidligere de kveldene han har stått tidlig opp om morgenen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...