Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er Belgia??? Tenker på å være Aupair der ett år.. Mye å se? Inntrykk av at det ikke er så veldig mye turister der.. Mange som har vert der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Belgia er lite :) Jeg har bare vært i Brussel, og likte ikke den byen noe særlig. Jeg antar dog at det er veldig annerledes å bo der enn å være interrail-turist; byen er ikke spesielt hyggelig/pen/de mest tilgjengelige severdighetene er kjedelige (Manneken Pis er liksom ikke akkurat en verdensbegivenhet) osv. Men det er jo en stor by, med masse aktivitet (EU-hovedstad), så jeg antar det går an å la seg underholde over tid der... Andre byer har jeg ikke vært i.

Skrevet

Har bodd der i ett år - i nærheten av Brussel men på flamsk side. Vet ikke helt hva jeg skal si... det er sikkert mye som skjer der òg, men da må man kanskje lete litt grundigere enn i mange andre byer. De har jo godt øl, da, og språkmessig er det et spennende og ganske unikt land.

Jeg har ikke hatt spesielt stort behov for å reise tilbake dit etter det året, i motsetning til andre land jeg har bodd i. Men alt kan sikkert skje hvor som helst ;-)

Skrevet

For turisme ville jeg i hvert fall anbefalt Brügge, helt nydelig kanalby med masse å se. Langt mer sjarmerende enn Brüssel i hvert fall. Skal du bo lenge i Belgia rekker du vel å se hele landet hvis du vil, og landene rundt også :)

Skrevet

Har vært i Brüssel én gang, og i motsetning til resten her synes jeg byen var ganske så sjarmerende, jeg. Men nå var jeg der bare i ett døgn (og i feriemodus), så det er sikkert noe annet enn å bo der over en lengre periode. Synes byen generelt var pen og se på, var på koselige caféer og fant noen artige butikker. I utkantstrøkene så det imidlertid ikke så veldig fint ut... Litt "ghettoaktig" enkelte steder, kanskje?

Skrevet

Hei igjen, jeg er gjesten som bodde der ett år.

Kom til å tenke på at hvis du skal være au pair, så skal du kanskje være hos en av de maange norske familiene i nærheten av Brussel? I Waterloo-området er det mange som bor, det er veldig fint, typisk overklassemiljø, og barna går på DYRE internasjonale skoler (eller SSB - Scandinavian School of Brussels) som blir sponset av den norske staten, husker at det kostet rundt 100 000 per elev per år, dette var ca 15 år siden...

Jeg gikk på en liten, offentlig skole (universitetet som foreldrene mine jobbet på hadde ikke råd til å sponse barna til de ansatte med skolegang, i motsetning til NATO/EU-arbeidsgiverne) og måtte lære meg det lokale språket der. På den måten føler jeg at jeg fikk lære å kjenne det "virkelige" Belgia, selv om det var hardt. Dersom du havner i Waterloo eller lignende, vil du stort sett møte et overklassesamfunn som er veldig koselig, og behagelig, og hvor det skjer mye, men de lever liksom litt "på utsiden" av det vanlige samfunnet.

Det kan jo være interessant nok, også det!

• 6 måneder senere...
Skrevet

Jeg har gått ett år på SSB i Waterloo, og det er sant som det sies over her: Havner du i en nordisk familie i området rundt Brussel lever du i en skandinavisk boble. Familiene omgår hverandre og de fleste familiene jobber med omtrent det samme og pendler til Brussel hver morgen.

Men selvfølgelig kan man også ta turen utenom "boblen". Anbefales å interessere seg litt i de ikke-skandinaviske aktivitetene rundt omkring. Lese aviser, gå på museer, shoppe der belgerne shopper og kanskje bli medlem av et belgisk idrettslag.

På utsiden kan det kanskje virke som belgerne lever et rolig og anonymt liv, og at de er konservative og gammeldagse, men det finnes absolutt flere unntak enn de som følger reglen. Man må bare ville se de og våge å utforske litt. Da lærer man fort språket også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...