Lilywhite Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Tenkte å servere: Urtekjøttboller (fått oppskrift fra jannamor Saltbakte poteter (oppskrift jannamor) Fylte champignoner Grillede asparges Potetsalat Salat med fetaost og div grønnsaker Div spekemat Og kanskje grillede kyllingspyd også... Har aldri laget tapas før, høres dette greit ut? Vi blir bare 5 pers da, så kanskje litt mye å lage alt, men skal liksom være litt forskjellige ting da Og samboer skal være hjemme også (jobber med en eksamensoppgave, jeg skal ha jentekveld), så regner med han sniker til seg noen godbiter han også... men er likevel litt usikker på hvor mye jeg skal lage når vi er 5 (6) pers... endel av oppskriftene står det hvor mange pers det er til, men litt vanskelig å vite hvor mye jeg skal lage av alt tilsammen...
Gjest Indo Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 joda, tar du med innspillet til La Luna høres det perfekt ut! Men du kan godt lage mer enn det står i oppskriftene. De gangene vi har fulgt oppskriften, har vi endt opp med akkurat litt for lite. Bedre å ha for mye enn for lite hvertfall=) La Luna: Har du ei god aioli oppskrift? mista mi, og finner ingen gode=(
Lilywhite Skrevet 25. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. november 2007 Siden jeg ikke har laget aioli før kan jeg ikke garantere at denne er god, men her er en jeg fant på nettet: 2 eggeplommer 2 dl olivenolje 3 fedd hvitløk 1 ss sitronsaft 1 ts salt Alt utenom olivenolje skal blandes i food processor, etterhvert skal olivenoljen tilsettes, først dråpevis og så i tynn stråle...hvis man blandet for fort ville det skille seg (men det vet vel dere som har laget det før ) Vet som sagt ikke om denne er god, så hvis noen har en oppskrift som de liker godt kan de gjerne slenge inn den også
La Luna Skrevet 25. november 2007 #6 Skrevet 25. november 2007 joda, tar du med innspillet til La Luna høres det perfekt ut! Men du kan godt lage mer enn det står i oppskriftene. De gangene vi har fulgt oppskriften, har vi endt opp med akkurat litt for lite. Bedre å ha for mye enn for lite hvertfall=) La Luna: Har du ei god aioli oppskrift? mista mi, og finner ingen gode=( Ikke her hvor jeg er nå dessverre, skal se om jeg finner oppskrift når jeg kommer hjem om et par dager Støtter Indo i å lage mye. Er bedre å ha litt for mye som kan brukes til restemat dagen etter enn at gjestene ikke skal bli mette.
Gjest Eurydike Skrevet 26. november 2007 #8 Skrevet 26. november 2007 Siden jeg ikke har laget aioli før kan jeg ikke garantere at denne er god, men her er en jeg fant på nettet: 2 eggeplommer 2 dl olivenolje 3 fedd hvitløk 1 ss sitronsaft 1 ts salt Alt utenom olivenolje skal blandes i food processor, etterhvert skal olivenoljen tilsettes, først dråpevis og så i tynn stråle...hvis man blandet for fort ville det skille seg (men det vet vel dere som har laget det før ) Vet som sagt ikke om denne er god, så hvis noen har en oppskrift som de liker godt kan de gjerne slenge inn den også Det kan bli veldig sterkt med 3 fedd hvitløk, synes jeg - jeg pleier å klare meg med ett, evt to. Litt dijonsennep sammen med eggeplommer i starten gjør at det ikke skiller seg så lett, og smaker godt. Ellers er oppskriften min helt lik denne. Jeg synes ellers det er lettest å lage aïoli med vanlig håndmikser. Og så pleier jeg å tynne den med en del vann tilslutt (evt mer sitron, smak deg frem).
Gjest Eurydike Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 (endret) PS: ... og så kan det være godt med 50/50 extra virgin olivenolje og en nøytral olje som feks solsikke - ellers kan olivenoljesmaken bli litt vel fremtredende. Endret 26. november 2007 av Eurydike
FantasDick Skrevet 26. november 2007 #10 Skrevet 26. november 2007 Vi laget tapas for første gang i helga, til 8 personer. Jeg hadde ingen oppskrifter - laget alt på øyemål, slump og smak. Vi hadde kjøttboller med urter, hvitløk og chilli i tomatsalsa, kald pasta med grønn pesto, soltørkede tomater og ruccola, reker i Sweet hot chili sauce, lefseruller med urte/hvitløk smøreost, ruccola og chorizo, diverse spekemat, oliven, oster, fersk focaccia og aioli. Alle var svært fornøyde, og det ble litt mat til overs.
Gjest *Mim* Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Hvordan gikk det, Lene? Skal lage tapas i helga, og ble inspirert nå! Hvordan lager du saltbakte poteter?
Trillrund Skrevet 28. november 2007 #12 Skrevet 28. november 2007 Et alternativ med laks.... Bruk myk tortillalefse, gjerne med hvitløk Smør med pesto Legg på skiver med røyka laks "Drypp" utover creme fraiche Rull og skjær opp. Bruk gjerne tannstikker for å holde fasongen. NYDELIG!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå