Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd å slanke seg ved å gå i ketose?

Fordeler/ulemper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør noen som har gått på Krigsskolen: de går ned masse i vekt, men når du spør dem om hva som er det kjipeste de har opplevd, så kommer som regel stridskurset på KS med en gang...

Nå opplever jo kadettene ketose sammen med søvnmangel, men går du i ketose så er jo kroppen i en slags krise. Fordelen er selvsagt at med nada karbohydrater å brenne, så er kroppen nødt tilå brenne fett, men kroppen skrur ned forbrenninga også, nettopp for å spare. Jeg vil tro at du vil føle deg ganske trist mens du holder på, og aceton-ånde må vel sies å være bare marginalt sjarmerende. Tror ikke du orker å holde på så lenge at effekten vil bli særlig stor.

Forøvrig: vær veldig oppmerksom når du eventuelt begynner å spise igjen - etter en slik opplevelse vil forbrenninga di være på sparebluss, slik at du fint vil legge på deg alt du har tapt og litt til når du begynner å spise igjen... Det siste har jeg opplevd sjøl: jeg spiste veldig lite i omtrent en uke (høydesyke), og ble veldig tynn, men gikk opp to-tre kilo med en gang jeg begynte å spise igjen.

Gjest Gjest_LM_*
Skrevet
Forøvrig: vær veldig oppmerksom når du eventuelt begynner å spise igjen - etter en slik opplevelse vil forbrenninga di være på sparebluss, slik at du fint vil legge på deg alt du har tapt og litt til når du begynner å spise igjen... Det siste har jeg opplevd sjøl: jeg spiste veldig lite i omtrent en uke (høydesyke), og ble veldig tynn, men gikk opp to-tre kilo med en gang jeg begynte å spise igjen.

Dette er da ikke helt sant. Sliter man med overvekt (over 10kg for kvinner, 15kg for menn), kan en diett med kostintrodusert ketose være tingen!

Det man da gjør er å kutte ned på karbohydratene til ca 15-20g om dagen. Når kroppens karbohydratlager er tomt (ca 2-4 dager), vil kroppen komme i en spesiell forbrenning, ketose, hvor den forbrenner fett, og ikke karbohydrater og fett, som den vanligvis gjør. I denne forbrenningsfasen vil du miste fettvev ganske fort, dermed er kuren svært effektiv. Du bør imidlertid ikke skeie ut med karbohydrater før kuren er ferdig, da dette vil resultere i vektoppgang. Når den hardeste del av kuren er over, kan du sakte øke karbohydratnivået i kosten (5g i uka) din til maks 100g om dagen.

Det som er viktig på en slik diett er:

-Å få i seg nok fett (min 70%).

-Ikke ha for høyt proteininnhold i kosten (over ca 25%).

-Å få i seg nok mat (du blir svært mett av både fett og protein. rundt 1500-2500kcal om dagen).

-Å ikke la seg friste av karbohydratholdige matvarer, da kroppen vil bruke to til fire dager på å komme inn i ketose igjen.

Det negative med en slik ketogen diett, er at du i begynnelsen (den første måneden) kan føle deg svært slapp og kraftløs. Dette vil i midlertid gå over etter hvert. Svært tunge former for utholdenhetstrening kan også bli tøft.

For flere positive og negative sider, kan du bl.a. gå inn på www.lavkarbo.no eller spørre legen eller en helsekostbutikk i nærheten av deg.

Lykke til!

Skrevet

Det skulle stått: vil kunne legge på deg... osv. Du har mer peil enn meg, det er tydelig.

Sjøl har jeg aldri vært i ketose, og har ingen planer om det heller, men dette kan da ikke være særlig gunstig hvis man trener? Eller? Hvorfor går slappheten over etter en stund?

Skrevet

Det er ikke gunstig om man trener hardere enn lett-middels intensitet, det er best for dem som f.eks. bare går turer. Noen trener imidlertid hardt i ketose, det er individuelt.

Slappheten går over fordi kroppen venner seg til å brenne fett i stedet for karbohydrater.

Skrevet
Slappheten går over fordi kroppen venner seg til å brenne fett i stedet for karbohydrater.

Jeg er ikke helt enig med deg der. Slappheten går vel ikke over før kostholdet er i balanse. Jeg ville ikke satt i gang en slik diett uten å snakke med legen, eller ernæringsfysiolog først. Det går blant annet an å få føling selv om man ikke har diabetes.

Og en annen ting er at veldig mange vitaminer kommer fra karbohydratholdige matvarer. Når du ikke spiser dem, så bør man få dem i seg på en annen måte.

Skrevet

Jeg har nå vært i ketose i 4 mnd, og gått ned 16 kilo. Ikke slapp, ikke sulten, ikke lyst på snop, ikke dårlig ånde. (ånden komme kun hvis kroppen ikke greier å kvitte seg med ketonene)

Skrevet

Har lest litt, og sett at det er forskjellige typer ketose. Den jeg snakker om er den ugreie som man, som tidligere nevnt, gjerne putter militære på mestringsøvelser i. Den som brukes for å slanke seg kalles benign kosholdstindusert ketose.

.... uten å røpe for mye, så fant jeg blant annet denne linken.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=375619

Skrevet
Jeg har nå vært i ketose i 4 mnd, og gått ned 16 kilo. Ikke slapp, ikke sulten, ikke lyst på snop, ikke dårlig ånde. (ånden komme kun hvis kroppen ikke greier å kvitte seg med ketonene)

Hvordan ser en typisk dag ut for deg? (Tenker på kosthold)

Antar det er forskjellige grader av kostholdsintrodusert ketose da, siden acetonånde oppgis som vanlig bivirkining?

Skrevet
Hvordan ser en typisk dag ut for deg? (Tenker på kosthold)

Antar det er forskjellige grader av kostholdsintrodusert ketose da, siden acetonånde oppgis som vanlig bivirkining?

Skal vi seee:

Brunch: omelett av bacon, egg, løk og ost, Kaffe med kremfløte

Middag: kjøtt eller fisk, rikelig med salat med ost og seterrømme, evt fløtesaus

Kvelds: Middagsrester, smoothie av egg, fløte, natreen , olivenolje og bær

Mellommåltid / snacks: atkins sjokoladebar, nøtter, bacon chrisp, ost,

Ja, det er ulike grader av ketosen, ånden er verst i begynnelsen, men kroppen effektiviserer fettforbrenninge

n etterhvert som den blir flinkere til å utnytte fettet som energikilde. Det er meningen at kroppen skal spalte opp ketonene til blant annet druesukker, og det er derfor blodsukkeret holder seg stabilt gjennom en slik kur. Energitilførselen er der fortsatt selv om man har gått lenge uten mat, fordi man fortsetter å forbrenne kroppsfettet.

Mange er skeptiske til en slik kur, og man skal selvfølgelig ikke ekserimentere med slikt hvis man er noenlunde normalvektig. Denne kuren er somet spark bak, man får det lille dyttet man trenger for forhåpentligvis å legge om kostholdet også på sikt. For det er ingen hemmelighet at karbohydratene vil trygle om å gjøre meg fet igjen, i det øyeblikket jeg føler at det er fritt fram. Selvfølgelig vil jeg øke karboinntaket noe med tiden, det vil da skje når jeg føler jeg har gått ned nok. Da vil jeg jo også bli nødt til å trene mer for å holde vekta stabil.

Ergo, ketosen hjelper meg ned i vekt enkelt, og jeg må selv bruke det jeg lærer underveis om min egen kropp for å holde meg slank, noe jeg tror kan bli en større utfordring enn selve slankingen.

Skrevet

Jeg gikk på ketose kur i 3 mnd i høst. gjorde alt rett, men gikk ned svært lite og var slapp hele tiden. Den dårlige ånden var bare til og begynne med.

Men vet det er mange som går ned mye med denne dietten, den var bar ikke noe for meg. Slutta på den og gikk over til fedon og nå går det mye bedre.

Skrevet

Min erfaring med ketose

Har holdt kroppen i ketose, mer eller mindre i 2 år, med små avbrekk. (Har snakket med min lege om dette)

Det betyr at jeg har spist omtrent 20 g. karbohydrater/dag.

Men, hvis en bruker hue, så får man ganske mye ut av de 20 g.

En tomat for eksempel, inneholder ca 2-3 g karbohydrater.

Jeg bruker mye grønnsaker, lite frukt, men spiser en god del bær i sommerhalvåret.

Til å begynne med synes jeg det var veldig festlig å kunne gå ned i vekt ved å spise egg og bacon til frokost, og jeg gikk ned så det suste.

Men det varte en liten stund, så ble jeg lei dn type mat.

Nå spiser jeg mye grønnsaker hver dag, i alle varianter: wok, vanlige fryste grønnskaer, salater osv osv.

Jeg bruker mye oljer, som raps, oliven, solsikke.

Jeg spiser mye nøtter, para, hassel, mandel...mm.

Når det gjelder proteiner, så spiser jeg neste bare "rene" proteiner, altså holder jeg meg vekk fra pølse og farseprodukter, kort sagt de aller fleste blandingsprodukter.

Jeg spiser kylling, egg, skalldyr, rødt kjøtt, mye fisk, særlig fet fisk, og jeg bruker en del ost (til salater og omeletter)

Jeg tar også multivitamin, og jeg tar tran hver dag.

Har aldri følt meg i så fin form. blodsukkeret er helt fint, og blodtrykket har gått ned. Begge deler var for høyt før.

Men, du skal aldri gi deg i kast med sånt som dette uten å ha kontakt med en lege.

(har gått ned 42 kilo)

Skrevet

Spør deg selv dette:

Hva skal du med ketose når du kan hjelpe din egen kropp gjennom "vanlig sundt kosthold" og trening i steden.

Du må jobbe MED kroppen din, ikke MOT den dersom du skal få den til å spille på lag med deg.

Selv har jeg lagt om kostholdet, begynt å trene 3-4 ganger i uka, og som resultat har jeg gått ned 17 kg det siste året. Men det krever tolmodighet. Du kan ikke tenke på neste uke eller neste måned, men se det hele i et lengere perspektiv. Jeg har ennå 7-8 kg jeg vil bli kvitt, men har ikke noe konkret mål for hvor lang tid jeg skal bruke på det. Jeg bare jobber videre og så tar det så lang tid som det tar.

Skrevet

det er viktig å finne noe som passer for nettopp DEG.

Noen bruker grethe roede, andre faster, og andre spiser ananas.

Jeg for min del har aldri klart å fullføre noe før nå, enda jeg har prøvd omtrent alt.

Atkins trives jeg med, jeg jobber ikke MOT kroppen min, kroppen min har det bra.

Grethe roede og alle lignende dietter har ikke patent på slanking.

Og, det kan være greit å sile informasjon man kommer over. det finnes like mange meninger som det finnes eksperter.

noe som forbauser meg er at mange har lett for å bli hissige og nesten litt agressive når jeg forsvarer atkinsdietten, hvorfor er det sånn?

Sylfida

Skrevet
Grethe roede og alle lignende dietter har ikke patent på slanking.

Nei. Ingen "dietter" har "patent" på noe som helst.

Men mitt poeng er at man bør holde seg unna alt som kan kalles enn "diett" eller "slankekur". Man bør i steden legge om livvstilen til en sunnere "vanlig livsstil".

Man skal ikke "finne en måte å gå ned i vekt på", men man skal finne en måte å leve livet på. Det er kun det som fungerer i deg lange løp.

noe som forbauser meg er at mange har lett for å bli hissige og nesten litt agressive når jeg forsvarer atkinsdietten, hvorfor er det sånn?

Jeg vil anta at det er fordi de blir frustrerte av å ikke nå fram til deg. Selv om man skulle klare å gå ned i vekt på en slik diett, så er det ikke sundt. Du får i deg utrolig mye usundt fett som "legger seg godt til rette" i blodårene dine.

Skrevet

Vel, alle mine verdier er fine.

- Leverfunksjon

- Nyrefunskjon

- Blodtrykk

- Blodsukker

- Kolesterol

og alt det andre jeg ikke husker navnet på i farta.

Var nylig til helsekontroll, og det etter to år på denne "dietten".

Og ordet slankekur er jo egentlig bar en talemåte da, noe vi sier for å fortelle at vi skal gå ned i vekt :-)

Jeg tror de flest er helt enige meg deg og meg og vet at det er en livsstilendring som må til.

og ja...jeg glemte å fortelle at jeg jogger i en time 4-5 dager i uka.

Så hva som er så usunt med dette skjønner jeg ikke *klør meg i hodet*

Sylfida...igjen

Skrevet

og ja...usunt fett?

Det spiser ikke jeg.

Gjør du?

Skrevet
og ja...usunt fett?

Det spiser ikke jeg.

Gjør du?

Klart jeg gjør. Det er jo usunt fett i det aller meste av mat.

Poenget er å få i seg minst mulig av dette sunne fettet. Å unngå det totalt kan jeg ikke skjønne er mulig med mindre man blir fruktianer eller noe.. :)

Skrevet

Nei, det er ikke lett å unngå fett helt, men jeg tenker mest på det fettet vi kan unngå, dessuten trenger jo kroppen fett for å fungere.

Og helt fantaisk skal man heller ikke bli :-)

Men man kan jo prøve å erstatte så mye som mulig usunt fett med det som er sunt.

jeg kommer aldri i verden til å gå tilbake til min "gamle" livsstil når jeg har nådd den vekta jeg vil ha.

Men jeg kommer til å spise litt mere karbohydrater, og jeg kommer til å være veldig restrektiv med brød og poteter.

Det er jo faktisk ikke livsnødvendig med brød og poteter, eller pasta og ris. Finnes mange fullgode erstatninger, men det krever litt kunnskap om kosthold, for den som vil :-)

Sylfida....atter en gang :nisse:

Skrevet

Da snakker vil litt mer samme språk her.. Jeg ble en smule sjokkert over påstanden om at du ikke spiste usunt fett.

Jeg spiser heller ikke mye brød, poteter, pasta eller ris ;) Men det er MYYYE mellom det å dytte innpå med karbohydrater og de å leve etter atkins. Atkins-dietten inneholder faktisk spising av masse fett.

Om du ikke spiser mye fett, så lever du nok neppe etter Atkins. Og det synes jeg er godt å høre :)

Jeg har også redusert mye på karbo-inntaket og har bla latt meg inspirere av South Beach-dietten. Men det å reduserer inntaket av karbohydrater er noe ganske annet enn å følge en atkins-diett.

Poenget er jo å finne en god livsstil uten å gå til ekstreme løsninger. Man må finne noe som fungerer i hverdagen og fungerer for kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...