Gå til innhold

Kollega som drikker for mye

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret kollega
Skrevet

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg har en kollega som jeg jobber ganske tett sammen med, som jeg tror kan ha problemer med alkohol. Hun er ofte syk på mandager, og ellers har hun en del sykefravær. Hun virker å ha dårlig hukommelse, og glemmer avtaler vi gjør både privat og på jobben. Hun lyver om bagateller, og når virker ikke å skjønne at hun snakker imot seg selv mange ganger. Hun virker å ha et enormt stort behov for bekreftelse og tilbakemelding og gjør mye for å bli "synlig" på ulike måter. Det slår både positivt og negativt ut for henne. Hun drikker mye når hun er ute, og klarer ikke alltid å ta vare på seg selv. Jeg har kjent at det har luktet alkohol av henne, og jeg tror hun skulle kjøre bil da. Orket ikke å undersøke det nærmere, så feig var jeg.

Jeg liker min kollega veldig godt, og er glad i henne. Jeg har forsøkt å snakke med henne om min bekymring i et konkret tilfelle, og det ble ikke så godt mottatt, og venneskapet er fortsatt skjørt av denne grunn. Jeg vet at en annen kollega av henne også er bekymret for henne, men han orker ikke å snakke med henne om det. Han mener at enhver må ta ansvar for sitt eget liv, så lenge det ikke går ut over jobben. Jeg syns hun skal skjerpe seg hmt barna. De kan ikke alltid ha det så greit.

Jeg har ikke lyst å gå på julebordet til jobben i år for da må jeg se på dette som bekymrer meg, og det har jeg ikke lyst til. Hva annet kan jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg startet denne tråden, og er egentlig ikke overrasket over at det ikke kommer noen svar, for det er vanskelig, og jeg ender sikkert opp med nettopp det; å gjøre ingenting. Det er vanskelig å skulle bry seg om andre, for det blir så fort oppfattet som å bry seg med ting en ikke har noe med. Liv, jeg ser at du nevner Akan, men jeg har ikke noen grunn til å kontakte Akan på vegne av min kollega. Det må hun jo evnt. gjøre selv, men hun ser jo ikke at hun trenger noen hjelp til å drikke mindre og mer kontrollert. Hun har jo full kontroll... så da så.

Men jeg gir henne iallefall ikke vin til jul! (selv om hun ville bli veldig glad for det)

Skrevet

Jovisst kan du snakke med akankontakten på arbeidsplassen deres om henne. Si at du er bekymret og hvorfor. Akankontakten har fått opplæring i hvordan angripe saken videre.

Skrevet

Dette bør du faktisk si noe til noen om. Vi er ikke flinke nok til å bry oss når det kommer til folks drikking, og det gjør faktisk at det går alt for langt for noe blir tatt tak i.

Finn ut hvem som er Akan-kontakt på jobben din, og ta en konfidensiell prat med vedkommende.

Gjest Gjest_huldra_*
Skrevet

Hei

Har selv et par kolegaer som jeg syntes drikker litt for mye og i litt rare settinger. Har også opplevd å miste en god kolega tidligere pga leverkreft. De fleste visste at mannen var alkoholiker, men ingen gjorde noe. Skjulte heller problemet hans i årevis for at toppledelsen ikke skulle få greie på det. Da jeg ble ansatt var det for sent. Periodene kom bare oftere og oftere, og til slutt forsvant han og døde. Husker det gikk veldig inn på meg. Stilte spørsmål til de andre om hvorfor de hadde sydd poser under armene hans. De hadde jo ikke hjulpet han på den måten, heller tvert om. De hjalp han i grunn bare med å gå til grunne. Men jeg forstår de andre og - slike ting er så vanskelige. Man vil jo ikke såre, eller man er ikke sikker. Redd for å tråkke i baret...

Hvordan er det ellers med denne kolegaen din? Har hun det greit personlig utenom jobb? Er det noen grunn til at hun drikker såpass?

Det er ofte et lite tegn hvis hun reagerer med agressivitet hvis du konfronterer henne med drikkingen hennes (det spørs jo hvordan du spør..). Det er aldri lett å innrømme at man har et problem. Eller det kan hende at de fleste i hennes familie/omgangskrets drikker på samme måte - at hun tror det er normalt og bruker det som en sovepute.

Uansett er det dumt å drikke mye i jobbsammenheng. Blir du dritings og dummer deg ut er det tungt å komme på jobb i ettertid. Mistet selv ganske respekten for en av mine kolegaer etter en teambuilding hvor han ble dritings og prøvde å elge seg innpå meg (jeg har samboer). Dagen etter var han veldig fyllesyk og kunne ikke bidra med noe jobbmessig..... Vet jo ikke om han har noe alkoholproblem, men jeg har hørt rykter om at han ofte blir slik når det arrangeres noe med jobben.. Hvordan han er privat aner jeg jo ikke.

Jeg ville nok ikke kontaktet AKAN i utgangspunktet. Ville nok heller tatt en prat til med henne og undersøke om hun har problemer/bekymringer som spiller inn. Er hun frustrert? Alene mor som ønsker kjæreste? Mye alene om kveldene i helger? Yngre venner som er på et helt annet stadie festmessig? Traumer hun sliter med? Har du først satt igang AKAN så er det vanskelig å snu, og hun er faktisk stemplet. Det er jo ikke sikkert at hun er alkoholiker. Det går ann, i perioder, å ha et negativt forhold til alkohol som kan snus når roten til problemene behandles/bearbeides. AKAN er for folk som ikke klarer å hjelpe seg selv ut av problemene og løser det ved å drikke tettere og tettere til det til slutt blir et problem for dem selv og omgivelsene rundt. man bør prøve selv før denne instansen kobles inn. Særlig hvis du bryr deg om jenta. AKAN papirer oppbevares i flere år. Hvis hun slutter i jobben om et år vil papirene følge henne selv om hun har jobbet seg ut av skiten... Bare sånn at du vet det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...