kalle24 Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Jeg skal importere en hund fra Sverige. Leste at det var 25% mva som skulle betales ved ankomst til Norge. Hva skjer om jeg velger åikke betale denne MVAen? kan jeg fåsvi for dette senere?
Frey Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Du må fortolle hunden ja, og kjører du på grønt og blir stoppet vil du få bot i tillegg til at du må betale toll. Men nei, det har ikke tilbakevirkende kraft når du først er i Norge. Men å gjøre seg til kjeltring for noen skarve tusenlapper? Jaja, hvert sitt valg..
onyx Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Jeg skal importere en hund fra Sverige. Leste at det var 25% mva som skulle betales ved ankomst til Norge. Hva skjer om jeg velger åikke betale denne MVAen? kan jeg fåsvi for dette senere? Hvis du henter hunden selv og er ute av landet i mer enn 24 timer samt at verdien på hunden ikke overstiger nok 6000, så skal du ikke betale mva. Du kan uansett alltids velge å ikke betale mva selv om du er pliktig, men om det får konsekvenser kommer vel helt an på. Jeg vet at folk som har importert f.eks. hest uten å betale mva eller jukset på verdien har fått problemer i ettertid også.
rangi Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 (endret) Du har vel sørget for å ha papirene i orden på hunden? Man velger ikke om man vil betale mva.... men, man kan jo alltids velge om man vil følger de lover og regler som gjelder da.. Endret 26. november 2007 av rangi
kalle24 Skrevet 5. desember 2007 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2007 takk for hjelpen! Det ordna seg og jeg betalte mva i tollen!
Gjest Chihuahua Skrevet 23. januar 2009 #6 Skrevet 23. januar 2009 Ja, det var jo en liten overraskelse for meg nå. For 8 mnd siden satt jeg på internett og fant en Chihuahua til 10 000kr i sverige. Tenkte, wow. Kjempe bra! Spontant og ganske uforbredt sa jeg til kjæresten min, NÅ booker jeg hotell også drar vi til Gøteborg for å hente den. Kjørte over sov en natt, hentet valpen betalte og kjørte over grensen igjen, HELT uten å tenke på toll, papirer ol. Hunden var ikke registrert og hadde ikke stamtavle heller. Og jeg tenkte overhode ikke på grensetollen. Jeg har hatt med mine andre hunder fra norge til sverige på shopping veldig mange ganger, og ingen av dem har papirer heller. Silly me..Jeg må si at jeg var heldig som ikke ble stoppet. Og nå, vet jeg ikke hva jeg kan gjøre for å få dette i orden. Har jo ikke papirer på han i det hele tatt, og vi planlegger å ta med alle tre hundene på europatur. Tenker liksom ikke over at, om jeg kjøper et stereoanlegg på svinesund for 10 000kr, at jeg må fortolle det. jaja, da ble plutselig hele den opplevelsen gjort om til en kriminalitet jeg overhodet ikke var klar over DEN gang. Nå ble jeg spurt om hvor mye fortollingen kom på, og vips hadde jeg ikke noe svar. Måtte hunden fortolles?? oh regner ikke akkurat med å være alene på den blemma der. Og for alt en i tollvesnet vet, hadde jeg fått hunden for under 6000kr, fordi den ikke hadde papirer, og hva skulle de da ha gjort. Tatt den ifra meg? Hadde IKKE forbauset meg det minste. Hvis hunden nå må være i norge for alltid gjør ikke det noe, han har et perfekt lynne og er nydelig. Kan ikke risikere noe fatalt ved å prøve å få gjort det på den riktige måten.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 23. januar 2009 #7 Skrevet 23. januar 2009 Da vi kjøpte hund i Sverige i sommer tok oppdretteren selv initiativ til å sette prisen på kontrakten til 6000 kr (selv om vi betalte 12 000), slik at vi ikke måtte betale mva i tollen. Hvis man er i utlandet over et døgn er grensen for å betale mva 6000, hvis man er der under et døgn er vel grensen 3000. Avtalen med oppdretter var at hvis vi ble stoppet skulle vi bare si at hunden hadde en lav pris fordi oppdretter skulle ha to kull etter han. Hvis man har kjøpt for 6000 eller under kan man bare kjøre forbi tollen, hvis ikke det er kontroll.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 23. januar 2009 #8 Skrevet 23. januar 2009 Da vi kjøpte hund i Sverige i sommer tok oppdretteren selv initiativ til å sette prisen på kontrakten til 6000 kr (selv om vi betalte 12 000), slik at vi ikke måtte betale mva i tollen. Hvis man er i utlandet over et døgn er grensen for å betale mva 6000, hvis man er der under et døgn er vel grensen 3000. Avtalen med oppdretter var at hvis vi ble stoppet skulle vi bare si at hunden hadde en lav pris fordi oppdretter skulle ha to kull etter han. Hvis man har kjøpt for 6000 eller under kan man bare kjøre forbi tollen, hvis ikke det er kontroll. Dette er veldig risikablelt! Norske tollere er ikke dummere enn at de utmerket godt er klar prisen på hunder. De kan fastsette toll etter skjønn hvis de mener at beløpet på kvitteringen er feil. Jeg har lest om flere som har gjort dette trikset på hester, og i etterkant blitt avslørt og måtte betale moms og straffegebyrer. Jeg skjønner ærlig talt ikke vitsen med å jukse med dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå