Gå til innhold

Kalle barn dumme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør dere det, eller har dette blitt gjort av deres foreldre/annen familie i oppveksten? Jeg har ingen barn, så jeg kan ikke uttale meg om den første siden av saken, derimot ble jeg hyppig karakterisert som dum og udugelig opp gjennom oppveksten, noe som har satt sine spor. Jeg var flink på skolen, men hjemmeforholdene var trasige, og jeg hadde vanskelig for å "finne meg til rette" i familien. Som voksen har jeg lite kontakt med dem, og kan absolutt ikke si at det er noe savn. Jeg har for så vidt klart meg brukbart, jeg har høyere utdannelse og gode venner, men jeg føler meg likevel ofte dum og ubrukelig, og unngår å prøve å gjøre ting jeg har lyst til, av redsel for å ikke få det til. Men jeg vet ikke om dette er en normal reaksjon, eller om det er jeg som overreagerer. Hva sier dere, er det i orden å kalle barn dumme? Jeg mener ikke at det er akseptabelt, men jeg er jo veldig subjektiv i denne saken...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest Julie
Skrevet

Nei, det er ikke akseptabelt å kalle barn eller andre for dumme.

Handlingen personen gjorde kan være dum, ikke personen.

Skrevet

Jeg kaller ingen barn dumme. Ingen barn er dumme!!!

Jeg ble selv kalt dum +++ av mine foreldre og andre omsorgspersoner, og blir vanvittig forbannet på voksne som er så korttenkte at de ikke tenker over konsekvensene det KAN ha for barn som har opplevd slik oppførsel fra voksne.

Skrevet

Vel. Å si at ingen barn er dumme er vel ikke helt sant. Det finnes mer eller mindre intelligente mennesker, både av barn og voksne. Det betyr selvsagt ikke at man skal kalle barn dumme, for det synes jeg ikke man skal.

Skrevet

nå tenker jeg på dum som en fellesbetegnelse for negative kalleord. Ikke dum som i mindre innteligent.

Dårlig formulert av meg

Skrevet

Det er kanskje sant at ikke alle barn er like intelligente, men det er jo dé som er viktigst å få til å forstå at de ikke er dumme. Jeg får helt vondt inni meg av å tenke på barn som får høre slikt av autoritetspersoner (og andre for den saks skyld), på regelmessig basis.

Jeg kan huske en gang. En utplassert lærerstudent eller noe, vi hadde som hjelpelærer i heimkunnskap. Jeg må ha vert 10-11år, og spurte om et eller annet, husker ikke hva. Fikk til svar: "Nei, du må ikke gjøre det sånn din lille dumming".

Jeg har ikke fått varige mén av det akkurat, men jeg husker at jeg synes hun var helt merkelig som kunne få seg til å si noe sånt, "voksen" dame til liten jentunge.

Skrevet

Nei ,kune aldri kalt noen av ungene mine dumme...men har sagt at de har en hjerne de må bruke,da denne ikke bare er på pynt.. :rødme:

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Jeg har småbrødre.

En av dem ble tatt i å gå på jernbanen, og da sa jeg at det var bare dumme barn som gikk der, og at min bror ikke var dum, derfor forstod jeg ikke hva han gjorde der. Angret egentlig etterpå at jeg brukte ordet dum, men gjort er gjort.

Skrevet

Jeg finner ingen argumenter FOR å kalle barn dumme. Egentlig finner jeg ingen argumenter for å kalle noen dumme (med mindre det er en spøk)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tror at å kalle barn dumme, gjør at det blir en selvoppfyllende profeti. At de fort kan tro at de ikke klarer noe, noe som igjen gjør at de klarer mindre. Dette blir igjen enda en slags bekreftelse på at det de voksne sier, at de har rett i at man ikke klarer noe. En skikkelig ond sirkel med andre ord.

Voksne bør vite hvordan deres ord påvirker sårbare barnesinn.

Skrevet

Nei, det er helt forkastelig å kalle barn dumme. Jeg vil også påstå at ingen, hverken barn eller voksne er dumme. Ja, vi kan ha ulik inteligens, men inteligens er ikke bare en skolegreie, og mange som ikke gjør det så bra på skolen, greier seg godt i livet ellers fordi de har sosial inteligens og er flinke til å stå på.

Jeg har småbrødre.

En av dem ble tatt i å gå på jernbanen, og da sa jeg at det var bare dumme barn som gikk der, og at min bror ikke var dum, derfor forstod jeg ikke hva han gjorde der. Angret egentlig etterpå at jeg brukte ordet dum, men gjort er gjort.

Her mente du vel at handlingen er dum, og det er jeg virkelig enig i at handlingen var. Det blir mer som å si at slik er det bare "småunger" som gjør, og du er jo en stor gutt. Det må være lov å si at en handling er dum, for alle handlinger er ikke like kloke. Men det er viktig å skille mellom sak og person. Dumme handlinger kan vi alle komme til å gjøre, men vi blir da ikke dumme av den grunn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...