Gå til innhold

Helsekontroll av barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro helsestasjonen vil ringe/sende flere anmodninger til foreldrene om å møte opp. Om de ikke hører noe fra foreldrene tror jeg de vil sende en bekymringsmelding til barnevernet.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Hva hvis foreldrene velger å bruke et privat alternativ?

Skrevet

Helsestasjonen er jo kun et tilbud, så man plikter ikke gå til kontroller ol.

Skrevet
Hva hvis foreldrene velger å bruke et privat alternativ?

Helsestasjonen er jo kun et tilbud, så man plikter ikke gå til kontroller ol.

De fleste oppegående og engasjerte foreldre vil i det minste gi beskjed til helsestasjonen at de ikke vil benytte seg av oppsatte avtaler, så jeg håper at helsestasjonene følger det litt opp når foreldre ikke svarer på henvendelser, for eksempel ved å gi beskjed til barnevern.

Skrevet

Huff, for en grusom hendelse.

Barna mine sin helsesøster har ringt ett par ganger når jeg har glemt/ missforstått avtaler.

Det er også bra med de barna som går i barnehage, for der blir de i allefall observert=)

Skrevet
Jeg vil tro helsestasjonen vil ringe/sende flere anmodninger til foreldrene om å møte opp. Om de ikke hører noe fra foreldrene tror jeg de vil sende en bekymringsmelding til barnevernet.

:jepp:

Skrevet

"Ja du må vite at hvis vi ikke kommer til kontroll på helsestasjonen så lider barnet av osorgssvikt"

Skrevet
"Ja du må vite at hvis vi ikke kommer til kontroll på helsestasjonen så lider barnet av osorgssvikt"

Det kan faktisk være en indikasjon på at foreldrene ikke evner å følge opp som de skal. Er det ikke da fint at vi har kanaler som fanger opp og evt kan avkrefte at så er tilfelle?

Og for å pirke; barn lider ikke av omsorgssvik, de lider under omsorgssvikt. Kreft er f.eks noe man lider av.

Gjest nextlife
Skrevet

Helsstasjonen driver et tilbud, det er ikke obligatorisk. Dersom man gir beskjed om at man ikke ønsker å benytte seg av deres tjenester skjer det ingenting, men dersom man unnlater å møte opp til avtaler gjentatte ganger vil de nok undersøke årsaken til dette.

Gjest lillebøll
Skrevet

Jeg glemte to timer på rad da ringte de meg og spurte om vi hadde valgt en annen helsestasjon.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg hadde en mildt sagt trist opplevelse med helsesøster da storemor var liten. Dette gjorde at jeg bestemte meg for å stole på min egen vurderingsevne som mor da lillemor kom til verden.

Da helsesøster ringte for å komme på hjemmebesøk noen uker etter fødsel ga jeg beskjed om dette, og ble respektert for det, og beskjed om at jeg måtte bare ta kontak om jeg ville.

Jeg valgte å gå til helsetasjonen av og til, bare for å få henne målt og veid, samt for å få vaksiner etter oppsatt skjema. Jeg ringte også da det nærmet seg skolestart og fikk henne inn til denne skolestartkontrollen.

Dette fungerte kjempebra, og jeg har ennå ikke hatt barnevernet på nakken :fnise:

Skrevet
Det kan faktisk være en indikasjon på at foreldrene ikke evner å følge opp som de skal. Er det ikke da fint at vi har kanaler som fanger opp og evt kan avkrefte at så er tilfelle?

Og for å pirke; barn lider ikke av omsorgssvik, de lider under omsorgssvikt. Kreft er f.eks noe man lider av.

Kan det muligens også være en indikasjon på at det er noe galt med helsestasjonsvirksomheten i Norge?

Kan det være tilfelle at de ansatte trakkaserer og forfølger klientene grunnløst? For deretter å la det hele toppe seg ved å sende bv melding når foreldrene velger å ikke møte opp ,men heller vil benytte privat tilbud hos lege istedenfor å la inkompetente helsesøstre med en høyskoleutdanning som knapt nok krever et karaktersnitt på 3

gjøre "vurderinger"??

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan det er på helsestasjonen men på sykehuset blir det iallefall sendt ut et brev til foreldrene hvis barnet skal til kontroller/undersøkelser og de ikke møter der det står at saken blir sendt til barnevernet.

Hvis man velger og gå privat vil denne legen sende epikrise til fastlege/helsestasjon slik at de vet at barnet blir undersøkt.

Skrevet

Det er stor forskjell fra å aldri svare på telefoner, møte opp og sånt til å si fra at en ikke vil ha oppfølging fra de. Det første fører sansynligvis til en beskymringsmelding hod barneverntjenesten, mens det andre er helt greit.

Skrevet

Jeg kjenner en helsesøster og hun fortalte meg at det er et frivillig tilbud, og at det alltids vil være noen ytterst få som ordner seg på annen måte. Men man skal ikke se bort fra at de begynner å stusse litt på om alt er i orden hvis de ikke får svar på henvendelser...

Skrevet

Tråden er ryddet.

M@msen - moderator.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...