Netten Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 (endret) Har bestemt oss for å male listverk og vegger i stue/kjøkken i fargen 0502Y (egghvit), men lurer på om vi bør ha høyere glans på listene? Det er tynne lister i huset, og vi vil egentlig ikke framheve dem noe særlig. Skal ikke male listverket med oljemaling, men med Nordsjøs Blankett V. Hvilken glansgrad bør vi bruke? Takker for svar! Endret 27. november 2007 av Netten
Eliza Doalot Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Vi har vegger og lister i samme farge, men annen glansgrad på listene. Vi har brukt glansgrad 80. Det har blitt veldig fint, listene framstår som bittelitt mørkere en veggen. Vi ble advart i malebutikken om at det ikke kom til å bli pent fordi det var så vanskelig å male med, men det dikk helt fint hos oss. Bare vær veldig nøye med pussing og støvsuging av listene før du maler, for alle feil synes veldig godt.
Netten Skrevet 25. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. november 2007 80? Er det høyglans? Ser listene mørkere ut jo mer glansfulle de er? Tror vi vil ha litt matte lister siden vi ikke vil framheve dem.
Concertina Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 80? Er det høyglans? Ser listene mørkere ut jo mer glansfulle de er? Tror vi vil ha litt matte lister siden vi ikke vil framheve dem. 80 er høyglans ja. Det "vanligste" er å male vegger i glansgrad 10 (silkematt - den de alltid har på tilbud) og listverk med glansgrad 40. Høyere glansgrad på lister fordi det skal være lettere å vaske de rett og slett. Man ser ikke så merkbar forskjell på 10 og 40, litt blankere på listverket når lyset faller på det, men ellers ikke.
Gjest Helen Parr Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Jeg har helt matte vegger og tak i egghvit farge, men 90 glansgrad på lister og dører. Jeg synes dette er kjempelekkert, men det er nettopp fordi listene skiller seg fra veggene.
Netten Skrevet 26. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2007 Jeg har helt matte vegger og tak i egghvit farge, men 90 glansgrad på lister og dører. Jeg synes dette er kjempelekkert, men det er nettopp fordi listene skiller seg fra veggene. Har du egghvit på listene også? Ser listene mørkere ut med så høy glans? Synes det er fint med høy glans på lister når listene er fine, men i huset vårt har vi skyggelister, så vet ikke om det blir så fint å framheve dem...
Gjest Helen Parr Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 Har du egghvit på listene også? Ser listene mørkere ut med så høy glans? Synes det er fint med høy glans på lister når listene er fine, men i huset vårt har vi skyggelister, så vet ikke om det blir så fint å framheve dem... Jeg synes ikke de ser mørkere ut, men de blir jo fremhevet siden glansen er så høy i forhold til veggene. Huset er gammelt og listverket er profilert. Fargen er den samme på vegger og listverk.
Netten Skrevet 26. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. november 2007 Jeg synes ikke de ser mørkere ut, men de blir jo fremhevet siden glansen er så høy i forhold til veggene. Huset er gammelt og listverket er profilert. Fargen er den samme på vegger og listverk. Da kan jeg tenke meg det er fint! Med profilerte lister altså Får se hva vi lander på... Takk for tips uansett
Gjest Helen Parr Skrevet 26. november 2007 #9 Skrevet 26. november 2007 Da kan jeg tenke meg det er fint! Med profilerte lister altså Får se hva vi lander på... Takk for tips uansett Bare hyggelig!
Netten Skrevet 27. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 27. november 2007 Hmmm... nå blir jeg litt i stuss her. Har sett på en del fargeprøver og inspirasjonbrosjyrer, og vurderer å male veggene i egghvit med lister og tak i Nordsjö fløte (S0300N). Noen som har tilsvarende og er fornøyd? Dessuten har jeg også hørt at egghvit S 0502Y og egghvit 0502Y ikke er like! At den med S foran er gulere... Stemmer dette? Får jeg tak i begge fargene i dag? Sånn som jeg har forstått det er S 0502Y den nyeste utgaven av egghvit... Men jeg vil jo ikke ha den guleste typen... *klø-seg-i-hodet* :klø:
Pauline Skrevet 27. november 2007 #11 Skrevet 27. november 2007 Vi har eggehvit, glansgrad 10 på veggen og 40 på listene. Listene skiller seg litt ut da og. Vil ikke akkurat si de ser mørkere ut, men de skiller seg altså litt ut da... Ja, taket er hvitt, vanlig hvit-malt panel. Tror glansgraden der er 25 eller noe, men det blir jo anderledes siden det er panel
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 27. november 2007 #12 Skrevet 27. november 2007 Det høres veldig rart ut om de fargene skal være ulike. Det kan hende de er malt på forskjellig underlag og derfor ser ulike ut? Koden på fargen forteller hvor mye det er av en farge opp i en boks med hvit maling og koden er jo helt lik. Ta en titt på jotun sine sider om maling og NCS systemet så ser du åssen de koder malingen. Eggehvitt er veldig hvitt og fint :-)
Gjest Helen Parr Skrevet 27. november 2007 #13 Skrevet 27. november 2007 Y'en i 0502Y representerer hvor mye gult det er. Altså det er to komponenter Y i egghvit. 05 representerer hvor mye grått som er blandet inn. (Ren grå skala er fra 0500 og oppover mot sort). 05 er dermed veldig lyst.
Gjest Asti Skrevet 27. november 2007 #14 Skrevet 27. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Gjest Asti Skrevet 27. november 2007 #15 Skrevet 27. november 2007 (endret) 😉 Endret 12. mars 2019 av Asti
Netten Skrevet 28. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 28. november 2007 Tusen takk for svar, Vanedis! Jeg synes det høres så rart ut at nyansene på disse to fargene skal være ulik når forholdet s/hv/kulørthet er helt make... Men det det egentlig vil si er at det altså ikke finnes en farge som er lik 0502Y i det nye systemet etter '95? Bare en som er nesten lik, altså den S0502Y? Hmmm... Dette skulle ikke være lett!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. mai 2009 #17 Skrevet 28. mai 2009 Det høres veldig rart ut om de fargene skal være ulike. Det kan hende de er malt på forskjellig underlag og derfor ser ulike ut? Koden på fargen forteller hvor mye det er av en farge opp i en boks med hvit maling og koden er jo helt lik. Ta en titt på jotun sine sider om maling og NCS systemet så ser du åssen de koder malingen. Eggehvitt er veldig hvitt og fint :-) Fargene er ulike og det er kodene også. Den ene koden har en S foran nummeret. Den med S foran nummeret heter i dag bomull og ikke eggehvit, og inneholder også gulfarge, noe ikke eggehvit gjør. Vinduer og dører leveres i bomull.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå