Gjest nybakt matmor Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Igår kom vår etterlengtede valp hjem til oss :-D Det er kjempespennende å bli kjent med henne, og hun er ivrig på å utforske og undersøke. Oppdretteren lot henne komme opp i sofaen, noe jeg i utgangspunktet ikke har så veldig lyst til (denne rasen røyter endel). Men så tenkte vi at kanskje hun kan få ligge i sofaen på et pledd? Forstår hun at det er der hun får ligge dersom det alltid er pledd i sofaen (det samme pleddet) når hun får komme opp? Ser for meg at vi bare flytter henne tilbake på pleddet hver gang hun går av det. Hva tror dere?
Småsmurf Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Er du tålmodig nok vil valpen skjønne dette etter hvert. Gratulerer med hund
mamut75 Skrevet 25. november 2007 #3 Skrevet 25. november 2007 Enig med h*n over , men det krever mye innsats . Hvis du ikke vil ha hår i sofaen , ville jeg ikke latt hunden være der i det hele tatt . Hunder skjønner dessuten ikke i utgangspunktet forskjell på når de er rene og når de nettopp har kommet inn fra en luftetur i regn og søle , så hvis du lar hunden være i sofaen kan du risikere at hun også går opp dit når hun /han er skitten .
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Sett heller inn energien på å trene hunden av med å ligge i sofaen. Tror det vil være lettere enn å trene inn forskjell på sofa med og uten teppe. Vi trodde vi hadde fått en hund som skjønte at sofa ikke var lov. Hun prøvde aldri å komme opp i sofaen, hun ble aldri løftet opp i sofaen, det var i det hele tatt ikke et problem. Helt til vi kom hjem en dag hun hadde vært alene hjemme og fant hundehår i sofaen. Siden viste det seg at hun la seg i sofaen når vi var borte. Vi har altså fått en hund som skjønner forskjellen på sofaen når vi er tilstede og sofaen når vi er borte...
Frey Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Hvis du lar pleddet ligge på samme plass hele tiden så er det ikke noe problem å lære valpen dette. Da vil den skjønne at denne plassen er lov, andre plasser ikke.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 25. november 2007 #6 Skrevet 25. november 2007 Takk for svar Hun prøver ikke noe særlig å komme opp i sofaen nå. Et par ganger har hun stilt seg opp med forlabbene på sofaputa, men da har hun fått umiddelbart "nei", og da har hun hoppa ned igjen. Lurer på om hun skal få nøye seg med gulvet egentlig.. Men det er fryktelig vanskelig å la være å ta henne opp og koose i sofaen da.. :rødme:
Gjest TS Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 Nå lurer jeg på noe annet..Hehe. Hun har bare tisset en eneste gang idag. Er ikke det litt lite? Vi har hatt henne ut mange ganger, men hun fryser og vil inn igjen. Skjønner det da, det er snøstorm her idag nesten, men skal hun ikke tisse litt mer?
Gjest lillebøll Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 Hun tisser når hun må. (ja om hun er frisk) Hadde og holdt meg litt ekstra om det snødde opp i rumpa mi
Gjest TS Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 Jo, skjønner godt hun synes det er ufyselig. Jeg tror da at hun er frisk? Hun spiser og sover og leker og løper slik valper skal være tror jeg? Hun vil bare ikke tisse når vi går ut. Går riktignok veldig ofte, men har skjønt at det er sånn man bør gjøre det for å få henne stueren.
Gjest lillebøll Skrevet 25. november 2007 #10 Skrevet 25. november 2007 Hun tisser nok når hun må, bare fortsett å ta henne med ut
lolita90 Skrevet 28. november 2007 #11 Skrevet 28. november 2007 jeg har en hund som vet at på hytta, så får han ikke lov til å være oppe i en stol uten at hånklet hans ligger der... han skjønte det veldig fort... vi sa vel nei til han og viste han hvor han skulle ligge, og så roste vi han for at han var på plassen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå