Gjest Førstegangskjøper`n Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Skal kjøpe leilighet i Oslo og etter en kjapp orientering på finn.no synes det som størrelse og sentral plassering er uforenlige krav på mitt budsjett (maks 1.200.000). Men hvis jeg skal velge da, hva tror kvinneguidens brukere jeg vil trives best med og hvilke faktorer bør jeg ta med i beslutningen? Hva er minimum areal man ha det levelig på? Egne erfaringer med å bo smått/usentralt? (Med usentralt mener jeg feks Helsfyr, Oppsal, Ammerud) Takk for svar!!
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #2 Skrevet 25. november 2007 Å sammenligne Helsfyr med Ammerud og Oppsal er jo litt søkt... Om det er god offentlig kommunikasjon der man bor, gjør det lite om det er et stykke utenfor sentrum.
Titta Skrevet 25. november 2007 #3 Skrevet 25. november 2007 Hva du liker best må du jo nesten finne ut av selv, men vi valgte å flytte ut fra sentrum. Vi bor i Bergen og bor ca like langt utenfor sentrum som Ammerud og Oppsal er. Det går mange busser i timen to-tre min gange fra leiligheten, og bussen tar ca 20 min til byn. Med bil ca 15 min. Her fikk vi leilighet på nærmere 80m2 for samme pris som en 1roms på rundt 30m2 hadde kostet oss i sentrum. For oss var valget enkelt. Så lenge kollektivtilbudet i bydelen er bra har jeg ingen betenkeligheter med å bosette meg utenfor sentrum. Selvsagt hadde det vært kjekt å bo midt i byn - kunne stikke en rask tur på 7-Eleven en søndagsmorgen, gå ut for å ta en øl eller kaffe uten noe stress, slippe taxi/nattbuss osv. men jeg savner det egentlig ikke noe særlig. Å få større leilighet er vel verd det for oss.
jannamor Skrevet 25. november 2007 #4 Skrevet 25. november 2007 Min søster bor ved helsfyr. Det går jo busser og t-baner HELE tiden. Du får og mer for pengene. Jeg hadde absoultt gått for litt utenfor. Det er umulig for meg og si hva som passer for deg da
Gjest ¤bella¤ Skrevet 25. november 2007 #5 Skrevet 25. november 2007 Vi har kjøpt utenfor sentrum. Går busser og t-baner hele tiden. Vi øsnket å heller bo litt utenfor å faktisk få en skikkelig leilighet for pengene, eller å kjøpe et kott midt i sentrum.
Gjest marihan Skrevet 25. november 2007 #6 Skrevet 25. november 2007 Jeg bor ca 15 min utenfor sentrum og trives veldig godt med det
Frigg Skrevet 25. november 2007 #7 Skrevet 25. november 2007 Vi kjøpte oss leilighet som ligger 20min med t-banen fra sentrum. Vi valgte å kjøpe leilighet utenfor sentrum pga at man får mer for pengene og det er stille og rolig her. Skulle vi ha kjøpt leilighet i sentrum, hadde vi fått 20 kvadrat i stedet for 70 kvadrat for samme pris. Dessuten går det t-bane og busser hvert 15.min både hverdag og helg. Og selv om man flytter ut av sentrum, så har man alt man trenger av matbutikker, kiosker, skoler, bibliotek o.l. I alle fall der vi bor
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #8 Skrevet 25. november 2007 for max 1,2 mill får man nok ikke noe bittelite sentralt i oslo uansett:) Ville satset på å finne et hyggelig utenfor sentrum! Men bli godt kjent med området. T-banen et stykke østover er ikke alltid like kult sent på kvelden! Viktig at nabolaget er ok også og at man føler seg trygg. Kunne heller tenke meg et oslo-nært område i retning sandvika, asker e.l som har god kollektiv transport enn å flytte langt østover i oslo!
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2007 #9 Skrevet 25. november 2007 T-banen et stykke østover er ikke alltid like kult sent på kvelden! Viktig at nabolaget er ok også og at man føler seg trygg. Kunne heller tenke meg et oslo-nært område i retning sandvika, asker e.l som har god kollektiv transport enn å flytte langt østover i oslo!Tror du det er farligere på østkanten av Oslo? Jeg har tatt t-banen på sen kveld i mange år og aldri følt meg truet eller utrygg. De 'skumleste' områdene i Oslo ligger nok i sentrum, og østkanten er absolutt ikke noe farligere enn Sandvika/Asker.
Frigg Skrevet 25. november 2007 #10 Skrevet 25. november 2007 Tror du det er farligere på østkanten av Oslo? Jeg har tatt t-banen på sen kveld i mange år og aldri følt meg truet eller utrygg. De 'skumleste' områdene i Oslo ligger nok i sentrum, og østkanten er absolutt ikke noe farligere enn Sandvika/Asker. Helt enig i det! Jeg føler meg faktisk mer utrygg i sentrum sent på kvelden enn på øtskanten!
-Alvildebrud- Skrevet 25. november 2007 #11 Skrevet 25. november 2007 Helt enig i det! Jeg føler meg faktisk mer utrygg i sentrum sent på kvelden enn på øtskanten! Enda en som er enig i dette. Man kan ikke lenger skille ost/vest i Oslo på samme måte som for. Områdene er ikke like segregerte nå. Det er ikke slik at det bare bor lavlonnede, sosialfall og tyver på ostkanten. Folk blir nodt til å tenke nytt da prisnivaet er slik det er i HELE Oslo-området. Jeg er mer skeptisk til Lillestrom og Ski. (Selv om jeg strengt tatt ikke er spesielt skeptisk der heller, men kanskje litt mer.) Vi bor 10-15 min fra sentrum, her slipper vi store veier, biltrafikk, stoy og eksos. Perfekt! Om vi vil leie film etc. tar det 3-4 min med bil. Vi har matbutikk, cafe, legesenter, mm 5 min gange. Spise ute på restaurant gjor vi etter jobb, eller så kjorer vi/tar toget/banen/trikken/bussen inn til byen i helgene. Tenk godt etter hvorfor du vil bo midt i byen. Selv om vi har bodd midt i smorja i 4 år, så savner vi det overhodet ikke! Men. For 1,2 får du ikke veldig stort uansett hvor du velger å bo i Oslo. Så lenge du onsker en viss standard. Lykke til!
murray Skrevet 25. november 2007 #12 Skrevet 25. november 2007 For 1,2 får du vel ikke mer enn 40 kvadrat i bushen? Det er dyrt å kjøpe leilighet i Oslo :kaffe: Hold deg unna fellesgjeldfellene.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #13 Skrevet 25. november 2007 Ville satset på å finne et hyggelig utenfor sentrum! Men bli godt kjent med området. T-banen et stykke østover er ikke alltid like kult sent på kvelden! Viktig at nabolaget er ok også og at man føler seg trygg. Kunne heller tenke meg et oslo-nært område i retning sandvika, asker e.l som har god kollektiv transport enn å flytte langt østover i oslo! Enig i dette (litt avhengig av alder og interesser, noen elsker jo å bo midt i byen). Og det er ikke usentralt å bo i drabantbyene - det går opptil flere busser til og fra sentrum og andre bydeler, gjerne så ofte som hvert kvarter, fra grytidlig om morgenen, til rundt midnatt. Jeg synes ikke det er særlig hyggelig å ta t-banen nattestid, men det er fordi områdene rundt gjerne er mørke og øde, ikke pga reell risiko - og mange områder på vestkanten er like skumle sånn sett. Om jeg kan, tar jeg buss eller spanderer på meg taxi. Ellers ville jeg sjekket nærområdene rundt; butikker, "stemning" og nabolag, nærhet til ting jeg synes er viktige, kanskje vedlikehold o.l. Jeg bor ikke i Oslo for tiden, men jeg ville muligens vurdert områder som Lambertseter, Manglerud o.l (Oppsal hører kanskje innunder disse) framfor Ammerud. Uansett - med trådstarters budsjett hadde jeg ikke vært i tvil med mindre jeg var ung student; jeg ville sett etter en 2-roms i utkanten framfor en hybelleilighet i sentrum...
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #14 Skrevet 25. november 2007 For 1,2 får du vel ikke mer enn 40 kvadrat i bushen? Det er dyrt å kjøpe leilighet i Oslo :kaffe: Hold deg unna fellesgjeldfellene. Ei venninne av meg kjøpte en romslig toroms med helt fin beliggenhet på Bjerke for rundt 1 mill for et år siden. Noe fellesutgifter/husleie i tillegg pga borettslag, men ikke fellesgjeld i den forstand.
Gjest Huldali Skrevet 25. november 2007 #15 Skrevet 25. november 2007 (endret) Jeg bor i "sentrum" (hva definerer man egentlig som sentrum?), valgte å punge ut mer for en leilighet som ligger i sentrum enn å betale mindre og bo litt utenfor. Det er fordi jeg liker å ha alt i umiddelbar nærhet og fordi jeg trives veldig godt her jeg bor nå. Du får ikke store sakene for 1.2, hvis du får noe i det hele tatt i sentrum for den summen? Endret 25. november 2007 av Huldali
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #16 Skrevet 25. november 2007 Som innfødt Osloboer kaller jeg ingenting sentrum, men forståelsen av ordet er ca innenfor Ring 1. Sentrum er noe som står på veiskiltene. Det jeg kaller indre by er byen, og ligger ca innenfor Ring 2, med unntak her og der.
Frigg Skrevet 25. november 2007 #17 Skrevet 25. november 2007 Men får man en leilighet i Oslo for 1,2 mill i det hele tatt? Jeg har bodd på Uranienborg (frogner/ majorstua for dere som ikke vet hvor det er), og der gikk "leiligheter" på 20 kvadrat for 1,3 mill! Og det er for to år siden. Da vi kjøpte leilighet for to år siden ( 20min. utenfor byen)lå en 3-roms rundt 1,4mill - 1,5mill. Men nå går de jo for rundt 1,8mill - 1,9mill. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #18 Skrevet 25. november 2007 Men får man en leilighet i Oslo for 1,2 mill i det hele tatt? Jeg har bodd på Uranienborg (frogner/ majorstua for dere som ikke vet hvor det er), og der gikk "leiligheter" på 20 kvadrat for 1,3 mill! Og det er for to år siden. Da vi kjøpte leilighet for to år siden ( 20min. utenfor byen)lå en 3-roms rundt 1,4mill - 1,5mill. Men nå går de jo for rundt 1,8mill - 1,9mill. :klø: Eks: Grorud Ellers endel ettromsleiligheter i områdene rundt til rundt en mill. Mer sentralt : Iladalen Hybelleilighet på Bjølsen (hehe - 13 kvm, ikke noe jeg ville investert i, og verdistigningen er nok tvilsom i disse dager..)
Gjest Lille Tre Skrevet 25. november 2007 #19 Skrevet 25. november 2007 for max 1,2 mill får man nok ikke noe bittelite sentralt i oslo uansett:) Ville satset på å finne et hyggelig utenfor sentrum! Men bli godt kjent med området. T-banen et stykke østover er ikke alltid like kult sent på kvelden! Viktig at nabolaget er ok også og at man føler seg trygg. Kunne heller tenke meg et oslo-nært område i retning sandvika, asker e.l som har god kollektiv transport enn å flytte langt østover i oslo! En slik holdning skyldes ikke annet enn ubegrunnede fordommer. Jeg har syklet mellom sentrum og Tveita til alle døgnets tider de siste 5 årene og følger meg MYE tryggere straks jeg har passert Vålerenga og nærmer meg Tveita/Hellerud . Når det gjelder t-banen vil jeg heller ferdes alene nattestid med avstigning på på Tvieta stasjon enn noen av de mer sentrumsnære stasjonene. Nettopp Tveita sliter jo med et slikt "lugubert strøk på østkanten"-rykte takket være Tosca og resten av den for lengst nedlagte Tveitagjengen. De som bor her i dag er vel stort sett foreldrene deres som i dag ferdes med rullator. Den eneste gjengen jeg har observert her er nemlig de gamle vaffelspiserne på cafeen på senteret. Her er rolig og koselig og svært lite å frykte. Men, men.. folks fordommer mot østkanten resulterte jo at vi som bor her i dag fikk kjøpt oss store leiligheter for en vettug sum istedet for å betale 3 mill for et kott i sentrum. Ettroms leilighetene i tvietablokkene (Nåkkves vei) går vel for ca 1,2-1,3 og det må vel være noe av det større man får for den summen i sykkeavstand til sentrum.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2007 #20 Skrevet 25. november 2007 Drammen? Tog til Oslo fire ganger i timen, tar 37 min. Her er en leilighet sentralt i byen, rett ved jernbanestasjonen. Pris 1 160000 inkl. fellesgjeld. http://finn.no/finn/realestate/object?finn...amp;WT.svl=Link Denne leiligheten har nydelig beliggenhet og gang/sykkelvei, langs elva, til Drammen sentrum. Pris 1 369300 inkl. fellesgjeld. http://finn.no/finn/realestate/object?finn...s=6&tot=126 Husk at det er kjøpers marked nå. Mange leiligheter selges under prisantydning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå