prinsessa Skrevet 25. november 2007 #1 Skrevet 25. november 2007 Hei! Mannen min har bursdag snart :rødme: og jeg skal lage det beste han vet som er riskrem. Så lurer jeg på om noen har en sikkelig god oppskrift og dele. Har fått rød saus med bær i noen steder så jeg lurer også på en slik oppskrift. På forhånd tusen takk!!!!
Gjest Lea Skrevet 26. november 2007 #2 Skrevet 26. november 2007 Her lages riskremen av ekte risgrøt (ikke sånn snarkokt) som blandes med krem og tilsettes litt sukker og vanlijesukker. Tar det på slump, men synes at det er best med mye ris og lite krem.. smaksak. De røde sausen lager jeg av frosne bær eller frossent syltetøy. Jeg bruker både bringebær og jordbær som jeg kjører i foodprosessor (tilsett litt sukker) slik at det blir nesten som en slags sorbet. Den får tine i mugga, men skal fortsatt være ganske kald og tykk du kan godt legge oppi noen hele/halve bær i sausen også. Rips fungerer fint som en variant. Synes at saftsaus (sånn søt og klissete) er direkte kvalmt. Min saus skal være frisk og litt syrlig uten for mye sukker. Tilsett litt vann om den blir altfor tykk. Jeg har ikke noen nøyaktig oppskrift på noen av delene, for alt går på slump her. Smak deg frem til noe som er bra. Det er også godt med noen finhakkede mandler i riskremen.
Trillrund Skrevet 26. november 2007 #3 Skrevet 26. november 2007 Jeg lager også riskrem av ekte risgrøt. Liker ikke for mye krem.. Som saus er jeg veldig begeistret for Noras hjemmelagede jordbærsyltetøy. Kjører det glatt med stavmikser.
Amanlis Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Hakkede mandler i tillegg til vaniljesukker er godt
Brunhilde Skrevet 27. november 2007 #5 Skrevet 27. november 2007 Jeg liker ikke riskrem, men kirsebærsaus er veldig godt! Det er som regel det de bruker til ris alamande i Danmark.
Cata Skrevet 27. november 2007 #6 Skrevet 27. november 2007 Her lages riskremen av ekte risgrøt (ikke sånn snarkokt) som blandes med krem og tilsettes litt sukker og vanlijesukker. Lea da, man bruker mandelessens i risgrøt.... Ellers er jeg enig i at "mye ris" og lite krem er løsningen. Jeg tar det også på slumpen, men tror muligens at 2/3 grøt og 1/3 pisket krem (volum altså, ikke vekt) er sånn noenlunde i nærheten av det jeg pleier bruke. Når det gjelder rød saus så synes jeg faktisk Freias jordbærsaus uten koking er god. Den er litt frisk og syrlig. (Men er for øvrig enig med Brunhilde i at kirsebærsaus er nam. Har smakt det på kafe ved et par anledninger.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå