Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I den seinere tida har jeg oppdaget at jeg får røde prikker som svir og klør der jeg har påført meg parfyme som på hals og håndledd :-?

Dette gjelder E.Ardens: Sunflower og Cliniques Happy. Derimot får jeg ikke denne reaksjonen av Charchaels Noa. Hva kan jeg gjøre for å motvirke reaksjonen? Prikkene varer og klør i mange dager. Er det eneste alternativet å la være å bruke parfyme???

Noen som har opplevd et samme, og spm kan komme med råd om skånsomme parfymer (de må være skånsomme og lette i duften også, ellers får jeg hodepine...)

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

har en mor som har blitt allergisk mot parfyme, hos henne har det dessverre bare blitt værre og værre, og nå tåler hun ingenting.

Men det du ihvertfall bør gjøre, er å gå til legen å spør om råd, sørg for å få med deg resept på allergipiller, det kan hjelpe kanskje mot å få reaksjon og ihvertfall for å få en allerede kommet reaksjon til å dempe seg.

Det jeg vet mamma prøvde på, var å ta parfyme på utsiden av kragen eller halsen på skjorte eller genseren. Da fikk hun det ikke direkte inn på huden. Det kunne hun gjøre en stund, men etterhvert så tålte hun heller ikke det.

Men det er jo forskjellige grader av allergi, så det kan godt hende du kan gjøre det, altså ta parfyme på utsiden av klærne du skal ha på deg istedenfor direkte på huden.

Hør med legen din uansett, han bør kunne si deg om du skal holde deg så mye som mulig borte, for å unngå å bli værre, eller om du kan teste ut forskjellige ting.

Du kan jo også høre på gode parfymerier og det er noe de kan anbefale, de har sikkert hørt om problemet før.

Lykke til.

Skrevet

Høres ut som du har en form for kontaktallergi når det gjelder parfyme. En del mennesker får luftveisallergi, og det er faktisk mye verre, for da hender det at de reagerer på hva andre har på seg også.

Du kan prøve med å ha parfyme på klærne istedet for huden, og du kan også lete deg fram til parfymer du kan tåle.

Vil også anbefale deg at du forsøker ren parfyme istedet for Eau de Toilette og Eau de Parfum. Ren parfyme er mer konsentrert når det gjelder duftstoffer, men inneholder færre løsningsmidler. Det kan være disse du ikke tåler. Bare husk at du må bruke MYE mindre av ren parfyme.

Skrevet

Jeg får rennende øyne og nyser som besatt når menn med Hugo Boss er i nærheten. Rimelig pinlig på møter ..., - eller på fly for der kommer jeg meg ikke unna . :oops:

Skrevet

Jeg brukte parfyme hver eneste dag siden jeg var 15 (jeg er 31). For noen år siden begynte jeg å reagere på parfyme - nøs, klødde i nesen og fikk allergisk reaksjon på huden. Jeg sluttet helt å bruke parfyme en stund og nå bruker jeg bare parfyme innimellom. Da går det bra. Jeg anbefaler deg å ta en pause. Reagerer du allergisk på noe (alt fra katt, hund til jordbær og pollen) bør du ikke utsette deg for det, ikke en gang etter å ha tatt allergimedisiner. Kroppen din prøver å fortelle deg noe. Tar du en pause, kan du kanskje begynne å bruke parfyme igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...