Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man bedre i form om man har lav hvilepuls, eller er det positivt å ha høy hvilepuls?

Skrevet

Veltrente personer har lavere hvilepuls, da hjertet slår kraftigere pr slag, og man derfor trenger færre slag pr minutt for å få fraktet nok blod rundt i kroppen.

Gjennomsnitts hvilepuls for menn er 60-80 hjerteslag per minutt, mens den for kvinner ligger mellom 70-90 slag. Utfra gjennomsnitt vil en bra kondisjon innebære en hvilepuls på 50-60 slag per minutt, og er man i skikkelig god form vil hvilepulsen kunne ligge mellom 40-50 slag per minutt

Skrevet

Er ikke sikker... Hvordan er formen din da? :)

Men jeg har selv 70-80 i hvilepuls (Rundt der ihvertfall :) )

Noen få ganger kan personer ha litt høy puls og være i god form og omvendt tror jeg...

Så det er nok ikke tingen og dømme kondisen etter heller..

Og.. det er vel ikke særlig positivt med 90 i hvilepuls, men ikke negativt heller..

Skrevet

Hvilepuls brukes vel gjerne om den som måles om morgenen før man rører mye på seg, med andre ord den laveste pulsen man har i våken tilstand. I løpet av dagen vil pulsen variere mye, men selv om man sitter i ro i sofen vil den sjelden bli like lav som om morgenen. Med bedret kondisjon synker hvilepulsen, i motsetning til makspulsen som ikke er trenbar, men som vil synke med stigende alder.

Selv har jeg hvilepuls nå om morgenen på 42-45 slag\min;er kvinne på 34 år og trener for tiden mye utholdenhet. Tok en dag for en stund siden hvor jeg gikk med pulsklokke hele dagen for å se variasjonen, og lå på 55-60 slag\min så lenge jeg satt stille og rundt 70 slag\min ved helt vanlig aktivitet som å gå rundt i huset etc.

Skrevet

Pulstall er svært indivduelt, og seier ofte lite om kondisjonen din utan at det er meir informasjon tilgjengeleg. Det som er viktig er om kvilepulsen din har gått ned etter at du har begynt å trene - då vil nedgang i kvilepuls seie at du har blitt i betre form - det kjem an på kor du var då du begynte.

Døme: viss du har hatt 100 i kvilepuls, begynner å trene og så måler 90 i kvilepuls, så er du komen i betre form. Viss eg fekk 58 i kvilepuls, så viser det at eg ikkje har letta på ræva på ei stund, eg har normalt høgt 40-tal som kvilepuls. Ser du?

Generelt sett vil det nok vere få som har kvilepuls på 32 som er i dårleg form, og få som har 90 i kvilepuls som er i god form, men dette er så ulikt frå ein person til ein annan, at det ikkje er så spanande å sjå på.

Ein kan også seie at det er bra å kunne doble kvilepulstalet så mykje som mogleg før ein når makspuls eller syregrense, slik at om du berre kan doble pulstalet før du går på syre, så ville eg begynt å trene: eg er i normalt god form, og kan nesten firedoble, 50 i kvilepuls, 192 på syregrense. Sambuaren min har 32 i kvilepuls og har 160 som syregrense, han kan dermed mer enn femdoble talet - og han er gamal landeveisryttar som no driv med Ironman.

Skrevet

Så det er ikke bra å ha høy hvilepuls?

Jeg har 120-130 i hvilepuls når jeg våkner på morgenen, jeg.

Skrevet

Våkner du av deg selv eller vekkerklokka? Er ikke lurt å måle hvilepuls rett etter at vekkerklokka har vekket deg.

Skrevet (endret)
Våkner du av deg selv eller vekkerklokka? Er ikke lurt å måle hvilepuls rett etter at vekkerklokka har vekket deg.

Har bare målt når jeg har våknet av meg selv.

Endret av Zaphireh
Skrevet

GOOOOOOOOOOSH!! :O

130 i hvilepuls?! :rope:

Er ikke det litt vel.. Høyt?

Har selv rundt 60-70 (Det var på dagen, glemmer alltid og måle om morgenen)

En treddemølle viste at jeg hadde 234 i puls en gang, følte til og med at jeg hadde mere og gi... (Det må ha vært litt feil, men tror max-pulsen min er høy fordet...)

Skrevet

Synes det høres veldig høyt ut til å være hvilepuls. Hva er pulsen din i løpet av dagen da?

Min hvilepuls ligger mellom 50-60 normalt, ikke bare om morgenen, men den var høyere før jeg begynte å trene jevnlig.

Skrevet
Synes det høres veldig høyt ut til å være hvilepuls. Hva er pulsen din i løpet av dagen da?

Min hvilepuls ligger mellom 50-60 normalt, ikke bare om morgenen, men den var høyere før jeg begynte å trene jevnlig.

jeg fant ut nå at den ligger mellom 50-60 med meg og :)

Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg syntes 90 + i hvilepuls høres veldig mye ut, jeg... På videregående lærte vi at 60 var litt for høyt ihvertfall, for det har jeg, og lærenen sa jeg måtte komme i bedre form. :)

Skrevet

Til Lillagubban:

Med fare for å være arrogant: læreren din er på jordet - hvilepuls er så individuelt at å si ut fra løse lufta at hvilepuls på 60 er for høyt er bare pisspreik. Altså, det kan godt hende du trengte å komme i bedre form, og at han visste det ut fra annen kunnskap, men å bare si det fra hvilepuls er en grov forenkling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...