Gå til innhold

Pepperkaker..

Gjest Gjest_Majka_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet

I fjor fant jeg en oppskrift på pepperkakedeig på nettet, men var misfornøyd med deigen.. Den ble vanskelig å arbeide med dagen etter, den ble "grynete" og falt ifra hverandre på en måte.

Er det noen som har en GOD oppskrift som funker? :)

Skrevet

Dette er oppskriften vi har brukt i alle år, og den er kjempegod. :) Det er en stor oppskrift som skal holde til både pepperkakehus og mange pepperkaker.

Pepperkaker

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss malt ingefær

2 ss kanel

2 ts malt nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge.

Gjest Gjest_Majka_*
Skrevet
Dette er oppskriften vi har brukt i alle år, og den er kjempegod. :) Det er en stor oppskrift som skal holde til både pepperkakehus og mange pepperkaker.

Pepperkaker

300 g romtemperert smør

5 dl sukker

1 dl sirup

1 ss malt ingefær

2 ss kanel

2 ts malt nellik

2 ts kardemomme

1 ss natron

2 dl vann

ca 1,5 liter (900 g) hvetemel

Rør smøret smidig med sukker og sirup. Bland inn krydderne, natron, vanet og til slutt halvparten av melet. Arbeid inn resten av melet på kjøkkenbenken og la deigen hvile kjølig over natten. (Når deigen står godt tildekket og kjølig, kan den stå lenge før man behøver å bake den ut).

Stek ved 200 grader til de blir sprø og får fin farge.

Takk for tipset :) skal prøve denne i år :)

• 1 år senere...
Skrevet

Kan jeg bruke bakepulver i stedet for natron i denne oppskriften over her? og i hvilken mengde?

Skrevet

Ikke bytt ut natronet. Natron gjør at kakene holder seg sprø lengre, og at det er lettere å bygge f.eks litt store og solide pepperkekehus. Dette har jeg fra en på konditorlandslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...