Jens Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Gutten min blir 3 år i mai, og jeg lurer på hva jeg kan forvente av ham. Idag f.eks hadde han fått saltstenger i en kopp til lørdags godt, som han helte ut på gulvet. Jeg slo av barnetv og sa han måtte rydde alt sammen tilbake opp i koppen før jeg slo på tvèn. Tok en halv time før han gjorde det. Plukker dere opp ting etter 2-3 åringene deres?Og f.eks leker. Gutten min har ett lekerom med masse leker. JEg legger lekene i bokser titt og ofte men det tar ikke lang tid før alt er helt ut over gulvet. Burde jeg kreve at han rydder alle lekene tilbake i boksen hver dag? Og klær. Hvor mye burde de kunne kle på seg selv?og av?Andre ting deres barn har lært i denne alderen?Min gutt tar av seg jakke, sko og lue, bukse strømpebukse etc..Men klarer ikke å kle på seg annet en støvler og lue. Burde han f.eks lære å pusse tenner helt selv nå?Bleie bruker han også fortsatt. Dette ble litt rotete, men jeg lurer bare på om tiden er inne for å lære han litt mer voksne ting.
Gjest lillebøll Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Min erfaring er at de "sier" ifra til å lære nye ting. Vår 3 åring rydder ikke rommet sitt selv, men er ofte med å hjelper til. Gjør husarbeid sammen med oss vis han vil. Vi klær på han, noen ganger klær han av seg selv, men det går i perioder hva han vil og ikke vil. Vi pusser tennene, men han får alltid lov å avslutte. Men å gjøre det selv får han ikke får vår oppfatning av rene tenner er litt ulike.
Gjest Mamma til treåring Skrevet 25. november 2007 #3 Skrevet 25. november 2007 Min gutt, som er 3 år og 2 md, har denna uka begynt å vist større interesse for å kle av og på sjøl. "Æ klare sjøl!", sier han. Han viste tendenser til å ville kle på seg bukse når han var litt over ett år, og ble veldig stolt når han klarte det. Så dabbet det av. Har ikke presset han til noe, men sagt at han må "prøve å putte foten inn der", og "du klarer det!", "kjempeflink!"; veiledet han; men det har vært en lang periode at han som sagt ikke har hatt interesse av påkledning. Tror det er best at man veileder, men at man bør vente til den indre lysten og motivasjonen deres kommer, og ikke presse for mye. Alt går mye bedre når det er lystbetont, og fordi ungen liker å kjenne følelsen av mesring, ikke noe man må gjøre fordi mamma maser om det! Man bør vel sitte sammen med barnet og rydde. Kanskje la barnet bestemme litt. Jeg pleier å si: nå er det ryddetid; skal mamma rydde dyrene eller bilene? Og rose mye mens han holder på. Ungene er gjerne flinke til å rydde i barnehagen, ser jeg, så det er vel lurt å innføre ryddetid hjemme også, og forvente at de bidrar litt. Må nok vente en stund før de rydder helt alene, tror jeg. Hvis ungen slenger fra seg ting, og ikke vil rydde, pleier jeg også å si sånn som at han ikke får se på tv før han har rydda opp. Det kan også hjelpe å si, "nå rydder jeg på stua, så rydder du bilene som ligger i gangen,- og når vi er ferdig, skal vi dra på butikken" Når det gjelder tannpuss, er det nbefalt at man hjelper ungene til de er 10 år faktisk. Man bør nok sjekke og hjelpe dem noen år, ja, for de vil gjerne bli fort ferdig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå