Gå til innhold

Når gi bort kattungene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at oppdrettere og "eksperter" sier kattungene bør være 12 uker før en sender de til sine nye hjem. Det har jeg tidligere forholdt meg til.

Denne gangen vil jeg gi de bort når de er ca ti uker. Etter mitt skjønn er de store nok i massevis til å klare seg uten flokken. Kattemor er lei, vi er lei....

Før i verden husker jeg vi fikk kattunger som var helt nede i 6 uker. 8 var vanlig.

Når gir du bort ungene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk mine da de var 16 uker. Litt for seint, skulle gjerne tatt dem da de var 12, men da hadde jeg ikke plass.

Om jeg hadde fått kattunger ville jeg sett det litt an, noen kattunger er jo mye raskere i utviklinga enn andre, men 12 uker er en gylden regel synes jeg. Noen klarer seg sikkert fint på egen hånd tidligere, men 8 uker er alt for tidlig.

Skrevet
Kattemor er lei, vi er lei....

En del av opplæringa går jo på at ungene skal bli avvist av mora, det hjelper dem å takle stress.

Hvorfor lar dere katten deres få unger hvis dere ikke er villig til å ta vare på dem den nødvendige tida? At dere er lei er jo ingen unnskyldning, dere kunne jo fint unngått å få kattunger ved å kastrere katten deres.

Dessuten bør man ha sørget for første vaksine før man gir dem fra seg, og vaksinen gis når den er 12 uker.

Skrevet

Kattemor skal steriliseres nå. Vaksine til kattungene må de nye eierne ta seg av.

Skrevet

De to-tre siste ukene går til at kattungene skal venne seg av med morra. De fleste katter som blir gitt for tidlig bort blir veldig klengete..

Skrevet

Stemmer det AnnChristin sier, men min ene katt er fryktelig klengete - og hun var som sagt 16 uker da jeg fikk henne. Så noen er det bare av natur.

Hvor gamle er kattungene dine nå?

Skrevet
Stemmer det AnnChristin sier, men min ene katt er fryktelig klengete - og hun var som sagt 16 uker da jeg fikk henne. Så noen er det bare av natur.

Hvor gamle er kattungene dine nå?

Kattungene er nå bare syv uker, så det er enda en stund til de blir gitt bort.

Angående det at de blir klengete når en gir de bort tidlig, så tror jeg det er veldig "person"avhengig. Kattene vi har gitt bort tidligere ved 12 uker har vært veldig forskjellig i så måte.

Kattemoren vår var bare 8 uker da vi fikk henne, og hun er både harmonisk og trygg.

Skrevet

Katter bør være minst ti uker før de forlater moren. Helst 12. :)

Skrevet (endret)

Kattunger skal være minst 12 uker når de forlater moren. Mange tror at moren støter de fra seg ved 8 ukers alder, men det gjør hun ikke. Hun bare trener de til å bli selvstendige individer og venne de av med å amme. Så minst 12 uker :) Men noen må selvsagt være hos moren enda lenger, kan jo være noen som ligger litt etter .)

Endret av NovaFlare

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...