Tabris Skrevet 24. november 2007 #1 Skrevet 24. november 2007 Jeg har tenkt litt over bruken av begrepet "politisk korrekt" i debatter. Det hender man får det som et motargument, og når jeg nå tenker over det så synes jeg det som går igjen i meninger som får dette stemplet er at de er nyanserte. Dette får meg igjen til å tenke på politiske holdninger i partilandskapet vårt (og da hos folket som stemmer på dem). Jo lenger ut til ytterkantene vi kommer - enten det er til venstre eller høyre - jo mer bastante og klare blir meningene. Svarene blir enklere og mindre nyanserte. Slik jeg ser det, så er det uhyre få saker i vårt samfunn som har to streker under svaret. Ting er komplisert og vi har behov for nyanser og flere vinklinger. Jeg er derfor fristet til å si at for partier som er langt ut til hvilken som helst av ytterkantene, samt debattanter som stempler andres meninger som "pk" så må verden være rimelig enkel. Dette er egentlig ikke skrevet for å provosere, det er min oppriktige mening pr. i dag, men jeg ser ikke bort fra at jeg gjør det likevel.
Cidric Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Sånn jeg oppfatter begrepet 'politisk korrekt' slik det gjerne brukes på nettfora betyr det rett og slett 'alle som ikke er enig med meg og som det er mye lettere å sette i bås og ignorere enn å komme med skikkelig argumenter mot'.
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Jeg er derfor fristet til å si at for partier som er langt ut til hvilken som helst av ytterkantene, samt debattanter som stempler andres meninger som "pk" så må verden være rimelig enkel. Det kommer kanskje an på hva de ulike debattantene legger i begrepet "politisk korrekt". Hva om det politisk korrekte er de trendene som gjelder til enhvert tid, som f.eks. å være miljøbevisst (veldig in nå), kildesortere, sykkelhjelm til voksne og barn (spesielt for Norge), alt for omdømmets skyld (Norgesgruppen trakk seg ut av Terra/sentral sjef i Norsk Tipping gikk fort av for å redde omdømmet m.m.) og tenke på andre og ikke være egoistisk ( i motsetning til i 80-årene i jappetiden). Jeg ser ikke noe galt i å stemple andres meninger for politisk korrekte så lenge det ikke benyttes som en metode for å dysse ned og uviktiggjøre den andres meninger. Det å være politisk korrekt kan for noen være et hedersord. For andre blir det brukt som et skjellsord fordi mange ikke liker politisk korrekte standpunkt. Det er politisk korrekt å støtte samene som folkegruppe og for barn i Norge å ha på sykkehjelm når de er ute på sykkeltur. Bryter man disse etablerte (korrekte) standpunktene går man i mot den etablerte og rådende moral - ofte bestemt av styrende politikere og media, som påvirker opinionen.
Gjest Bellatrix Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 Sånn jeg oppfatter begrepet 'politisk korrekt' slik det gjerne brukes på nettfora betyr det rett og slett 'alle som ikke er enig med meg og som det er mye lettere å sette i bås og ignorere enn å komme med skikkelig argumenter mot'. Jepp. Det tenker jeg også. Rett og slett et dårlig forsøk på hersketeknikk.
Tabris Skrevet 24. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. november 2007 Da kan det jo være at det er sammenfallende, at det som er "in" er å være nyansert. I så fall er det en av de få moteting jeg setter pris på.
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #6 Skrevet 24. november 2007 (endret) Da kan det jo være at det er sammenfallende, at det som er "in" er å være nyansert. I så fall er det en av de få moteting jeg setter pris på. Tja...hva som er nyansert og ikke kan heldigvis diskuteres. Eller bør vi høre på Dagbladet og ta hele begrepet opp til vurdering? http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/04/03/462694.html Endret 24. november 2007 av Gjest Julie
Tabris Skrevet 24. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. november 2007 Eller bør vi høre på Dagbladet og ta hele begrepet opp til vurdering? http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/04/03/462694.html Interessant artikkel. Jeg hadde egentlig mer tenkt å diskutere enkle vs. nyanserte meninger fremfor pk-begrepet, men det var kanskje ikke så lett å vite det utfra overskriften.
LilleCanCan Skrevet 24. november 2007 #8 Skrevet 24. november 2007 Da kan det jo være at det er sammenfallende, at det som er "in" er å være nyansert. I så fall er det en av de få moteting jeg setter pris på. Nei, moteting er farlig Jeg er så lite politisk korrekt som det går an. Ikke fordi det er mote.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #9 Skrevet 24. november 2007 Det kommer kanskje an på hva de ulike debattantene legger i begrepet "politisk korrekt". Hva om det politisk korrekte er de trendene som gjelder til enhvert tid, som f.eks. å være miljøbevisst (veldig in nå), kildesortere, sykkelhjelm til voksne og barn (spesielt for Norge), alt for omdømmets skyld (Norgesgruppen trakk seg ut av Terra/sentral sjef i Norsk Tipping gikk fort av for å redde omdømmet m.m.) og tenke på andre og ikke være egoistisk ( i motsetning til i 80-årene i jappetiden). Jeg ser ikke noe galt i å stemple andres meninger for politisk korrekte så lenge det ikke benyttes som en metode for å dysse ned og uviktiggjøre den andres meninger. Det å være politisk korrekt kan for noen være et hedersord. For andre blir det brukt som et skjellsord fordi mange ikke liker politisk korrekte standpunkt. Det er politisk korrekt å støtte samene som folkegruppe og for barn i Norge å ha på sykkehjelm når de er ute på sykkeltur. Bryter man disse etablerte (korrekte) standpunktene går man i mot den etablerte og rådende moral - ofte bestemt av styrende politikere og media, som påvirker opinionen. Hvorfor skal man stemple andres meninger? Har man ikke noe å tilføre en debatt bør man heller holde seg unna. Å stemple andres meninger tyder kun på mangel påa rgumenter fra stemplerens side.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #10 Skrevet 24. november 2007 Politisk korrekt er det flertallet mener.
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #11 Skrevet 24. november 2007 Interessant artikkel. Jeg hadde egentlig mer tenkt å diskutere enkle vs. nyanserte meninger fremfor pk-begrepet, men det var kanskje ikke så lett å vite det utfra overskriften. Huff, her sporer jeg av igjen!
Gjest javac Skrevet 24. november 2007 #13 Skrevet 24. november 2007 Det jeg legger i politisk korrekthet er å adoptere flertallets meninger og argumentasjon uten å personlig ha reflektert særlig grundig over det. Noen inntar også en politisk korrekt holdning i frykt for å skille seg ut fra mengden. Begge er veldig lett å avsløre i en debatt. Det hele koker gjerne ned til hvilke argumenter som brukes og hvordan de er fremsatt.
Tabris Skrevet 24. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 24. november 2007 Det jeg legger i politisk korrekthet er å adoptere flertallets meninger og argumentasjon uten å personlig ha reflektert særlig grundig over det. Noen inntar også en politisk korrekt holdning i frykt for å skille seg ut fra mengden. Akkurat dette er ikke jeg heller særlig begeistret for. Men jeg synes fortsatt ikke at å kalle noen for "politisk korrekt" er et vektig motargument. Det høres heller ikke særlig reflektert ut.
Gjest javac Skrevet 24. november 2007 #15 Skrevet 24. november 2007 Akkurat dette er ikke jeg heller særlig begeistret for. Men jeg synes fortsatt ikke at å kalle noen for "politisk korrekt" er et vektig motargument. Det høres heller ikke særlig reflektert ut. Det har du forsåvidt rett i. Dette er uansett "ad hominem"-argumentasjon som jeg forsøker å unngå så godt jeg kan. Jeg lykkes dessverre ikke alltid, men er i det minste litt bevisst på det.
Gjest Gjest Julie Skrevet 24. november 2007 #16 Skrevet 24. november 2007 Men jeg synes fortsatt ikke at å kalle noen for "politisk korrekt" er et vektig motargument. Jeg synes heller ikke det å kalle noe politisk korrekt er et motargument. Snarere en beskrivelse.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #17 Skrevet 24. november 2007 "Politisk korrekt" brukes på nettet først og fremst av folk fra FrP og videre mot høyre som sliter med å argumentere mot det nyanserte bildet vi ellers kaller "virkeligheten." "ÆSJ, du er så PK at jeg gidder ikke diskutere med deg" betyr sånn sett ikke stort annet enn "der satte du meg faenmeg fast igjen, gitt." Det morsomme er jo at de mest aktive debattforaene på nettet er så konsekvent herpet av rasehygienikere, homsehatere og politikerhetsere at det mest politisk ukorrekte på Veggavisen, VGNett etc faktisk er å være politisk korrekt.
Tabris Skrevet 24. november 2007 Forfatter #18 Skrevet 24. november 2007 Veggavisen har utviklet seg til å bli nærmest et rent anti-islam forum, så det har jeg gitt opp. Verre rasisme, raseri, generaliseringer og hårreisende utsagn skal du lete lenge etter.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #19 Skrevet 24. november 2007 Det forteller strengt tatt ikke annet enn at trygdede nordmenn har for mye fritid og råd til egen pc.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #20 Skrevet 24. november 2007 Hvorfor skal man stemple andres meninger? Har man ikke noe å tilføre en debatt bør man heller holde seg unna. Å stemple andres meninger tyder kun på mangel påa rgumenter fra stemplerens side. Det må vel alle som gjør det svare for selv. Faktum er at mange gjør det. Om de i såfall mangler argumentasjon går ut over alle som benytter seg av taktikken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå