Gå til innhold

Amerikansk Cocker Spaniel


Tjorven

Anbefalte innlegg

Her finnes noe informasjon omkring dette jeg har hørt om at Spanielene kan "klikke i hodet".

http://www.nsbkoa.org/medlemsmoete.htm

Er Amerikansk Cocker Spaniel vanskelig å dressere? Når kan man sette i gang med dressur? Når kan hunden være alene en hel dag, og bør den egentlig være alene? Hvor mye trim bør den ha?

Finnes det noen mer vanlig farge enn andre? Det finnes så mange sorte Spanieler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Er Amerikansk Cocker Spaniel vanskelig å dressere?  Når kan man sette i gang med dressur?  Når kan hunden være alene en hel dag, og bør den egentlig være alene?  Hvor mye trim bør den ha?

Finnes det noen mer vanlig farge enn andre?  Det finnes så mange sorte Spanieler...

En spaniel krever noe mer tålmodighet ann andre raser men kan dresseres som en vanlig hund. Dressering skal man begynne med noen få dager etter at valpen har blitt vant til sine nye omgivelser, det samme gjelder med bading og stell av pelsen...viktig og begynne med dette med en gang og ikke godta protester.

La hunden være alene i 10 min og øk tiden etterhvert, en hund kan fint klare seg hjemme en 6 timers tid bare den er luftet på forhånd, har tilgang til vann etc. Ett romslig bur med høyde nok slik at hunden kan sitte er en nødvendighet.

En cocker trenger ca 2-3 turer pr. dag avhengig av lengden på turen, regelmessig mosjon er viktig for hundens helse og faste tider for turgåing er helt topp.

Spanieler finner i mange fargekombinasjoner men det er nok mange som liker sorte spanieler, jeg har sett mange champagnefargede/tricolor spanieler og mange er sorte/hvite slik som Oscar.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke noe bilde av Oscar som jeg kan få se da (selvom jeg da sikkert får ennå mer lyst på en slik hund).

Hvor mange uker bør man være hjemme med valpen når den er liten?

Hvor mye betalte du for din valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Du har ikke noe bilde av Oscar som jeg kan få se da (selvom jeg da sikkert får ennå mer lyst på en slik hund).

Hvor mange uker bør man være hjemme med valpen når den er liten?

Hvor mye betalte du for din valp?

Har mange bilder av Oscar men ikke digitale bilder. Du finner valpebilder fra Oscars kull på www.kennelcarillo.com

Jeg var hjemme med Oscar i 2 uker og da var jeg der hele tiden, den første tiden med valpen er avgjørende for dens videre trivsel og det var 2 fine uker med masse kos.

Oscar kostet 7000 kroner.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tjorven_

Utrolig søte hunder!!! (Selvom jeg synes de er aller finest kortklippet!)

(Skal pønske ut ennå flere spørsmål jeg! :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Ja de er noen skikkelige kosete pelstasser. Pelsen kan godt klippes kort hvis du ikke skal bruke den som utstillingshund.

Nå når sommeren nærmer seg tar jeg med meg Oscar til hundesalongen og får klippet han under magen og tynnet ut pelsen slik at det ikke skal bli så varmt... men pelsen gror så fort at han lett får nok pels til høsten/vinteren.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei,

så moro at du vurderer amerikansk Cocker,- herlig rase! Jeg har to engelske cockere fra kennel Carillo (de har oppdrett på begge raser), og selv om de er to forskjellige raser, har de mye til felles også.

Hvis ikke jeg tar feil har valpeprisen gått opp til kr. 8000,- tror det gjelder sånn generelt for amerikanerne også. Når det gjelder klippekurs, så kan du ta kontakt med spaniel-klubbene, de kjører ofte kurs. De har også andre arrangementer, sportrening, utstillingstrening, sosialisering etc etc. Jeg klipper mine selv, men hvis du skal stille hunden, er det nok best å la "proffene" ta seg av det i begynnelsen. Oppdretterne hjelper også ofte til med opplæring.

Når det gjelder dressur/trening/lynne, så er det ikke så enkelt å si noe helt generelt. Både amerikaneren og den engelske cockeren er kjente for å være glade og vimsete, vil gjerne lære, men har kanskje ikke den helt store konsentrasjonen. Men jeg har hatt 4 cockere, og de har alle vært veldig forskjellige som typer.

Uansett, lykke til som (kanskje) amerikaner-eier,- du har mye å glede deg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter virkelig pris på alle svar. Det eneste som "murrer" litt i bakhodet er dette at folk virkelig fraråder oss å kjøpe denne rasen. Det er nå 2 stykker som forteller meg at denne rasen plutselig kan klikke og angripe på eieren og de som er i nærheten. Når man hører slike ting, blir man jo med en gang litt skeptisk. Det er sikkert uhyre sjelden at slike situasjoner oppstår, men allikevel skulle jeg gjerne visst mer om akkurat dette. Er også interessert i å finne ut om dette har noen sammenheng med hvordan foreldrene er.

Hvis noen vet noe om dette, så hoi ut da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter virkelig pris på alle svar. Det eneste som "murrer" litt i bakhodet er dette at folk virkelig fraråder oss å kjøpe denne rasen. Det er nå 2 stykker som forteller meg at denne rasen plutselig kan klikke og angripe på eieren og de som er i nærheten. Når man hører slike ting, blir man jo med en gang litt skeptisk. Det er sikkert uhyre sjelden at slike situasjoner oppstår, men allikevel skulle jeg gjerne visst mer om akkurat dette. Er også interessert i å finne ut om dette har noen sammenheng med hvordan foreldrene er.

Hvis noen vet noe om dette, så hoi ut da! :D

Hvis de virkelig hadde klikket og angrepet eieren, tror du virkelig de hadde fått være her i landet, da? Og at man drev oppdrett av rasen? Neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det finnes jo dokumentasjon på at denne rasen faktisk kan være aggressiv (se linken lenger opp), og jeg tror virkelig på de jeg hører som sier dette. De har sett det selv og opplevd det. Dette er en svakhet hos rasne så vidt jeg har fått høre, p.g.a. arven.

Det er ikke det at jeg tror at det er ”voldelige” eller aggressive hunder i utgangspunktet, men denne uvissheten om at det faktisk kan skje, er jo heller ikke noe særlig. (Selvom det sikkert skjer hos 1 av 100 hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen, Tjorven!

Jeg er ikke noen ekspert på Rage Syndrom, jeg har (gudskjelov) aldri vært borti det. Tror det er viktig, som alltid ved valg av hund, å velge en seriøs oppdretter. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med raseklubben, evt. oppdretter for å få mer informasjon fra folk med god kunnskap om emnet. Rage Syndrom har vært kjent lenge, og det har vært jobbet iherdig med å rette på dette.

Noe som også må nevnes er at dette syndromet kanskje har fått skylden for all verdens adferdsproblemer, problemer kunne vært unngått om man ikke skjemte bort hunden. Som ved alle små og nydelige raser tror jeg det er lett at man behandler hunden som en liten baby, smisker og skjemmer den bort slik at den til slutt tror den er "konge" i flokken. :roll: Tror nok mange små og "udregelige" vovser kunne vært litt koseligere om de ikke ble behandlet som små prinser og prinsesser, men som det de er,- hunder.

Uansett,- lykke til i valget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt svar. Enig i det at det nok også kan ha en sammenheng med eierene innimellom, så de kan nok være lurt å prøve å finne ut en del om hvordan man skal te seg som nye hundeeiere.

Skal lete litt mer på Internett også…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Vi har også en amerikansk cocker - en tispe (Jackie) som nå er snart 11 år. Hun er en utrolig snill og klok hund, og har vært til mye glede.

Når hun var 3 år satte vi valper på henne (hun har veldig fin stamtavle - og hvis du vil kan jeg sende navnet på steder hun kommer fra - her i Oslo - skal bare spørre mamma). Hun fikk 5 hvalper, og en av disse valpene ble avlivet når hun var 1 år pga agressivitet. Men, som det er skrevet over tror jeg det har mye å gjøre med hvordan hunden blir behandlet. Denne hvalpen var VELDIG mye alene, og ikke blitt ordentlig dressert, så hvis du skal ha valp Tjorven, er dette to ting du må være veldig oppmerksom på. Vi har ALDRI hatt noe problem!

Mamma ringte med for 2 uker siden og fortalte at nå er Jackie fått kreft, og hele buken er hard. Utrolig trist! Håper bare jeg får sett henne en siste gang... de bor i utlandet, og kommer hjem til sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...