Tjorven Skrevet 14. april 2003 #1 Del Skrevet 14. april 2003 I helga hilste vi på en Amerikansk Cocker Spaniel som jeg bare falt så totalt for. Vi har lenge pratet om å skaffe oss en hund, og vurderer stadig ulike raser. Jeg falt altså helt for denne nydelige hunden. Størrelsen er også perfekt, men så vidt jeg vet krever denne hunden en del pelsstell. Er det noen vet kan anbefale eller fraråde oss en Cocker Spaniel eller har andre erfaringer omkring denne rasen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lady-M Skrevet 14. april 2003 #2 Del Skrevet 14. april 2003 Åh, de er så nydelige!! Skulle jeg hatt hund, hadde det vært en slik en... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kira Skrevet 14. april 2003 #3 Del Skrevet 14. april 2003 Er egentlig bare å lese her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 14. april 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 14. april 2003 Takk for link, men nå tror jeg nesten jeg har lest de aller fleste sider om denne rasen. Er litt mer på jakt etter eieres egne erfaringer, for det er jo ikke alltid at ting er like glamour som rasebeskrivelsen sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mina-mor Skrevet 14. april 2003 #5 Del Skrevet 14. april 2003 Vi har coccer spaniel.. verdens nydeligste frøken! Hu har blitt 8 år nå, men er fortsatt leken og med på alt. Angrer ikke en dag på at vi valgte coccer. Hu er lett å ha med å gjøre, lydig (etter litt "trening" og min tålmodige lillesøster) og med på alt! Pelsstell ja.. hun er hos frisør 2 til 3 ganger i året. Pelsen vokser veldig fort, og hu ser av og til ut som en liten krølltopp :D Må dusjes innimellom, og børstes med jevne mellomrom.. Hu elsker å bade da men liker ikke å dusje.. Vet ikke helt hva mer jeg skal skrive jeg.. bare spør om du lurer på noe da.. Mina! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linsi Skrevet 14. april 2003 #6 Del Skrevet 14. april 2003 prøv www.spaniels.org Der står det også endel om rasen. Du kan også kontakte valpeformidlere og kontakte oppdrettere av rasen. God kilde til informasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 15. april 2003 Forfatter #7 Del Skrevet 15. april 2003 Takk for flott informasjon. Kommer med flere spørsmål om det dukker opp. Men jeg er også litt interessert i å vite hva som er negativt med denne rasen, er det alt pelsstellet? Jeg har også hørt av noen bekjente at visse Spaniel-typer faktisk kan klikke helt i hodet og at rasen derfor ikke anbefales (tror ikke dette gjelder den amerikanske), men er det noen som vet noe mer om dette? Har fargen på hunden noe å si for lynne på den? Hvor mye koster det å anskaffe seg en slik hund og hvilke utgifter får man i løpet av et år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #8 Del Skrevet 16. april 2003 Denne tråden må jeg visst ha oversett. Jeg har en sort/hvit amerikansk cocker-gutt som heter Oscar. Min øyesten og faste kompanjong :D Men jeg er også litt interessert i å vite hva som er negativt med denne rasen, er det alt pelsstellet? Du må regne med å bruke endel tid på pelsen, grundig gjennombørsting må til minst hver 2. dag, samt bad hver 3 uke og hvis du ikke klipper pelsen selv må du ta den til en hundefrisør. Noe som kan spare deg for mye vask er en kondomdress til hunden, bruk den i vått vær så sparer du deg for masse ekstra-arbeid. Min Oscar bruker denne dressen ofte og han er godt vant til den nå og det er ingen protester når jeg skal ta den på for da vet han at han skal få komme ut på tur. Jeg har også hørt av noen bekjente at visse Spaniel-typer faktisk kan klikke helt i hodet og at rasen derfor ikke anbefales (tror ikke dette gjelder den amerikanske), men er det noen som vet noe mer om dette? Dette kjenner jeg ikke til Har fargen på hunden noe å si for lynne på den? Mange bøker sier det men oppdretteren som jeg kjøpte Oscar av sa at dette egentlig bare var noe stort tull, hun er topp-oppdretter og en anerkjent hundedommer i både inn- og utland så jeg valgte å stole på henne. Hvor mye koster det å anskaffe seg en slik hund og hvilke utgifter får man i løpet av et år? Har man ikke hatt hund før og må kjøpe mat og utstyr helt fra bunnen av kommer du raskt opp i 10-12 000 kroner. Ett prakteksemplar av en valp koster ca 7000 kroner. Amerikanske cockere er ikke billige i innkjøp men så er de også spesielle dyr. Når det gjelder for så bruk Eukanuba, shampoo og balsam fra 5Ring er den beste til hunder med denne typen pels. Du må også investere i skikkelig kam og børste og ett evt. stellebord. Det er ekstremt viktig at du lærer hunden å godta at den blir håndtert med en gang du får den hjem, gi den ett bad etter få dager, ikke gi etter for piping og protester, lær den at den skal stå rolig når den blir børstet og stelt, du skal kunne skjekke ørene, øynene og munnen uten at den gjør motstand. Dette vil du ha nytte av så lenge hunden lever. En veterinær vil også sette stor pris på at du har lært hunden å bli håndtert. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 16. april 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 16. april 2003 Tusen takk for nye flotte svar! Setter pris på alle tilbakemeldinger. Har du prøvd å klippe hunden din selv, Minnie Emmerdale? Er det isåfall vanskelig? Finnes det hundeklippekurs? Noen som vet om noen farger er mer vanlig enn andre? Har falt veldig for den som er champagne-farget, men må innrømme at jeg ikke har sett så mange i dene fargen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #10 Del Skrevet 16. april 2003 Har du prøvd å klippe hunden din selv, Minnie Emmerdale? Er det isåfall vanskelig? Finnes det hundeklippekurs? Jeg trimmer ansiktet, magen og potene selv med en spesialsaks for hundepels, vet ikke om det finnes hundefrisørkurs. Oscar går til hundefrisør 4-5 ganger pr. år og får en skikkelig overhaling, der blir han stelt godt med og er alltid blid og fornøyd både når jeg skal levere og hente ham. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 16. april 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 16. april 2003 Kan noen forresten anbefale en oppdretter på østlandet, som de vet er seriøs? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #12 Del Skrevet 16. april 2003 Kennel Carillo i Spydeberg i Østfold, en av Norges flotteste oppdrettere og meget meget hyggelige mennesker. www.kennelcarillo.com Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 16. april 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 16. april 2003 Er det noen spesielle sykdommer som denne rasen ofte får, slik som f.eks øresykdommer? Og hvordan liker rasen andre hunder? Går de greit over ens? Leste et sted at rasen ikke har "underull" og at det derfor er ekstra viktig å tørke hunden når den har vært våt, stemmer det? Hvordan liker den kulde om vinteren? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #14 Del Skrevet 16. april 2003 Er det noen spesielle sykdommer som denne rasen ofte får, slik som f.eks øresykdommer? Og hvordan liker rasen andre hunder? Går de greit over ens? Leste et sted at rasen ikke har "underull" og at det derfor er ekstra viktig å tørke hunden når den har vært våt, stemmer det? Hvordan liker den kulde om vinteren? De er utsatte for ørebetennelse pga. lange ører, men dette kan forebygges ved ørerens samt at du passer på at det ikke kommer vann inn i ørene ved bading etc. Framfall av øyelokkets kjertel kan også forekomme, dvs. at hunden får røde poser under øynene som plutselig en dag dukker opp og er borte neste dag, men de kommer tilbake så en liten operasjon må til. Oscar fikk slike og ble operert ved Norges Veterinærhøyskole her i Oslo av Kirurg Morten Devor (fantastisk hyggelig og dyktig mann) og ble 100% fin igjen etter det. Oscar har en foret frakk til bruk på kalde dager, ellers har han jo tykk pels og trives i kulden, men en hund skal aldri stå stille ute i kaldt vær, hunden må være i bevegelse dvs. gå tur. Det med underull stemmer, tørk hunden godt når den har vært ute i vått vær- det er pga. dette at jeg bruker kondomdress på Oscar- da trenger du ikke å tenke på slike ting. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 16. april 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 16. april 2003 Vil du forresten anbefale tispe eller hann-hund? (Kommer nok med mange fler spørsmål etter påske. Takk for alle kjempefine svar så langt!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #16 Del Skrevet 16. april 2003 Vil du forresten anbefale tispe eller hann-hund? (Kommer nok med mange fler spørsmål etter påske. Takk for alle kjempefine svar så langt!) Hannhund, uten tvil :D Bare spør i vei du Tjorven :D Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjorven_ Skrevet 16. april 2003 #17 Del Skrevet 16. april 2003 Hannhund, uten tvil :D Noen spesiell grunn til det? Er det bedre lynne på de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #18 Del Skrevet 16. april 2003 Noen spesiell grunn til det? Er det bedre lynne på de? Da jeg kom til kennelen for å velge valp var Oscar den som kom bort til meg og krabbet opp på fanget- da var jeg solgt Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tjorven_ Skrevet 16. april 2003 #19 Del Skrevet 16. april 2003 Da jeg kom til kennelen for å velge valp var Oscar den som kom bort til meg og krabbet opp på fanget- da var jeg solgt Minnie Det høres akkurat ut som en situasjon som kan oppstå om jeg skal kikke på valp! Ønsker deg foreløpig god påske, så skal jeg prøve å komme på flere spørsmål etterhvert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 16. april 2003 #20 Del Skrevet 16. april 2003 Det høres akkurat ut som en situasjon som kan oppstå om jeg skal kikke på valp! Jeg ble så rørt, det var akkurat som om han satt i fanget mitt og sa "Ta med med hjem- jeg vil være hunden din!" God Påske til deg også. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå