Gå til innhold

Sivilisasjonens fremtid

Fremhevede innlegg

Skrevet
Arthur C Clarke hadde jo en artig tanke om at i fremtiden ville man bruke kometer til å terraforme Venus. Men i hans fremtidsfantasier utnytter man jo nullpuktsenergi og har ubegrensede mengder energi til rådighet, noe som kanskje er lovlig optimistisk...

Hvilken bok er dette? Jeg har ikke lest boken, men jeg vet at Clarke i hvert fall nevnte slik terraforming i The Sands of Mars.

Mitt eneste forhold til Clarke er, med skam å melde, i utgangspunktet kun 2001: En romodyssé og da gjennom kameralinsen til Stanley Kubrick..

Men Forfatterskapet til Clarke er jo forøvrig et ypperlig eksempel på at science fiction faktisk en dag kan bli virkelighet:

http://www.spectrum.ieee.org/oct07/5584

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Hvilken bok er dette? Jeg har ikke lest boken, men jeg vet at Clarke i hvert fall nevnte slik terraforming i The Sands of Mars.

Mitt eneste forhold til Clarke er, med skam å melde, i utgangspunktet kun 2001: En romodyssé og da gjennom kameralinsen til Stanley Kubrick..

Men Forfatterskapet til Clarke er jo forøvrig et ypperlig eksempel på at science fiction faktisk en dag kan bli virkelighet:

http://www.spectrum.ieee.org/oct07/5584

Det er en liten snutt om terraforming i 3001 Final Oddisy. Boken handler ikke om det, men det nevnes litt i forbifarten. Antakelig for å eksemplifisere hva slags ville planer det ville være mulig å realisere dersom man fant en uendelig kilde til energi. I Clarces univers er det nullpunktenergi, som jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår, men som en kjernefysiker sikkert kan forklare på en grei og lettfattelig måte.

Men det har her gjort det mulig å konstruere noen enorme tårn fra ekvator og opp i geostasjonær omløpsbane (Clarke mener at man skulle kunne gjøre det med buckminsterfulleritt-tuber, altså en substans som er like hard som diamant, basert på kull, og som ikke finnes naturlig) Disse tårnene danner eker i et enormt hjul som omkranser planeten, og hvor alle romskip og ting som skal ut i omløpsbane, produseres. De starter altså fra geostasjonær bane, og man behøver aldri å herje rundt med strevsomme og farlige turer gjennom atmosfæren.

Alle råvarer og personell fraktes opp fra bakken med heis. Tårnene er store nok til at de rommer det aller meste av planetens befolkning.

JAda, mannen som oppfant kommunikasjonssatelitten, har en storslått fantasi. Men det artige er at det meste av det han skriver om, faktisk er begrunnet i publiserte artikler i vitenskaplige tidsksrift, og kan godt ligge innen grensen for det mulige. Med unntak av monolittene, da, som jeg finner en smule far fetched.

Endret av Mann 42
Skrevet (endret)

Er ingen fysiker jeg heller, så jeg skal ikke engang forsøke å begi meg ut på å forklare noe vitenskapen ikke helt har funnet ut av. Jeg snakker nå om kvantemekanikken.

Det jeg har fått med meg etter å ha lest på Wikipedia og andre steder, er at nullpunktsenergi et faktisk begrep man opererer med innen kvantemekanikk som beskriver grunntilstanden til et fysisk kvantemekanisk system, og dermed den minste energien det kan ha. Denne energien kan heller ikke fjernes fra systemet, og det er idéen om å trekke ut energi fra dette vakuumet som har inspirert til tanken om en uutømmelig energikilde.

Du finner en video om dette her. Om dette i det hele tatt er mulig, eller om det bare er en ny kaldfusjonsteori vet jeg for lite om til å bedømme.

Apropos sci-fi og hva vitenskapen tar for seg: Ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=oRWwI61so5Q..

Endret av javac
  • 1 måned senere...
Skrevet
Er ingen fysiker jeg heller, så jeg skal ikke engang forsøke å begi meg ut på å forklare noe vitenskapen ikke helt har funnet ut av. Jeg snakker nå om kvantemekanikken.

Det jeg har fått med meg etter å ha lest på Wikipedia og andre steder, er at nullpunktsenergi et faktisk begrep man opererer med innen kvantemekanikk som beskriver grunntilstanden til et fysisk kvantemekanisk system, og dermed den minste energien det kan ha. Denne energien kan heller ikke fjernes fra systemet, og det er idéen om å trekke ut energi fra dette vakuumet som har inspirert til tanken om en uutømmelig energikilde.

Du finner en video om dette her. Om dette i det hele tatt er mulig, eller om det bare er en ny kaldfusjonsteori vet jeg for lite om til å bedømme.

Apropos sci-fi og hva vitenskapen tar for seg: Ta en titt på http://www.youtube.com/watch?v=oRWwI61so5Q..

:hallo::vinke: :kaffe:

Gjest Nedfall
Skrevet

Kult med tidsmaskiner ja..

Men hvordan kan det egentlig være mulig å få sendt noe informasjon tilbake i tid med den der ? Om man klarer å rotere rommet med lysfart (forsto det slik at det var det den skulle klare ?), så vil man ikke klare å sende signaler (eller sub-atomære partikler) tilbake i tid, man vil bare klare å bremse dem helt opp ? Man må vel over lyshastighet for å få noe til å gå bakover i tid.. ? Uansett bare bakover i tid til den dagen maskinen blir skrudd på, men likevel..

Skrevet (endret)
Kult med tidsmaskiner ja..

Men hvordan kan det egentlig være mulig å få sendt noe informasjon tilbake i tid med den der ? Om man klarer å rotere rommet med lysfart (forsto det slik at det var det den skulle klare ?), så vil man ikke klare å sende signaler (eller sub-atomære partikler) tilbake i tid, man vil bare klare å bremse dem helt opp ? Man må vel over lyshastighet for å få noe til å gå bakover i tid.. ? Uansett bare bakover i tid til den dagen maskinen blir skrudd på, men likevel..

Det er egentlig et godt spørsmål. Jeg har ikke tilstrekkelig kunnskap om dette til egentlig å kunne gi deg et fullgodt svar, men jeg kan i hvert fall gi deg noen av mine egne høyst ukvalifiserte spekulasjoner rundt hvordan dette fungerer.

Einsteins spesielle relativitetsteori tilsier jo at lysets hastighet er den samme uansett "frame of reference". Det vil si at selv om du beveger deg halvparten av lysets hastighet, så vil lyset passere deg i like stor hastighet som om du sto dønn stille - altså 299 792 458 meter i sekundet (i et vakuum). Det betyr med andre ord at det som da må forandre seg er tid og rom.

Tiden inne i denne maskinen vil dermed bremse opp relativt til tiden utenfor. Dermed vil disse partiklene altså eksistere uavhengig av det øvrige tid og rom.

Jeg ser egentlig på denne maskinen nesten som en slags FTP-server der "filene" er tilgjengelige på tvers av tid - i likhet med en vanlig FTP-server der filer kan lastes opp og ned uavhengig av geografisk plassering. Når man slår på denne maskinen, så oppretter man med andre ord en forbindelse der det som sendes inn i maskinen også blir tilgjengelig på et tidspunkt bakover i tid (såfremt man var plugget inn og innlogget akkurat da).

Nå leste jeg et eller annet sted at man mener å kunne aksellerere lysets hastighet opptil 300 ganger. Ikke bare vil dette sette Einsteins teori over styr, men det har også andre ganske morsomme og interessante implikasjoner.

(Artikkelen finner du forøvrig her)

Endret av javac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...