Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Jeg har nå sluttet med pillen, og er i gang med prøving (eller aktiv unnlatelse av prevensjon eller hva man skal kalle det). En konsekvens av dette er at jeg ikke rører alkohol. En annen ting jeg lurer på er om dere også unngår alle andre slags "farlige" matvarer? Eksempler er fetaost, upasteuriserte oster, spekemat, ikke-gjennomstekt kjøtt, helst ikke laks osv. osv...
Leo Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Mulig jeg har et litt pragmatisk forhold til det siden jeg har vært prøver i mange år, men jeg ser ingen grunn til å ta spesielle hensyn til hva man spiser ut over at man lever rimelig sunt. Det er også i tråd med den beskjeden jeg har fått fra legene på bl.a. Rikshospitalet.
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Med matvarene jeg ramset opp over er det jo en fare forbundet med, eksempelvis toxoplasmosesmitte fra ikke tilstrekkelig varmebehandlet kjøtt. Toxoplasmosesmitte kan gi en alvorlig infeksjon hos fosteret, og føre til spontanabort eller misdannelser. Ser jo at debatten ofte går heftig når det snakkes om alkohol og prøveperiode/svangerskap. Selv om sjansen, for det første, er liten for å bli smittet av toxoplasmose, og for det andre, man ikke vet om man er gravid enda, bør man ikke likevel holde seg unna disse matvarene når man prøver? Man bruker jo de samme argumenterer ift. alkohol? At det kan skade barnet?
Gjest Pepper Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Lev normalt og heller ta forhåndsregler når du blir gravid var beskjeden vi fikk på riksen.
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Gjelder det alkohol også når de mener lev normalt?
~Mocca~ Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Nå blander du vel litt kortene her? Det med toxoplasmose er jo NÅR du er gravid.. Og det er da ingen som sier at du skal drikke alkohol. Så hold deg unna alkohol og røyk, og så passer du på de næringsmidlene som kan smitte deg med toxoplasmose når du er gravid. For alt i verden så kan du jo være "prøver" lenge.. Tror ikke det skal gjøre at du ikke blir gravid, og mister du fordi du spiste fetaost de to ukene mellom eggløsning og IKM, ja da tror jeg ikke embryoet var levedyktig uansett..
Leo Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Vil du være helt sikker, avstår fra du alkohol fra antatt eggløsning til den dagen du venter menstruasjon (Også kalt IKM). Jevnlig, overdreven alkoholbruk bør selvfølgelig unngås, men det gjelder uansett hvilken livssituasjon man befinner seg i. Noen pils eller to - tre glass vin omfattes ikke av overdreven alkoholbruk. (Fremdeles ref. de jeg har å gjøre med på Rikshospitalet...).
Gjest Frysepulver Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Spis og drikk det du vil - er da ille nok at man skal leve som en asket i ni måneder etter unnfangelsen...
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Nå blander du vel litt kortene her? Det med toxoplasmose er jo NÅR du er gravid.. Og det er da ingen som sier at du skal drikke alkohol. Så hold deg unna alkohol og røyk, og så passer du på de næringsmidlene som kan smitte deg med toxoplasmose når du er gravid. For alt i verden så kan du jo være "prøver" lenge.. Tror ikke det skal gjøre at du ikke blir gravid, og mister du fordi du spiste fetaost de to ukene mellom eggløsning og IKM, ja da tror jeg ikke embryoet var levedyktig uansett.. Det at du tror at embryoet ikke er levedyktige blir vel mer spekulasjoner? Uansett, jeg blander ikke noen kort her. Jeg snakker f.eks om perioden mellom EL og IKM. Du kan jo for eksempel være 2 uker på vei før du finner ut at du er gravid. Jeg hadde ikke tenkt denne tanken i det hele tatt jeg, før vi i dag skulle ha entrecôte til middag, og plutselig ble usikker på hva som var vanlig å gjøre i prøveperioder. Jeg har jo sluttet med alkohol ettersom det er skadelig for fosteret (må jo også være mellom EL og IKM), og ettersom jeg også vet at toxoplasmose er skadelig ble jeg altså usikker på hvordan jeg skulle forholde meg til problemstillingen. (For all del, jeg er absolutt ingen graviditets-ekstremist, bare stilte spm. ) Ang. det med langtidsprøving: Det er egentlig litt derfor jeg stilte spørsmålet i første omgang. Lurte på hvor lenge jeg måtte holde opp med alle disse matvarene, for jeg må innrømme jeg savnet fetaost, røde biffer, raket laks osv osv etter 9 måneder sist, om jeg ikke skal begynne med å kutte det ut allerede nå.. Jeg er ikke vant til prøveperioder, det siste svangerskap ble jeg uplanlagt gravid, og gjorde jo selvsagt derfor ingen endringer i kosthold eller alkoholvaner.
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Spis og drikk det du vil - er da ille nok at man skal leve som en asket i ni måneder etter unnfangelsen... Ja, har gjort det til nå da (og fremover også sikkert). Men har altså avstått fra alkohol. Så dere tar altså ingen andre forhåndsregler enn evt. å avstå fra alkohol?
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Spis og drikk det du vil - er da ille nok at man skal leve som en asket i ni måneder etter unnfangelsen... Ja, har gjort det til nå da (og fremover også sikkert). Men har altså avstått fra alkohol. Så dere tar altså ingen andre forhåndsregler enn evt. å avstå fra alkohol?
~Mocca~ Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 På meg så bare virker du en smule litt hysterisk om du ikke kan spise slike matvarer fordi du holder på å prøve. Da er det så mange andre ting som du også må være var på.. Men jeg ville gjort som de andre sier, spis sunt og hold deg unna det som du vet er skadelig.
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Jada, det er klart man kan fremstå som både det ene og det andre for andre personer. (..og bare sånn for ordens skyld har jeg bare laget en debatt, ikke sagt at jeg ikke spiser dette. Kan vel lure selv om en ikke gjør det selv?) Men jeg tenkte altså på dette i dag.
Leo Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 Så dere tar altså ingen andre forhåndsregler enn evt. å avstå fra alkohol? Nei... Du bør egentlig også avstå fra sex siden seksuelt overførbare sykdommer teoretisk sett kan skade barnet!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #16 Skrevet 23. november 2007 Jeg var i en situasjon for noen år siden der fastlegen min ville ta en graviditetstest (tanken min hadde ikke slått meg) iforbindelse en undersøkelse som hadde symtomer på graviditet. Vi endte i den forbindelse med en diskusjon fordi jeg akkurat hadde kommet hjem fra en 8 ukers ferie med mye fest og morro. Jeg ytret bekymring for at en graviditet var spesielt uheldig pga livsstilen jeg hadde hatt de siste 8 ukene. Heldigvis var jeg ikke gravid men diskusjonen i "ventetiden" hos legen husker jeg veldig godt... Han mente det ikke var noe å bekymre seg for. De fleste (som ikke aktivt har prøvd i mange måneder) drikker, røyker, hopper i fallskjerm og lever sin vante aktive livsstil til den dagen de oppdager at de er gravide. De fleste av de som lever som normalt går gjennom et svangerskap som går helt fint. På det tidspunkt var det en helt uaktuell tanke for meg å bli gravid, men han poengterte faktisk at det var mye bedre å "leve livet" som vanlig til den dagen man fikk konstatert en graviditet fremfor å bremse på alt mulig av matinntak/drikke fordi man planla å bli gravid. Heller ta ulike råd på alvor når man først var blitt gravid.
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #17 Skrevet 23. november 2007 Hehe... da virker det som vi alle er enige Er forresten i pp1, IKM ca. 1 desember. Gleder og gruer meg til å finne ut resultatet!
~Mocca~ Skrevet 23. november 2007 #18 Skrevet 23. november 2007 Jada, det er klart man kan fremstå som både det ene og det andre for andre personer. (..og bare sånn for ordens skyld har jeg bare laget en debatt, ikke sagt at jeg ikke spiser dette. Kan vel lure selv om en ikke gjør det selv?) Men jeg tenkte altså på dette i dag. Og når du starter en debatt, så må du også forvente å få svar som du kanskje ikke setter pris på.
Gjest BBB Skrevet 23. november 2007 #19 Skrevet 23. november 2007 Nei... Du bør egentlig også avstå fra sex siden seksuelt overførbare sykdommer teoretisk sett kan skade barnet!
~Mocca~ Skrevet 23. november 2007 #20 Skrevet 23. november 2007 Hehe... da virker det som vi alle er enige Er forresten i pp1, IKM ca. 1 desember. Gleder og gruer meg til å finne ut resultatet! Registrer deg da, og skriv deg opp på IKM-listen, så kan vi følge med deg videre.. Uansett, lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå