Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Er det noen som har erfaring med å få seg en hund til, når den hunden man har er 9 år? Den gamle er rolig og godlynt, men glad og fortsatt veldig leken. Han fikk katt inn i huset da han var 4 år og det gikk veldig greit. Men han er sjefen. Tenker at ha kanskje blir sjalu og lei seg? Den andre hunden er ung (ikke valp) og er vant til andre hunder og veldig sosial den også. Noen med erfaring? Har lest et sted at hvis man skal skaffe "kompis" til hunden sin, bør det være før den har passert 4 år?? Lurer veldig....
Frey Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Det kommer litt an på. Er han i god form? Hvor lenge er forventet levetid på rasen? I utgangspunktet mener jeg at en hund som alltid har vært alenehund og har passert pensjonsalder skal få nyte sitt otium ute å bli påtvunget en lekekompis, men det går kanskje an å ha den andre hunden på prøve og se hvordan det går?
Leo Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 (endret) Jeg vurderte det samme da min hund var omtrent på samme alder som din er nå. Han var og er veldig sprek og rasen har høy forventet levealder, men etter å ha snakket med oppdretter og alle mulige andre som kunne tenkes å ha rede på det, la jeg det på is. Det kunne selvfølgelig ha gått veldig bra, men det kunne også ha blitt stressende for den gamle og det synes jeg ikke han fortjente. Jeg tok m.a.o. rett og slett ikke sjansen. Jeg har fremdeles lyst til å ha to hunder, men da skal jeg anskaffe dem med et par års mellomrom slik at den eldste er voksen før det kommer en ny valp i hus, men før den rekker å bli alt for "etablert". Endret 23. november 2007 av Leo
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #4 Skrevet 24. november 2007 Det kan nok bli slitsomt for en eldre hund med en leken valp i huset. Hvis du istedet får en voksen hund som er over 2-3 år tror jeg det ville fungert bedre. Forutsatt at de går bra sammen. Jeg har to hunder som var valper samtidig. Golden retrieveren er en mnd. eldre enn schæferen. Det har fungert veldig bra for oss. Nå er de voksne og har fortsatt mye glede av hverandre.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2007 #5 Skrevet 24. november 2007 Det var jeg som skrev innlegget. Takk for svar. Han er sprek og alltid vært sprek. Han har mange hundevenner og er veldig sosial. Tåler andre hunder hjemme på besøk osv..Han er en golden og forventet levealder er vel 12-13 år. Han er ennå leken og blid. Den andre hunden er blanding og kastrert da. Han er ikke valp, men ca 1 1/2 år. Vet ikke ennå om vi skal ha han og hvis vi skal så kan vi levere han tilbake hvis det absolutt ikke går. Så vi får se.....Vil gjerne høre flere meninger.
NovaFlare Skrevet 26. november 2007 #6 Skrevet 26. november 2007 Hvis valpen er inderlig ønsket hadde jeg "lånt" ham med hjem med en prøvetid på et par uker Da kan du jo se om det fungerer, kan jo hende gamlefar synes det er knall med en liten venn. Venninna mi har en hund på 7 år, og han ble en helt ny hund etter valpen kom. Litt sånn territoriell i et par dager, men etter det så var han i ekstase hver gang han så valpen
Gjest LilleLovely Skrevet 26. november 2007 #7 Skrevet 26. november 2007 enten blir de glade for å få selskap, eller så blir de gretne fordi en liten valp tar fra de all oppmerksomhet på deres eldre dager... de siste gjelder min hund. ingen morsfølelser der nei!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå