Tabris Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 I morgen, 24. november, er det Buy Nothing Day, en dag hvor de som vil være med har en handlefri dag (bortsett fra kanskje nødvendig mat), hvor man kan fokusere på ikke-kommeriselle verdier og å bruke dagen på familie, venner og meningsfulle ting uten å bruke penger. Vil du være med? Buy Nothing Day
Brunhilde Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 Hadde det vært en annen dag enn en lørdag ville jeg absolutt vurdert det. Jeg har forresten fler "buy nothing"-dager enn jeg har "buy something"-dager, og alt det andre du lister opp er dagligdags for meg, ikke noe jeg trenger egne dager for å huske på.
jente 79 Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Må innrømme at en lørdag før jul ikke akkurat er den dagen jeg ville valgt som en "Buy nothing day" Jeg har også mange dager jeg ikke kjøper noe. Men hadde håpet å få julegavene ferdig i november, siden jeg ikke kan fordra stapp fulle kjøpesenter rett før jul...
aline Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 nope, i morgen skal jeg til byen jeg kommer fra og tusle på shopping med min mor, så det er overhode ikke dagen for å ikke handle noe. Som de andre over her, har jeg også flere buy nothing-dager en jeg har buy something- dager, så trenger ikke akkurat markere en slik dag. Mat er det jeg handler oftest, har flere dager i uka der jeg faktisk ikke bruker penger til annet en lunsj på jobb.
Tabris Skrevet 23. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 23. november 2007 Det er nettopp fordi det er en lørdag nær jul (men likevel ikke tett opp til jul) at det er en Buy Nothing Day. For å kunne hoppe av et øyeblikk, og kanskje reflektere over om man trenger alt som man vil kjøpe (eller reklamen forteller oss at vi bør kjøpe) til jul og ellers.
Brunhilde Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Jeg forstår hva du sier, Tabris, men er det ikke viktigere å ha familie og venner i fokus hele året, enn å spare det til en spesiell dag? Jeg handler det jeg handler til jul, og lite styres av reklame. Jeg blir litt matt av å skulle "påtvinges" dager for både det ene og det andre, jeg er faktisk rimelig bevisst i hverdagen, og slik jeg ser det teller det mest!
Tabris Skrevet 23. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 23. november 2007 Du blir ikke påtvunget noe som helst, det er helt frivillig om du vil være med på en slik dag eller ikke. Selvsagt teller det mest å være bevisst i hverdagen, og det er kjempeflott at du er det!, Men siden beløpet vi nordmenn (og ellers i vesten) bruker før jul bare øker og øker, i tillegg til at ressursene er begrensede og så skjevt fordelt, så tror jeg mer bevissthet omkring dette er veldig bra - ikke minst fordi man kan finne flotte alternativer til materielle mål og lykkebarometre. Det ene trenger ikke utelukke det andre - å bli med på Buy Nothing Day trenger ikke bety at man ikke er bevisst resten av året, eller omvendt.
Amalie_85 Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 HAr ikke noen planer om å kjøpe noe i morra bare mat og øl til sambo! Men jeg kjøpte meg en genser på tirsdag, og det er lenge siden jeg har kjøpt noe, så jeg har mange sånne dager
Gjest Apple- i.i Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Hadde det vært en annen dag enn en lørdag ville jeg absolutt vurdert det. Jeg har forresten fler "buy nothing"-dager enn jeg har "buy something"-dager, og alt det andre du lister opp er dagligdags for meg, ikke noe jeg trenger egne dager for å huske på. Som om jeg skulle skrevet det selv
Brunhilde Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Det ene trenger ikke utelukke det andre - å bli med på Buy Nothing Day trenger ikke bety at man ikke er bevisst resten av året, eller omvendt. Jeg fikk ikke helt frem synspunktet mitt i forrige svar. Jeg er litt i mot alle sånne "vær bevisst"-dager. Jeg opplever at det blir en sovepute heller enn en livsstilsendring, og da går vinninga opp i spinninga slik jeg ser det.
FrizzleSizzle Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Ja og nei...jeg skal ikke kjøpe noe spess i morgen, men føler ikke at jeg trenger å reflektere over forbruket mitt med en Buy nothing-day. Jeg kjøper jo mindre og mindre til jul for hvert år som går...
Tabris Skrevet 23. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 23. november 2007 Jeg fikk ikke helt frem synspunktet mitt i forrige svar. Jeg er litt i mot alle sånne "vær bevisst"-dager. Jeg opplever at det blir en sovepute heller enn en livsstilsendring, og da går vinninga opp i spinninga slik jeg ser det. Det er selvsagt ikke riktig om det blir en sovepute, men det trenger ikke være det. Og det er ikke "vær bevisst"-dagene som evt. har skylden for at det blir en sovepute, det er jo menneskene selv. Igjen - at man har en handlefri dag betyr ikke at man ikke er bevisst ellers i året også, eller omvendt. Det er jo opp til hver og en hva man ønsker å gjøre ut av det. Jeg mener vi trenger det, når vi ser hvor høyt forbruket er her i landet. Ikke i stedet for en daglig bevissthet, men i tillegg til. Det kan også være et verktøy som kan høyne den daglige bevisstheten rundt forbruk. Jeg har litt problemer med å forstå at man kan være negativ til en slik dag som bare er ment positiv. Denne tråden er jo ikke ment som en påtvingende ting, det er ment som en oppfordring og en påminnelse for de som ønsker det.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Jeg har ingen mulighet til å delta på dette, men jeg føler at det blir et litt rart fokus med en slik dag. Hva er egentlig meningen, å løpe som en gal og handle inn til hele helgen i dag og være "prinsippfast" i morgen? Jeg også har flere buy-nothing dager enn buy-something så jeg føler at dette blir litt bortkastet. Jeg har ingenting i mot fokusdager som verdens Aids dag eller kvinnedagen da det er litt mer enn en sånn idag-er-vi-flink ting. På disse andre dagene er tema i fokus på en helt annen måte. Foredrag, demonstrasjonstog, etc.
Tabris Skrevet 23. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 23. november 2007 Ja og nei...jeg skal ikke kjøpe noe spess i morgen, men føler ikke at jeg trenger å reflektere over forbruket mitt med en Buy nothing-day. Jeg kjøper jo mindre og mindre til jul for hvert år som går... Det er jo kjempebra! Dessverre så går linjen omvendt for veldig mange andre, og det er der man trenger mer fokus, mener jeg.
Brunhilde Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 Jeg har ingenting i mot fokusdager som verdens Aids dag eller kvinnedagen da det er litt mer enn en sånn idag-er-vi-flink ting. På disse andre dagene er tema i fokus på en helt annen måte. Foredrag, demonstrasjonstog, etc. Her er jeg veldig enig med deg!
Tabris Skrevet 23. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 23. november 2007 Hva er egentlig meningen, å løpe som en gal og handle inn til hele helgen i dag og være "prinsippfast" i morgen? Slik jeg ser det, så er det ikke den vanlige handlingen av mat dette dreier seg om - man jo ha mat hver dag enten man handler den i dag eller i morgen. Det er nok mer snakk om å sette litt fokus på den ekstreme mengden med penger som går nå før jul. Mange i denne tråden sier at de ikke handler så mye uansett - og det er kjempeflott! - men det er ikke slik det er med mange andre, siden så ekstremt mye blir kjøpt både nå før jul og ellers. Hvis man kun lar være og kjøpe en dag for så å fortsette som før, så er det greit nok, men det er ikke det dagen er ment som. Den er ment som et verktøy for bevisstgjøring av forbruket i det hele tatt. Så er det opp til hver og enkelt om man vil bruke dette verktøyet eller ikke.
aline Skrevet 23. november 2007 #17 Skrevet 23. november 2007 jeg må si meg enig med de som ikke helt skjønner vitsen. at det KAN brukes til å gjøre seg oppmerksom på forbruket vårt, joda, vil det egentlig bli brukt noe særlig av de det kanskje burde treffe best? tror jeg ikke. Husker fra gammelt av at det har vært "røykfri dag"... som røyker må jeg si at jeg brydde meg nøkken, kjente/kjenner heller ikke særlig mange røykere som brydde seg nøken, så alle de som IKKE røyker, syntes det var bra med fokus, de som røyket brydde seg ikke om den dagen, og jeg må si jeg har liten tro på at den dagen faktisk har vært medvirkende til at noen har sluttet å røyke. De som shopper mest og som handler ting de overhode ikke trenger, vil de la være på en slik dag? eller er det de som i utgangspunktet ER bevisst som bryr seg om dagen? plager meg ikke at den er funnet opp, en skjønner ikke vitsen og tror ikke den endrer noe på forbruket eller den gjenges fokus på det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 23. november 2007 #18 Skrevet 23. november 2007 Dagen ble jo startet i USA som en reaksjon på at julesalget startet denne dagen, og plutselig begynte alle å handle til jul. Er det likt i Norge? Er dette startskuddet for julehandelen? Ellers har jeg forsåvidt ikke noe i mot en slik dag. Problemet blir vel litt som man ser i denne tråden. De som bryr seg med å reagere, er de som kanskje ikke trenger å ha dårlig samvittighet i utgangspunktet!
Milly:) Skrevet 23. november 2007 #19 Skrevet 23. november 2007 Ja til kjøpefri dag! Selv vi som prøver å være bevisste og begrense forbruket vårt, trenger en slik dag. Synes det er fint at du minner folk på denne dagen, Tabris. Jeg kommer til å la være å handle i morgen. Jeg forstår synspunktene til alle dere som ikke skjønner vitsen, men samtidig synes jeg at også de som mener de begrenser seg nok til daglig burde støtte denne dagen. Den er jo også ment som en protest mot forbrukersamfunnet.
Tabris Skrevet 23. november 2007 Forfatter #20 Skrevet 23. november 2007 at det KAN brukes til å gjøre seg oppmerksom på forbruket vårt, joda, vil det egentlig bli brukt noe særlig av de det kanskje burde treffe best? tror jeg ikke. plager meg ikke at den er funnet opp, en skjønner ikke vitsen og tror ikke den endrer noe på forbruket eller den gjenges fokus på det. Nei, det er det som er vanskelig. Tror ikke du er alene om å mene dette, og det er med slike meninger lite blir endret. ...eller er det de som i utgangspunktet ER bevisst som bryr seg om dagen? Problemet blir vel litt som man ser i denne tråden. De som bryr seg med å reagere, er de som kanskje ikke trenger å ha dårlig samvittighet i utgangspunktet! Dere har helt rett. Det er det som er en del av problemet. Etter min erfaring, så er det de som går inn for å redusere sitt forbruk og å endre livsstil som er positive til slike ting. Så hva skal man gjøre for å få med seg de som virkelig trenger det? Kommer man med fakta om miljøkrisen og dyrevelferd så blir man lett stemplet som "fanatiker" og å drive med "skremselspropaganda". Forsøker man med mer positive engasjement som en dag hvor man kan bevisstgjøre forbruk og bruke dagen på givende og meningsfulle ting som ikke koster penger, så blir det møtt med likegyldighet eller kritikk. Hva kan man gjøre for da å nå inn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå