Gjest Gjest_huldra_* Skrevet 23. november 2007 #1 Skrevet 23. november 2007 Hei Jeg og samboeren skal arrangere jul i nytt hus for første gang med min familie tilstede - dvs mor, far, bror med kone og barn (1 år). Samboeren og jeg kommer fra helt ulike forhold. Han er vant til alkoholfri julefeiring, mens min familie stort sett nyter litt (og ofte mye) alkohol til enhver festlig anledning. Tenkte aldri over mitt eget alkoholforbruk før jeg traff samboeren min, og i starten syntes jeg han var noe sær og unormal. Han, på sin side, mener det er min omgangskrets og familie som er alkoholiserte. Før ble jeg sint, men nå i det siste lurer jeg på om han kanskje har rett... Har bare aldri våget å se på det selv før. Drikker ikke sprit selv, men må innrømme at jeg blir stiv i nakken når pappa åpner akevitten. Har mange dårlige ungdoms/voksen minner med pappa og akevitt - særlig i situasjoner som egentlig bare skulle vært hyggelige. (hytteturer, familiefester og en og annen julefeiring). Verken jeg eller samboeren er avholds - jeg er veldig glad i god rødvin - men vi prøver å finne en ballansegang. Særlig jeg, som er vandt med alkohol i de fleste sammenhenger. Men det er ikke så lett. Folk, både familie og venner, kan være ganske ekle hvis jeg sier nei takk. Man må liksom ha en undskyldning for å ikke drikke!! For meg som prøver å snu et mønster er det ekstra vanskelig, og må innrømme at jeg blir såret. Særlig når familien kommer m negative kommentarer mot samboeren min. Problemet nå er julen. Vi har bestemt oss for totalavhold på julaften. Samboeren fordi det er det han er vant med, og jeg fordi jeg faktisk vil teste meg selv og familien min. Hvor viktig er egentlig akkevitten? Er den viktigere enn selve julekosen, maten, pakkene? Må man ha akkevitt for å få julestemning? Ølet er jo lett å bytte ut, men hva gjør man med rødvin, særlig når man ikke drikker noe brus? Farris smaker jo ikke det samme, og alkoholfri vin er ikke videre godt. Noen tips? Er litt redd for at familien innerst inne skal bli snurt, at de vil tenke negativt om jul hos meg. Hadde jeg vært total avholds hadde det nok vært lettere, men det er vanskelig når de vet at jeg kan drikke vin ved andre anledninger. De skjønner bare ikke hvorfor vi skal ha helt stopp!!! For meg er det for å snu mønstre. Vil gi mine barn, om jeg får noen, et annet utgangspunkt. Ikke for det, jeg og broren min har hatt mye bra i oppveksten. Men det var mye veldig dårlig og, og da var det alltid alkohol inne i bildet - og ofte akevitt. Broren min har ikke lik oppfatning, og mener jeg har blitt snål. Før var jo ikke akkurat jeg den som spyttet i glasset - tvert i mot. Så heller på enhver familiesammenkomst i jula som et gratis forspiel. Det stod jo alkohol ute hele tiden, så det var jo bare å forsyne seg.... Men nå har jeg begynt å tenke. Husker krangler, grining, overstadig glad julenisse som omtrent kaster gavene rundt, pappa som sover under pakkeåpningen, pappa som griser med maten og er vanskelig. mamma som er stresset og vokter over akevitten. Pappa og broren min som skal kose seg litt i kjellerstua mens vi lager maten. Det var jo ikke ofte det gikk galt på selve julaften, og det hadde det sikkert ikke gjort i år heller. Folk hadde sikkert skjerpet seg. Men hva om det hadde gått galt. Hvor går grensen for kos og for mye? Jeg ville nok gått og vært litt engstelig. Fulgt med, fulgt med på hva samboeren min mente - alt i alt blitt litt stresset. Og da ville jo mye vært ødelagt for meg? Er jeg egoistisk, eller er det familien min som er det? De sier jo at det går greit, men jeg merker tydelig missnøye og en del sure komentarer. Er det noen med tilsvarende erfaringer som kan gi meg noen gode råd?
Tabris Skrevet 23. november 2007 #2 Skrevet 23. november 2007 (endret) Det er vanskelig når man forsøker å endre inngrodde tradisjoner. Da blir det ofte sure miner og en mumlet "joda, går greit det". Personlig synes jeg de burde respektere deres jul på deres premisser når dere skal ha det, men vet selv at for mange så blir jula en "hellig ku" hvor man ikke skal endre noe. Når det gjelder alternativ til rødvin, så synes jeg rett og slett vann er det beste å drikke til hvis man ikke er interessert i brus eller alkoholfri vin. Et alternativ til en alkoholfri jul er å kjøpe inn begrensede mengder slik at det kun blir et glass vin til maten og en akevitt hver. Så får folk alkohol til maten uten at det blir overstadige mengder. Men hvis dere ønsker en alkoholfri jul, så er det deres valg og noe familien din burde respektere - og fint kunne klare å leve med. Endret 23. november 2007 av Tabris
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Det er DITT hjem dermed er det DIN avgjørelse. Noen fullgode erstatninger for rødvin finnes ikke. Det som derimot er godt er Clausthaler eller lignende istedetfor øl. Clausthaler har også veldig godt juleøl. For meg er julen samværet, pinnekjøttet, familiehygge. Jeg har ingenting i mot en øl og litt akevitt til pinnekjøttet, men jeg har heller ingen problemer med alkoholfri. De som HAR problemer med det har et større alkoholproblem enn de har innsett. La ingen kalle deg fanatiker eller skrulle fordi du har blitt mer bevisst. Spør dem heller tilbake hvorfor alkoholen har så stor plass i deres liv. Tenker de blir svar skyldig.
Gjest Ikke-innlogget_Annchristin86 Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Ølet er jo lett å bytte ut, men hva gjør man med rødvin, særlig når man ikke drikker noe brus? Farris smaker jo ikke det samme, og alkoholfri vin er ikke videre godt. Noen tips? Det finnes jo veldig mange gode alkoholfrie viner. Husker dessverre ikke merkene akkurat her og nå, men kan si ifra når jeg husker. Selv tror jeg at jeg ville stusset på totalt alkoholfri jul. Selv om jeg har hatt det slik som deg med foreldre og alkohol, i min grad så ille at jeg nå misliker julaften, så ville jeg stusset på ingen vin til maten. Vinen er jo for at maten skal smake bedre ikke fordi man skal drikke den for å bli full. Du kan jo alltids spørre rundt om noen vet om noen viner som er alkoholfrie og som passer til julematen. Vinmonopolet kan kanskje hjelpe deg der, men tviler de hr smakt alt så spør beskjente ogt venner, eller bare på KG.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Det finnes jo veldig mange gode alkoholfrie viner. Husker dessverre ikke merkene akkurat her og nå, men kan si ifra når jeg husker. Selv tror jeg at jeg ville stusset på totalt alkoholfri jul. Selv om jeg har hatt det slik som deg med foreldre og alkohol, i min grad så ille at jeg nå misliker julaften, så ville jeg stusset på ingen vin til maten. Vinen er jo for at maten skal smake bedre ikke fordi man skal drikke den for å bli full. Du kan jo alltids spørre rundt om noen vet om noen viner som er alkoholfrie og som passer til julematen. Vinmonopolet kan kanskje hjelpe deg der, men tviler de hr smakt alt så spør beskjente ogt venner, eller bare på KG. Jeg har smakt en del alkoholfrie rødviner. Pføy. Beklager. No can do. Det blir bare ikke en fullgod erstatning i mine øyne. Alternativer til hvitvin er mye lettere da man kan bruke Mozell eller eplemost.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 fordi jeg faktisk vil teste meg selv og familien min. Er litt redd for at familien innerst inne skal bli snurt, at de vil tenke negativt om jul hos meg. Hadde jeg vært total avholds hadde det nok vært lettere, men det er vanskelig når de vet at jeg kan drikke vin ved andre anledninger. De skjønner bare ikke hvorfor vi skal ha helt stopp!!! Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være helt stopp når dere drikker et glass innimellom. At hver person får et par glass vin, gjør ingenting. Det er ditt valg, men som du reder ligger du an. Så ta konsekvensene hvis de ikke består den respektløse "testen" din.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 fordi jeg faktisk vil teste meg selv og familien min. Julaften er ikke dagen for å "teste" familien sin. På meg virker det som provokasjon og ekstremisme. Er litt redd for at familien innerst inne skal bli snurt, at de vil tenke negativt om jul hos meg. Hadde jeg vært total avholds hadde det nok vært lettere, men det er vanskelig når de vet at jeg kan drikke vin ved andre anledninger. De skjønner bare ikke hvorfor vi skal ha helt stopp!!! Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være helt stopp når dere drikker et glass innimellom. At hver person får et par glass vin, gjør ingenting. Det er ditt valg, men som du reder ligger du an. Så ta konsekvensene hvis de ikke består den respektløse "testen" din. (Sånn skulle det være...)
Gjest lissi32 Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Alkohol er no dritt om det blir misbrukt. Jeg har skrevet en annen tråd om dette, da vi også har dette problemet i familien om dagen. Det er ikke populært å trå på noen sine føtter angående å fortelle hvor mye de drikker. Jeg har lært at det beste er å holde kjæft og la folk få drikke seg ihjel. Jeg har gjort mitt nå!! Huff. Men skjønner deg godt. Alkohol er ikke så viktig for meg at ikke julen min blir like fin uten. Men for andre, så er det livsviktig. Kommer ann på behov og holdninger, og som du sier her så er det inngrodd. Sjelden at noen orker innrømme at det er usunt.
aline Skrevet 23. november 2007 #9 Skrevet 23. november 2007 Jeg forstår heller ikke helt ønsket om totalavholds jul, når ingen som er der er totalavholds, men synes på ingen måte at det er ett respektløst valg, det er ett valg dere ønsker for dere, da må igrunnen familien bare innrette seg etter det. ang alkoholfrie alternativer, så har du flere forskjellige eplejuicer og blåbær-juicer, av god kvalitet, som du får kjøpt på div dagligvarer etc. i fjor jul kjøpte vi inn en nydelig eplejuice på grønn glassflaske, som da var ett alternativ til bl.a meg som ikke tåler alkohol, den ble nytt av flere andre også, som valgte det istedenfor alkohol, rett og slett fordi den var kjempegod og passet veldig bra til mat. titt litt på de juicene som står i fargede glassflasker, der har de mye godt, eple eller blåbær, jordbær og flere forskjellige, de er ferskpresset og ikke masseprodusert på lik linje med det andre du kjøper, så det er god kvalitet.
Gjest Gjest_huldra_* Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Hei. Takk for råd om drikke. Når det gjelder det m totalavhold, så skyldes det først og fremst ønske fra min samboer. Han og hans familie har aldri drukket alkohol sammen selv om de gjør det hver for seg. Han har ingen relasjoner til jul og alkohol, og det respekterer jeg. Syntes selv det blir litt rart, men det er og viktig for meg at alkohol ikke skal styre det jeg foretar meg. Og når/hvis vi får barn mener jeg det skal vær taltavhold så lenge barna er tilstede. Man kan jo heller kose seg med et glass vin når man er alene. Jeg forstår heller ikke helt ønsket om totalavholds jul, når ingen som er der er totalavholds, men synes på ingen måte at det er ett respektløst valg, det er ett valg dere ønsker for dere, da må igrunnen familien bare innrette seg etter det. ang alkoholfrie alternativer, så har du flere forskjellige eplejuicer og blåbær-juicer, av god kvalitet, som du får kjøpt på div dagligvarer etc. i fjor jul kjøpte vi inn en nydelig eplejuice på grønn glassflaske, som da var ett alternativ til bl.a meg som ikke tåler alkohol, den ble nytt av flere andre også, som valgte det istedenfor alkohol, rett og slett fordi den var kjempegod og passet veldig bra til mat. titt litt på de juicene som står i fargede glassflasker, der har de mye godt, eple eller blåbær, jordbær og flere forskjellige, de er ferskpresset og ikke masseprodusert på lik linje med det andre du kjøper, så det er god kvalitet.
Gjest Blondie65 Skrevet 23. november 2007 #11 Skrevet 23. november 2007 Jeg forstår heller ikke helt ønsket om totalavholds jul, når ingen som er der er totalavholds, men synes på ingen måte at det er ett respektløst valg, det er ett valg dere ønsker for dere, da må igrunnen familien bare innrette seg etter det. ang alkoholfrie alternativer, så har du flere forskjellige eplejuicer og blåbær-juicer, av god kvalitet, som du får kjøpt på div dagligvarer etc. i fjor jul kjøpte vi inn en nydelig eplejuice på grønn glassflaske, som da var ett alternativ til bl.a meg som ikke tåler alkohol, den ble nytt av flere andre også, som valgte det istedenfor alkohol, rett og slett fordi den var kjempegod og passet veldig bra til mat. titt litt på de juicene som står i fargede glassflasker, der har de mye godt, eple eller blåbær, jordbær og flere forskjellige, de er ferskpresset og ikke masseprodusert på lik linje med det andre du kjøper, så det er god kvalitet. Herjlunga har god pære og eplecider - fås på Europris
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Et alternativ til en alkoholfri jul er å kjøpe inn begrensede mengder slik at det kun blir et glass vin til maten og en akevitt hver. Så får folk alkohol til maten uten at det blir overstadige mengder. Men hvis dere ønsker en alkoholfri jul, så er det deres valg og noe familien din burde respektere - og fint kunne klare å leve med. Jeg er som deg og din familie TS og jeg hadde gjort som alternativet over her. Jeg vet at det er særlig tradisjonen med akevitt til maten som er det aller helligste og det hadde jeg ikke klart å tatt fra dem uten at det blie bråk. Det ville være som å ta fra meg 2tre nøtter til askepott". Jeg hadde i tilleg servert EN conjak ETTER/mot stutten av gaveåpningen. Det eneste som kunne være et problem med dette var at pappa kanskje hadde tatt med seg selv. Men jeg hadde nok gitt streng beskjed på forhånd om at nå var han i mitt hus og dette fikk han respektere, særlig da den andre familien som kommer er avholds. Dersom han ikke kunne dette var han ikke velkommen.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Oj som jeg kjenner meg igjen i det du skriver om dine opplevelser i julen. Pappa full,julegaver som ble tatt tilbake,krangling,gråt og for å redde julefølelsen og de stumpene som var igjen av den så tusla jeg opp til naboen på julekvelden. Eller la meg veeeeeldig tidlig.......og gråt. Nå har ikke jeg familie som får lov å trave ned dørene mine. Så i mange år har jeg ordnet julen selv. Det er konsekvent uten alkohol. her går det i brus,melk,vatten og jus...........hvorfor denne alkoholen i julen. Er like rigid på nyttårsaften,men jeg har små unger og vi elsker raketter og bomber så da synes jeg at det på den annen side også er forsvarlig å ikke røre noe. det finnes så mange andre helger i året der man kan drikke å ta seg en fest. Mang en jul ble ødelagt for meg,og det sitter friskt i minnet enda. Julekosen får man uansett,og hvis de absolutt må ha alkohol får de bli hjemme eller drikke etter at de har vært hos dere. Julen er ikke alkohol. Julen er kos,samhørighet,atmosfæren,god mat,nisser,engler,peppekakelukt,gaver,glitrende øyne og julesanger i bakgrunnen. Så her blir det ikke noe fest før julen er forbi nei......dette er det minste jeg kan gjøre for familien min. Hilsen alenemor til 3.
Gjest glamourgirl Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Jeg har aldri forstått hvorfor man må ha alkohol på julaften. Julaften er for ungene, og ungene trenger ikke å se de voksne drikke. Hvordan man som ansvarlige foreldre er rundt barna sine ellers i året er en ting, men i større selskaper er det ikke sjelden at en i en familie sliter, eller drikke for mye, eller som mister litt kontroll, og barn er mye varere enn man tror. Hos oss har ikke alkohol vært en del av julaften. Vi drikker hjemmebrygget øl, eller Ringi Eplemost (som fås til både kjøtt og fiskeretter), vann, farris... osv. Voksnedager er det nok av, men akurat julaften er som sagt barnas. Jeg syns du tenker lurt, jeg, trådstarter. Og selvsagt måtehold fungerer også i de fleste settninger...
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #15 Skrevet 23. november 2007 Voksnedager er det nok av, men akurat julaften er som sagt barnas. Men om man ikke har barn da? Jeg fikk intrykk av at det ikke skulle være barn på denne feiriringa... tar jeg feil?
Tabris Skrevet 23. november 2007 #16 Skrevet 23. november 2007 Jeg klarer ikke helt forstå dette med at julaften er barnas dag - når ble dette innført? :klø: Men det er vel en helt annen diskusjon.
Gjest glamourgirl Skrevet 23. november 2007 #17 Skrevet 23. november 2007 Hæ? Åh, jeg leste i trådstarters innlegg at hun hadde hatt problemer med sin egen fars alkoholbruk i oppveksten. Også spant jeg på det.
Jens Skrevet 23. november 2007 #18 Skrevet 23. november 2007 Alkohol fri rødvin ville jeg ikke servert da det smaker grusomt. Men, alkoholfritt øl syns jeg er veldig godt!Er selv gravid og skal ikke drikke alkohol julaften og syns da at alkohol fritt øl er veldig bra erstatning og passer jo også bra med julematen!:-) Du kunne f.eks også servert rødvin selv, altså styrt når det ble påfyll, hvis du ikke vil ha totalt avholdent selskap. Men, da er det kanskje lett at far tar over jobben, hvis den blir neglisjert... Er enig i at for mye alkohol julaften er veldig ødeleggende, men litt syns jeg nå hører til...
Gjest Claes Skrevet 23. november 2007 #19 Skrevet 23. november 2007 Synes du er omteksom som reiser spørsmålet, spesiellt siden det er i strid med dine egne "tradisjoner". At det er respektløst er bare sprøyt! Men, siden for mange er det tradisjon (og juleferingen er i seg selv en tradisjon), går det an å inngå et kompromiss? At verten skåler i de mengder du selv ønsker og skjenker? At mann venter med de større mengder til barna har lagt seg? Den siste der er kanskje litt hyklersk, men så fremt familien har en åpen dialog bør det være muligheter for kompromiss. Et kompromiss skal gjøre litt vondt for begge parter Støtter fullt ut en alkoholfri jul!
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2007 #20 Skrevet 23. november 2007 Jeg klarer ikke helt forstå dette med at julaften er barnas dag - når ble dette innført? :klø: Men det er vel en helt annen diskusjon. Enig i dette. Jeg ville heller sagt at julaften er familiens dag. Jeg synes litt alkohol hører med på denne dagen. Ikke så man blir beruset, men noe til maten er da både vanlig og fullstendig ufarlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå