Gå til innhold

Skal gifte meg, hva er tradisjonelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal gifte meg våren 2009. Jeg har desverre ingen anelese om hvordan et tradisjonelt norsk bryllup foregår. Har lyst å ha venninner som brudepiker, men er det vanlig? Morgengave? Hva er det?

Tusen takk for alle info!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei!

Jeg skal gifte meg våren 2009. Jeg har desverre ingen anelese om hvordan et tradisjonelt norsk bryllup foregår. Har lyst å ha venninner som brudepiker, men er det vanlig? Morgengave? Hva er det?

Tusen takk for alle info!

I Norge er det mest vanlig med jenter til brudepiker og gutter til brudesvenner. Disse går enten inn foran eller bak brud m/følge. I tillegg til disse er forloveren til brud og brudgom med opp til alteret. Brudepikene og brudesvennene sitter gjerne i trappen nedenfor alteret. Vet om ei norsk ei som tok den amerikanske måten med venninner som brudepiker og disse gikk i like kjoler. Synes det er litt voldsomt selv. Blir jo så fryktelig mye folk ved alteret. Morgengave er tradisjonelt en gave mannen skulle gi kvinnen morgenen etter bryllupsdagen for å gi henne et tegn på økonomisk sikkerhet i mannen. Nå er det vanlig at både brud og brudgom gir en gave til hverandre. Vanlige gaver er smykker, klokker, bilder tatt hos fotograf (gjerne naken),osv...

Skrevet

Kan varmt anbefale en klassisk skikk og bruk -bok. Det har jeg kjøpt (forfattet av en kvinnelig programleder fra NRK-husker ikke hva hun heter), der er alle de klassiske reglene. I tillegg har jeg kjøpt norske bryllupsmagasiner. Der finner du mye inf. Og selvfølgelig på nett! Lykke til, koser meg veldig med det selv :)

Skrevet

Anbefaler Linda Stewart: Bryllup i Norge i tillegg til en skikk og bruk-bok som nevnt ovenfor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...