Gjest Nummy Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Hei! Jeg skal gifte meg våren 2009. Jeg har desverre ingen anelese om hvordan et tradisjonelt norsk bryllup foregår. Har lyst å ha venninner som brudepiker, men er det vanlig? Morgengave? Hva er det? Tusen takk for alle info!
Honey Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Hei! Jeg skal gifte meg våren 2009. Jeg har desverre ingen anelese om hvordan et tradisjonelt norsk bryllup foregår. Har lyst å ha venninner som brudepiker, men er det vanlig? Morgengave? Hva er det? Tusen takk for alle info! I Norge er det mest vanlig med jenter til brudepiker og gutter til brudesvenner. Disse går enten inn foran eller bak brud m/følge. I tillegg til disse er forloveren til brud og brudgom med opp til alteret. Brudepikene og brudesvennene sitter gjerne i trappen nedenfor alteret. Vet om ei norsk ei som tok den amerikanske måten med venninner som brudepiker og disse gikk i like kjoler. Synes det er litt voldsomt selv. Blir jo så fryktelig mye folk ved alteret. Morgengave er tradisjonelt en gave mannen skulle gi kvinnen morgenen etter bryllupsdagen for å gi henne et tegn på økonomisk sikkerhet i mannen. Nå er det vanlig at både brud og brudgom gir en gave til hverandre. Vanlige gaver er smykker, klokker, bilder tatt hos fotograf (gjerne naken),osv...
jente28 Skrevet 23. november 2007 #3 Skrevet 23. november 2007 Kan varmt anbefale en klassisk skikk og bruk -bok. Det har jeg kjøpt (forfattet av en kvinnelig programleder fra NRK-husker ikke hva hun heter), der er alle de klassiske reglene. I tillegg har jeg kjøpt norske bryllupsmagasiner. Der finner du mye inf. Og selvfølgelig på nett! Lykke til, koser meg veldig med det selv
ashera Skrevet 26. november 2007 #4 Skrevet 26. november 2007 Anbefaler Linda Stewart: Bryllup i Norge i tillegg til en skikk og bruk-bok som nevnt ovenfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå