Gjest Gjest_Mette_* Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Har hørt så mye fælt om egg. Folk som finner blod inni, kyllinger inni, folk som kaller egg for kyllingaborter osv. Så jeg lurer på dette med egg og kyllinger og sånn. Er kyllingen inni egget hele tiden men utvikler seg bare dersom egget blir befruktet? På egg.no står: Under eggene er det sterkt lys som gjør at man ser egginnholdet gjennom skallet. Eventuelle blodflekker, "kjøttflekker", store luftrom, tyntflytende hvite eller brist i skallet blir da oppdaget, og eggene blir sortert ut. Resten av eggene klassifiseres som A-egg Hvordan kommer blod og kjøttflekker inn i egget? For hønsene er vel ikke sammen med haner? Utrolig dumt spørsmål, men det betyr mye for meg.
Elbereth Skrevet 24. november 2007 #3 Skrevet 24. november 2007 Egg du kjøper i butikken er ikke engang befruktet, fordi hønene på store hønserier sjelden har selskap av haner. Da kan det ikke utvikle seg kyllinger. Du kan være helt trygg på egg du kjøper i butikken. Jeg har selv høns og haner. De fleste eggene er da befruktet. Dersom hønene ikke ruger på eggene (eller jeg ikke putter dem i rugemaskinen), vil det ikke utvikle seg noen kylling, fordi dette krever varme. Dersom hønene har ruget på eggene, vil det vise seg når jeg lyser eggene eller legger dem i vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå