Gå til innhold

saus til ribba :)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hei, lurer på hvilken saus dere har til ribba?

vi bruker en utradisjonell rødtomatsaus til ribba, hot and spicy :)

er det flere der ute som er utradisjonelle? har dere noe spesielt i sausen dere som lager trsisjonell saus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så tradisjonell som jeg kan få den. Stekesjy/kraft, gjør den tykk med meljevning, litt sukkerkulr for farge, og krydder for smak.

Absolutt ikke noe fantasifult altså, bare helt "kjedelig" men godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er vanlig til ribbe varierer fra landsdel til landsdel. Der jeg kommer fra vet jeg ingen som spiser det med "bare ribbefett", men derimot med sjysaus. En jeg kjenner sier at der hun kommer fra er derimot sjysaus utenkelig, det skal være en meget mørk, spesiell saus. Og andre sier at alt annet enn ribbefett er utenkelig.

Det er rett og slett varierende.

(Men så lenge det er sagt, jeg rører ikke ribbe på julaften da, jeg er vestlending, vi spiser pinnekjøtt. Uten noe form for saus.)

Endret av Malama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååååååå det visste jeg ikke:O)

Jeg spiser heller ikke ribbe på julaften, det er ikke livretten min.

Pinnekjøtt eller kalkun er min livrett til jul:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er vanlig til ribbe varierer fra landsdel til landsdel. Der jeg kommer fra vet jeg ingen som spiser det med "bare ribbefett", men derimot med sjysaus. En jeg kjenner sier at der hun kommer fra er derimot sjysaus utenkelig, det skal være en meget mørk, spesiell saus. Og andre sier at alt annet enn ribbefett er utenkelig.

(Men så lenge det er sagt, jeg rører ikke ribbe på julaften da, jeg er vestlending, vi spiser pinnekjøtt. Uten noe form for saus.)

Jeg kommer fra samme sted som deg...

Vi har både pinnekjøtt og svineribbe med ribbefett :)

Alle jeg kjenner bruker også bare ribbefett, visste faktisk ikke at noen hadde saus til julemiddagen jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager skikkelig brun saus til ribba. Bruner bein i ovnen og koker kraft på disse, så bruner jeg mel og smør, sper med kraften og smaker til med salt og pepper.

Sausen koker flere timer, men så blir den slik vi liker den også, da.

(Sånn i forhold til pinnekjøtt, så spiser vi (dessverre) ikke det på julaften, men jeg bruker kraften som samler seg under rista til saus når jeg serverer pinnekjøtt. Syns det lett blir litt tørt ellers.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg ble i stuss her nå jeg. Men utrolig lettet da jeg skjønte at du snakket om ribbe generelt og spesifiserte dette. Jul uten pinnekjøtt bør være i varmere strøk med kalkun. Alt annet er søndagsmiddag. Så det så ... :)

Saus = pinnefett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra samme sted som deg...

Vi har både pinnekjøtt og svineribbe med ribbefett :)

Alle jeg kjenner bruker også bare ribbefett, visste faktisk ikke at noen hadde saus til julemiddagen jeg :fnise:

Er du fra samme sted som meg, og vet ikke at noen bruker saus til ribbe?

Vel, merkelig, for alle jeg vet der jeg kommer fra (som slett ikke er der jeg bor altså...) bruker saus...

Men nei, vi spiser ikke saus til julemiddagen, svineribbe har ikke noe med julaften å gjøre, rett og slett... ikke for oss.

Og på matprat står det om ribbe at den serveres "med sjy eller saus", så det burde jo ikke være utenkelig for noen at andre kanskje bruker noe annet enn hva en selv gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...